Bausch & Lomb trekt MoistureLoc(R) vrijwillig wereldwijd ....
Bausch & lomb
Bausch & Lomb trekt MoistureLoc(R) vrijwillig wereldwijd terug; "Veiligheid van
klanten is onze topprioriteit", zegt CEO
LONDEN, May 15 /PRNewswire/ --
Per direct haalt Bausch & Lomb de contactlenzenvloeistof Moistureloc(R) permanent van
de markt.
"De topprioriteit van Bausch & Lomb is de veiligheid van onze klanten en we willen
dat ze volledig vertrouwen in onze producten hebben," aldus Chairman en CEO van Bausch
& Lomb, Ronald L. Zarrella.
Eerder meldden gezondheidsauthoriteiten in Hong Kong, Singapore en de Verenigde Staten
al dat er veel contactlenzendragers zijn behandeld voor de zeldzame ooginfectie Fusarium
keratitis. Bausch & Lomb startte onmiddellijk een omvangrijk onderzoek om de oorzaak
van de infecties te bepalen en om te begrijpen waarom er een onevenredig verband met
MoistureLoc leek te zijn.
Aanvankelijk verwijderde Bausch & Lomb het product MoisterLoc uit die markten, die
werden beleverd door de fabriek uit Greenville, South Carolina.
"Na een uitgebreid onderzoek waarbij duizenden tests, miljoenen dollars en
samenwerking met overheidsbureaus, gezondheidsdiensten en onafhankelijke experts
betrokken waren, is er geen bewijs gevonden van productbesmetting, geknoei, vervalsing of
steriliteitsfalen," zei Zarrella. "Daaruit trekken wij de conclusie dat er een aspect in
de MoistureLoc-formule is wat het relatieve risico van Fusariuminfectie zou kunnen
verhogen onder ongewone omstandigheden. We gaan verder met het onderzoek naar dit
verband, maar in de tussentijd nemen we de meest verantwoorde actie in het belang van
onze klanten door de MoistureLoc-formule uit de markt te halen. We doen dit zelfs in
landen waar we geen ongebruikelijke trends hebben gezien in fusariuminfecties, zoals in
China, Europa, het Midden-Oosten en Afrika."
De FDA en de CDC's (Centra voor Ziektebeheersing en -Preventie) in de Verenigde Staten
meldden eerder dat de MoistureLoc-contactlenzenvloeistof disproportioneel was
vertegenwoordigd bij de geconstateerde gevallen van Fusarium keratitis, vergeleken met
andere producten van Bausch & Lomb of de concurrent.
Bausch & Lomb stelt voor dat huidige MoistureLoc gebruikers overstappen naar ReNu
MultiPlus of ReNu Multi-Purpose. Dit zijn merken die wereldwijd worden gekozen door
contactlensdragers. Deze producten hebben elk een lange en uitstekende reputatie op het
gebied van veiligheid en effectiviteit. Bovendien verschilt de formule met die van
MoistureLoc. Fabrieken in Greenville, South Carolina; Milaan, Italië; Peking, China;
en Bhiwadi, India, zullen de productie van MoistureLoc verruilen voor de vloeistoffen van
ReNu MultiPlus en ReNu Multi-Purpose.
Consumenten die hun MoistureLoc-oplossing wensen te retourneren, kunnen
www.moistureloc.eu/nl bezoeken voor meer informatie.
Bausch & Lomb werkt samen met contactlensspecialisten om nieuwe programma's te
introduceren, waarbij consumenten geïnformeerd worden over de producten voor een
betere oogzorg. Contactlensspecialisten zijn het erover eens dat het risico op infecties
bij contactlensdragers afneemt, wanneer de contactlensdragers de juiste instructies
opvolgen rondom het dragen van lenzen en de verzorging ervan.
Bausch & Lomb introduceerde eind 2004 de MoistureLoc-formule. Het product droeg in
2005 ongeveer $100 miljoen bij aan verkopen. Het bedrijf heeft geen richtlijnen voor
inkomsten of winsten in 2006 geleverd en heeft geen schatting gemaakt van de
financiële impact van deze actie op de resultaten in 2006.
Dit nieuwscommuniqué bevat, onder andere, bepaalde verklaringen van een
vooruitziende natuur met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen of de toekomstige
zakelijke prestatie van Bausch & Lomb. Zulke verklaringen brengen een aantal risico's
en onzekerheden met zich mee, inclusief, zonder beperking, diegene met betrekking tot
mondiale en lokale economische, politieke en sociologische toestanden; wisselkoersen;
prijsveranderingen door de overheid en initiatieven met betrekking tot producten voor de
gezondheidszorg; veranderingen in wetgevingen en regelingen met betrekking tot producten
van het Bedrijf en de import en export van zulke producten; de ontwikkeling en
rationalisatie van producten; inschrijving en voltooiing van klinische trials; de
mogelijkheid van het Bedrijf om regulatorische goedkeuringen te krijgen; de impact van de
in dit nieuwscommuniqué beschreven zaken over het verkopen van andere producten
voor de verzorging van lenzen of andere producten van het Bedrijf, de kosten voor het
Bedrijf voor het terugroepen van het product, het verdedigen van zaken bij een geschil,
onderzoeken en toekomstige tests voor producten en andere gerelateerde kosten en
uitgaven; de uitkomst van de voortdurende onafhankelijke onderzoeken van de Audit
Committee van gebeurtenissen, die zijn beschreven in eerdere onthullingen van het Bedrijf
met betrekking tot die onderzoeken; de uitkomst van het driemaandelijkse terugblikproces
van PriceWaterhouseCoopers' met betrekking tot het indienen van kwartaalrapport van het
het Bedrijf op Form 10-Q voor het derde kwartaal van het fiscale jaar 2005 en van het
uitgebreide eindejaars terugblikproces met betrekking tot het indienen van de Jaarlijkse
Rapportage van het Bedrijf op Form 10-K voor het fiscale jaar 2005 en de verwachte,
geschatte aanpassingen, die zijn beschreven in dit nieuwscommuniqué; het indienen
van 10-Q van het Bedrijf voor het derde kwartaal van het fiscale jaar 2005 en zijn 10-K
voor het fiscale jaar 2005; de mogelijkheid dat de markt voor de verkoop van bepaalde
producten en diensten zich niet hoeft te ontwikkelen als verwacht; het financiële
welzijn van belangrijke klanten, ontwikkelingspartners en leveranciers; de succesvolle
uitvoering van marketingstrategieën; voortdurende inspanningen in het beheren en
reduceren van kosten en uitgaven; de succesvolle voltooiing en integratie van zakelijke
aanwinsten; het succes van het Bedrijf bij de introductie en de implementatie van zijn
initiatieven voor de informatietechnologie in de hele onderneming, inclusief de
overeenkomstige impact op interne besturing en rapportage; het succes van het Bedrijf in
het proces van managementtesten, inclusief evaluatie van resultaten; voortdurende
positieve betrekkingen met financieringsbronnen door derde partijen en de risicofactoren,
die van tijd tot tijd vermeld worden in de SEC-dossiers van het Bedrijf, inclusief, maar
niet beperkt tot de Huidige Rapportage op Form 8-K, dat is gedateerd op 14 juni 2002 en
het Form 10-Q voor het kwartaal dat eindigde op 25 juni 2005.
Bausch & Lomb is het bedrijf voor de gezondheid van ogen, dat zich toelegt op het
perfectioneren van het zicht en het verbeteren van het leven voor consumenten over de
hele wereld. Zijn kernactiviteiten bestaan uit zachte en rigide gasdoorlatende
contactlenzen en producten voor de verzorging van lenzen, en oculaire chirurgische en
farmaceutische producten. De naam Bausch & Lomb is een van de bekendste en meest
gerespecteerde merken voor de gezondheidszorg ter wereld. Het Bedrijf is opgericht in
1853 en heeft zijn hoofdkantoor in Rochester, New York. De inkomsten van Bausch &
Lomb in 2004 waren $2,2 miljard; het heeft wereldwijd ongeveer 13.700 mensen in dienst en
zijn producten zijn in meer dan 100 landen verkrijgbaar. Meer informatie over het Bedrijf
is te vinden op de website van Bausch & Lomb op www.bausch.com. Copyright Bausch
& Lomb Incorporated.
(R)/(TM) verwijzen naar handelsmerken van Bausch & Lomb Incorporated.