Wessanen NV

Persbericht ­ Resultaten eerste kwartaal 2006 15 mei 2006

Wessanen rapporteert verdere verbetering resultaten

Belangrijkste ontwikkelingen
De omzet kwam in het eerste kwartaal van 2006 uit op EUR 408 miljoen, ongewijzigd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Valuta-effecten leidden tot een positieve bijdrage van EUR 20 miljoen. De verkopen trokken in de loop van het kwartaal aan na een trage start aan het begin van het jaar; innovaties en merkontwikkeling lagen daaraan ten grondslag. De EBITAE nam met 23% toe van EUR 9,2 miljoen tot EUR 11,3 miljoen. De EBITAE-marge nam toe van 2,2% in Q1-05 tot 2,8% in het eerste kwartaal dit jaar. De nettowinst steeg fors van EUR 3,1 miljoen naar EUR 5,1 miljoen, vooral dankzij de verbeterde EBITAE en de sterke daling van de bijzondere lasten. Toelichting CEO
CEO Ad Veenhof van Wessanen licht toe: "De vandaag gepresenteerde resultaten zijn in lijn met onze vooruitzichten voor het jaar. De marges van al onze activiteiten in Europa en Noord-Amerika evenaarden of overtroffen de marges in dezelfde periode vorig jaar. Onze Noord-Amerikaanse distributieactiviteiten rapporteerden een EBITAE op breakeven-niveau tegenover EUR 1,2 miljoen negatief in Q1-05; hieruit blijkt een structureel positieve ontwikkeling die zal resulteren in een gezond, duurzaam bedrijf. In Noord-Amerika realiseerden we positieve autonome groei bij onze tien grootste klanten. Maar zoals we in de vooruitzichten al hadden aangegeven, was er door het effect van de gediscontinueerde distributieovereenkomsten per saldo sprake van een omzetdaling. Onze bedrijven in Europa beleefden een enigszins trage start van het jaar, hoewel de verkopen in de loop van het kwartaal aantrokken en naar verwachting groei blijven vertonen in het tweede kwartaal. Deze omzetstijging is het gevolg van onlangs geïntroduceerde innovaties en effectievere reclamecampagnes waardoor de verkopen van onze eigen merken is toegenomen. De sterke verbetering van onze nettowinst is ook deels te danken aan een zeer beperkt bedrag aan bijzondere posten in Q1-06, waaruit blijkt dat de herstructureringen nagenoeg zijn afgerond. Het resultaat is een afgeslankt en slagvaardig Wessanen, dat gereed en in staat is om onze unieke positie in de competitieve voedingssector te versterken."
Geconsolideerde kerncijfers eerste kwartaal 2006
x EUR miljoen, tenzij anders vermeld Q1 2006 Q1 2005 Netto-omzet1 408,4 409,3 Netto-omzet bij constante wisselkoersen1 388,4 409,3 EBITAE (bedrijfsresultaat vóór afschrijving goodwill en bijzondere posten) 1 11,3 9,2 Bijzondere posten voor belastingen1 -0,6 -4,1 EBIT (bedrijfsresultaat) 1 10,7 5,1 Nettowinst 5,1 3,1 Winst per aandeel (in euro) 0,07 0,04


1 Voortgezette bedrijfsactiviteiten (exclusief Delicia, Dailycer en Beckers Duitsland) Handelsregister Amsterdam . KvK Amsterdam nr 33145851

Vooruitzichten (herhaald)
Het jaar 2006 moet worden gezien in de context van de strategische en financiële doelstellingen voor eind 2007. Voor de meeste van onze bedrijven, exclusief North America Distribution, geldt inmiddels dat de EBITAE als percentage van de omzet (ROS) deze doelstellingen dicht benadert en naar verwachting stabiel zal blijven in 2006. Onze inspanningen zijn nu voornamelijk gericht op het creëren van groei. De merkactiviteiten in Noord-Amerika en Europa en de Europese distributieactiviteiten zullen in 2006 naar verwachting een groei vertonen van circa 4 à 5%. Wij menen derhalve goed op koers te liggen voor verwezenlijking van de eerder bekendgemaakte groei- en margedoelstellingen voor deze activiteiten per ultimo 2007.
Over geheel 2006 zal de omzet van onze Noord-Amerikaanse distributiedivisie naar verwachting geringe groei vertonen. In de eerste helft van het jaar verwachten wij negatieve groei aangezien het wegvallen van eerder beëindigde contracten nog niet volledig wordt gecompenseerd door autonome groei of nieuwe klanten. Op basis van deze groeiverwachting zal de EBITAE-als-percentage-van-de-omzet van de Noord-Amerikaanse distributieactiviteiten vermoedelijk toenemen tot 1,5 à 2% in 2006. Door de beperkte omvang van de bijzondere lasten zal de EBIT naar verwachting uitkomen op circa 1,5% in 2006.
Het herstructureringsproces binnen het concern nadert zijn voltooiing. De hiermee samenhangende ­ beperkte ­ lasten zullen naar verwachting worden gecompenseerd door bijzondere baten uit de verkoop van bedrijfspanden. Het totaalbedrag van de bijzondere posten in 2006 zal daarom naar verwachting dicht bij nul liggen.

Financieel overzicht
De omzet in het eerste kwartaal kwam uit op EUR 408 miljoen, hetzelfde niveau als in Q1-05. De afzet werd negatief beïnvloed door de eerder beëindigde distributie-overeenkomsten, bewust beëindigde productlijnen van derden bij de Noord-Amerikaanse merkactiviteiten en achterblijvende verkopen in de `out-of-home'-markten in de Benelux. Hier staat tegenover dat de meeste van onze merken, zowel in Noord-Amerika als Europa, structurele omzetgroei boven de uitgesproken verwachting, te zien gaven. Na een enigszins trage start ontwikkelde de omzet zich in de loop van het eerste kwartaal en het begin van het tweede kwartaal steeds gunstiger.

De EBITAE steeg van EUR 9,2 miljoen naar EUR 11,3 miljoen, een verbetering van 23%. De EBITAE als percentage van de omzet voor het concern als geheel steeg van 2,2% naar 2,8% als gevolg van licht verbeterde marges; dit is in lijn met de strategische doelen voor alle activiteiten. Europe Branded gaf een verbetering te zien van 9,6% naar 9,9% en Europe Distribution klom van 4,3% naar 4,7%. North America Distribution rapporteerde een marge praktisch gelijk aan breakeven-niveau tegenover 0,5% negatief in Q1-05, terwijl North America Branded stabiel bleef op 3,1%. Efficiëncyverbeteringen bij al onze bedrijven compenseerden de hogere prijzen voor brandstof, hars en ingrediënten.

De bijzondere posten in Q1-06 bleven uitermate beperkt en kwamen uit op EUR 0,6 miljoen.


---

Als gevolg van de lagere bijzondere posten en de verbeterde EBITAE, gaf de nettowinst een sterke stijging te zien van EUR 3,1 miljoen in Q1-05 naar EUR 5,1 miljoen in Q1-06. De kasstroom uit operationele activiteiten in Q1-06 kwam uit op EUR 1,2 miljoen negatief. De kasstroom was EUR 11,4 miljoen negatief als gevolg van de acquisities van BioSlym en Natudis (EUR 12,7 miljoen).

De nettoschuld steeg van EUR 123 miljoen naar EUR 133 miljoen, vooral vanwege acquisities.

Belangrijkste ontwikkelingen (eerste kwartaal) per segment: Noord-Amerika
· Wisselkoersverschillen hadden een positief effect van EUR 20 miljoen op de omzet. Hierdoor bleef de kwartaalomzet in euro's min of meer ongewijzigd: EUR 264,8 miljoen in Q1-06 tegenover EUR 264,2 miljoen in Q1-05.

· De groep van de tien grootste klanten van North America Distribution gaf gezonde autonome groei te zien; dit compenseerde deels het effect van eerder beëindigde distributieovereenkomsten.
· De EBITAE van North America Distribution was EUR 0,2 miljoen negatief in Q1-06. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar (EUR 1,2 miljoen negatief) onderstreept dit resultaat opnieuw de verbetering die kwartaal na kwartaal door onze distributieactiviteiten wordt gerealiseerd.
· De bijzondere posten bij North America Distribution daalden drastisch van EUR 4,5 miljoen naar een niveau van EUR 0,5 miljoen, waaruit duidelijk blijkt dat het einde van de herstructureringen in zicht is.

· De EBITAE van North America Branded bleef stabiel in Q1-06 en kwam uit op EUR 0,8 miljoen. De omzet daalde licht als gevolg van beëindigde afzet van merken van derden (USD 4 miljoen in het kwartaal), maar dit werd gecompenseerd door sterk presterende eigen merken zoals KA-ME en Daily's.

· Naast de voortgaande uitrol van de marketingservice Smart Assortment en prijsmenu's voor massamarkten, wordt momenteel een prijsmenustrategie (`Menu Based Pricing') ontwikkeld die is toegesneden op de behoeften van onafhankelijke retailers.
· Bij Wessanen North America heeft de nieuwe CEO Richard Lane in goed overleg het roer overgenomen van Alec Covington.

Totaal Noord-Amerikaanse activiteiten
x EUR miljoen, tenzij anders vermeld Q1 2006 Q1 2005 Netto-omzet 264,8 264,2 Netto-omzet bij constante wisselkoersen 244,8 264,2 EBITAE 0,6 -0,4 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) 0,2% -0,2% Bijzondere posten -0,5 -4,1 EBIT (bedrijfsresultaat) 0,1 -4,5


---

North America Branded
x EUR miljoen, tenzij anders vermeld Q1 2006 Q1 2005 Netto-omzet 25,6 24,6 Netto-omzet bij constante wisselkoersen 23,6 24,6 EBITAE 0,8 0,8 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) 3,1% 3,1% Bijzondere posten - 0,4 EBIT (bedrijfsresultaat) 0,8 1,2

North America Distribution
x EUR miljoen, tenzij anders vermeld Q1 2006 Q1 2005 Netto-omzet 239,2 239,6 Netto-omzet bij constante wisselkoersen 221,2 239,6 EBITAE -0,2 -1,2 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) -0,1% -0,5% Bijzondere posten -0,5 -4,5 EBIT (bedrijfsresultaat) -0,7 -5,7

Belangrijkste ontwikkelingen (eerste kwartaal) per segment: Europa
· De omzet van de Europese merkactiviteiten daalde gering (van EUR 112 miljoen in Q1-05 naar EUR 109 miljoen in Q1-06) als gevolg van een trage start van het jaar en een moeilijke `out-of- home' market in de Benelux. In de loop van het kwartaal, na nieuwe productintroducties en effectievere marketingcampagnes, kregen de verkoopcijfers de opgaande lijn te pakken. Deze positieve ontwikkeling zal naar verwachting aanhouden in de komende kwartalen, aangezien een groot aantal nieuwe introducties is gepland voor onze Europese activiteiten.
· De groei van belangrijke eigen merken, vooral in de categorie biologisch en natuurlijk, overtrof de verwachtingen zoals verwoord in de vooruitzichten. Gezien de lastige marktomstandigheden en hevige concurrentie is dit een duidelijk teken van vitaliteit van deze merken.
· Innovaties beginnen nu ook van de grond te komen in het natuurvoedingssegment, waar het merk Bonneterre een transformatie ondergaat en waar we voor zowel het merk Tartex als diverse biologische merken in de Benelux een nieuwe receptuur en verpakking introduceren.
· De Europese distributieactiviteiten sloten opnieuw een solide kwartaal af met een omzetgroei van
4%. De omzet kwam uit op EUR 34,4 miljoen tegenover EUR 33,1 miljoen in Q1-05. Met 4,7% bleef de return on sales op een hoog niveau.

· De advertentie- en promotieactiviteiten draaien nu op volle toeren bij alle Europese bedrijven. Daarbij wordt gebruik gemaakt van nieuwe en originele marketingtechnieken en -methoden om onder meer gratis publiciteit te genereren.

· Het proces van desinvestering van de Private Label-activiteiten verloopt volgens plan; de financiële en juridische adviseurs zijn aangewezen en de stukken worden voorbereid.
---

Totaal Europese activiteiten
x EUR miljoen, tenzij anders vermeld Q1 2006 Q1 2005 Netto-omzet1 143,6 145,1 Netto-omzet bij constante wisselkoersen1 143,6 145,1 EBITAE1 12,5 12,2 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) 1 8,7% 8,4% Bijzondere posten1 -0,1 0,2 EBIT (bedrijfsresultaat) 1 12,4 12,4

Europe Branded
x EUR miljoen, tenzij anders vermeld Q1 2006 Q1 2005 Netto-omzet1 109,2 112,0 Netto-omzet bij constante wisselkoersen1 109,2 112,0 EBITAE1 10,9 10,8 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) 1 9,9% 9,6% Bijzondere posten1 -0,1 0,2 EBIT (bedrijfsresultaat) 1 10,8 11,0 Europe Distribution
x EUR miljoen, tenzij anders vermeld Q1 2006 Q1 2005 Netto-omzet1 34,4 33,1 Netto-omzet bij constante wisselkoersen1 34,4 33,1 EBITAE1 1,6 1,4 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) 1 4,7% 4,3% Bijzondere posten1 - - EBIT (bedrijfsresultaat) 1 1,6 1,4


1 Voortgezette bedrijfsactiviteiten (exclusief Delicia, Dailycer en Beckers Duitsland)
---

Belangrijke data
9 augustus 2006 Publicatie resultaten tweede kwartaal 2006 3 november 2006 Publicatie resultaten derde kwartaal 2006 27 februari 2007 Publicatie resultaten vierde kwartaal en jaarcijfers 2006 18 april 2007 Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders

Bedrijfsprofiel
Koninklijke Wessanen nv is een in Nederland gevestigd multinationaal voedingsmiddelenconcern dat opereert op de Europese en Noord-Amerikaanse markt. Met de focus op authentieke voeding van hoge kwaliteit hebben wij een productaanbod dat varieert van zuiver natuurlijke en gezonde voedingsproducten tot Premium Taste-producten. Wij streven ernaar de waarde voor onze aandeelhouders voortdurend te vergroten door maximaal gebruik te maken van onze onderscheidende kwaliteiten op het gebied van category & channel management, sterke merken, distributieservices met toegevoegde waarde en transatlantische afstemming.

Bijlage (Engelstalig)
Condensed interim financial statements Q1 2006

Toekomstige ontwikkelingen
Alle informatie over toekomstige ontwikkelingen onder voorbehoud.


---

Bijlage (Engelstalig): Condensed interim financial statements Q1 2006

Condensed consolidated income statement
in millions of euro, unless stated otherwise

Q1 2006 Q1 2005 Revenue 408.4 409.3 Operating expenses 397.1 400.1 Operating profit before exceptional items
(EBITAE) 11.3 9.2 Exceptional operating items (0.6) (4.1) Operating profit (EBIT) 10.7 5.1 Net financing costs (2.1) (0.7) Share of profit associates - - Profit before taxes 8.6 4.4 Tax benefit/(expense) (2.6) (1.1) Other (0.2)
---
Profit of and gain on sale of discontinued operations, net of tax (0.2) 0.6 Profit for the period 5.6 3.9

Minority interests (0.5) (0.8) Profit for the period attributable to equity holders of parent 5.1 3.1 Basic earnings per share (euro) 0.07 0.04 Diluted earnings per share (euro) 0.07 0.04 Condensed consolidated balance sheet
in millions of euro, unless stated otherwise
March 31, December 31, December 31, 2006 2005 2005 1 Non-current assets 363.5 431.9 365.8 Current assets 470.2 531.5 461.9 Assets classified as held for sale 156.4 18.0 153.7 990.1 981.4 981.4 Total equity attributable to equity holders of parent 492.5 484.1 484.1 Minority interests 9.2 8.7 8.7 Total equity 501.7 492.8 492.8 Non-current liabilities 153.4 169.1 134.2 Current liabilities 205.8 297.4 227.8 Liabilities classified as held for sale 129.2 22.1 126.6 990.1 981.4 981.4
1 Restated for classification of Private Label activities as discontinued operations (assets as assets held for sale, liabilities as liabilities held for sale).

---

Condensed consolidated statement of cash flows
in millions of euro, unless stated otherwise

Q1 2006 Q1 2005

Operating activities
Profit for the period 5.1 3.1

Adjustments for:
Depreciation, amortization and impairment 4.5 7.4 Other non-cash items in profit for the period 7.2 9.4 Changes in working capital and provisions (12.2) (11.8) Interest received / (paid) (2.6) (1.4) Income taxes received / (paid) (3.2) 17.2 Cash flow from operating activities (1.2) 23.9

Cash flow from investing activities (19.2) (3.1)

Cash flow from financing activities 9.2 (35.1)

Net cash flow (11.2) (14.3)

Effect of exchange rate fluctuations on cash held (0.2) (0.4)

Increase / (decrease) in cash and cash equivalents (11.4) (14.7)

Cash and cash equivalents at beginning of year 7.9 24.6 Cash and cash equivalents at end of period (3.5) 9.9 Increase / (decrease) in cash and cash equivalents (11.4) (14.7)

Note: includes a cashflow of (1.1) in Asset held for sale

Statement of changes in total equity

in millions of euro, unless stated otherwise
Q1 2006 FY 2005 Total equity previous year 492.8 487.9

Transition to IAS 32/39 - (3.0) Profit for the period 5.1 26.6 Dividends to shareholders - (44.5) Equity-settled transactions 0.2 0.8 Own shares sold - 4.8 Own shares acquired - (2.1) Share options exercised by employees 2.4 5.1 Changes in minority interests 0.5 - Effective portion of changes in fair value cash flow hedges 3.4 2.5 Foreign exchange translation differences (2.7) 14.7 Total equity at period end 501.7 492.8
---

Notes to the financial statements Q1 2006
Royal Wessanen nv (the "Company") is a company domiciled in The Netherlands. The financial statements of the Company for Q1 2006 comprise the company and its subsidiaries (together referred to as the "Group") and the Group's interest in associates. The first quarter results for 2006 have not been audited by the external auditor.

Accounting policies
This financial information has been prepared on the basis of the recognition and measurement requirements of accounting standards adopted by the EU as of December 31, 2005. Based on these standards, management has applied the accounting policies, as published in the 2005 annual report.

Discontinued operations
On February 27, 2006, Wessanen management decided to divest its private label activities to focus on brands and distribution services. The divestment process is expected to be completed within 12 months after the above date.
Management has separated Private Label activities from ordinary operations. The results of these discontinued operations are presented (together with the already discontinued German Beckers business) separately, as a single amount.
Exceptional Items

The main items of exceptional income and (expenses) classified in EBIT are specified as follows: Q1 2006 FY 2005 a. Sale facilities and businesses 0.2 6.0

b. Operation Phoenix / Build on the Roots (0.7) (12.1) c. Other restructuring projects - (17.0) d Other exceptional expenses (0.1) (6.8)

(0.6) (29.9)

Wessanen's restructuring program is nearing completion. Exceptional items in Q1 primarily relate to completion of activities started in 2005. For Europe we expect exceptional income and expenses to balance. We expect that the overflow of `Build on the Roots' activities in 2006, will not exceed our estimated USD 3.0 million.
Financial information per share
in euros
Q1 2006 Q1 2005 Earnings per share 0.07 0.04 Average number of outstanding shares, excluding
treasury stock 70,805,966 70,193,534 Total number of outstanding shares per March 31 72,588,501 72,588,501
---

2005 figures per quarter
Restated for classification of Private Label activities as discontinued operations. in millions of euro, unless stated otherwise
Q1 2005 Q2 2005 Q3 2005 Q4 2005 FY 2005 Revenue 409.3 416.1 399.9 440.8 1,666.1 Operating expenses 400.1 402.7 386.7 420.6 1,610.1 Operating profit before exceptional items (EBITAE) 9.2 13.4 13.2 20.2 56.0 Exceptional operating items (4.1) (7.9) (9.0) (8.6) (29.6) Operating income (EBIT) 5.1 5.5 4.2 11.6 26.4 Net financing costs (0.7) (0.9) (1.8) (2.7) (6.1) Share of profit associates - - 1.3 0.1 1.4 Profit before taxes 4.4 4.6 3.7 9.0 21.7 Tax benefit/(expense) (1.1) (0.4) 1.2 (2.9) (3.2) Other - 0.1 1.6 2.3 4.0 Profit of and gain on sale of discontinued operations, net of tax 0.6 7.1 - (3.6) 4.1 Profit for the period 3.9 11.4 6.5 4.8 26.6 Minority interests (0.8) (0.4) (0.5) 0.1 (1.6) Profit for the period attributable to equity holder of parent 3.1 11.0 6.0 4.9 25.0 Total North American business
Revenue 264.2 265.7 269.5 297.5 1,096.9 Operating profit before exceptional items (EBITAE) -0.4 2.9 4.1 9.9 16.5 EBITAE margin (as % of revenue) -0.2% 1.1% 1.5% 3.3% 1.5% Exceptional operating items -4.1 -4.7 -9.4 -6.6 -24.8 Operating income (EBIT) -4.5 -1.8 -5.3 3.3 -8.3 North America Branded
Revenue 24.6 38.9 37.9 32.7 134.1 Operating profit before exceptional items (EBITAE) 0.8 4.6 3.4 3.9 12.7 EBITAE margin (as % of revenue) 3.1% 11.8% 9.0% 12.0% 9.5% Exceptional operating items 0.4 -0.6 -1.4 -0.7 -2.3 Operating income (EBIT) 1.2 4.0 2.0 3.2 10.4 North America Distribution
Revenue 239.6 226.8 231.6 264.8 962.8 Operating profit before exceptional items (EBITAE) -1.2 -1.7 0.7 6.0 3.8 EBITAE margin (as % of revenue) -0.5% -0.8% 0.3% 2.3% 0.4% Exceptional operating items -4.5 -4.1 -8.0 -5.9 -22.5 Operating income (EBIT) -5.7 -5.8 -7.3 0.1 -18.7 Total European business
Revenue 145.1 150.4 130.4 143.3 569.2 Operating profit before exceptional items (EBITAE) 12.2 12.3 10.7 12.0 47.2 EBITAE margin (as % of revenue) 8.4% 8.2% 8.2% 8.4% 8.3% Exceptional operating items 0.2 -3.3 - -0.4 -3.5 Operating income (EBIT) 12.4 9.0 10.7 11.6 43.7 Europe Branded
Revenue 112.0 116.5 99.3 109.8 437.6 Operating profit before exceptional items (EBITAE) 10.8 10.8 9.4 10.3 41.3 EBITAE margin (as % of revenue) 9.6% 9.3% 9.5% 9.4% 9.4% Exceptional operating items 0.2 -2.9 - -0.2 -2.9 Operating income (EBIT) 11.0 7.9 9.4 10.1 38.4 Europe Distribution
Revenue 33.1 33.9 31.1 33.5 131.6 Operating profit before exceptional items (EBITAE) 1.4 1.5 1.3 1.7 5.9 EBITAE margin (as % of revenue) 4.3% 4.4% 4.2% 5.1% 4.5% Exceptional operating items - -0.4 - -0.2 -0.6 Operating income (EBIT) 1.4 1.1 1.3 1.5 5.3
10

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Corporate Communications Telefoon +31 (0)30 29 88 831 E-mail corporate.communications@wessanen.com Investor Relations Telefoon +31 (0)30 29 88 803 E-mail investor.relations@wessanen.com


---- --