SP Tilburg


Tilburg, 15 mei 2006

Embargo tot 15 mei 14.00 uur (persconferentie SP, LST en VVD op de Heuvel, Tilburg)

Initiatiefvoorstel Heuvel en Cityring door SP, LST en VVD

De oppositiepartijen in Tilburg hebben elkaar gevonden in een compromis over de toekomstplannen voor de Cityring en de Heuvel. SP, LST en VVD dienen vandaag een gezamenlijk initiatiefvoorstel in waarin zij hun plannen bekendmaken. Kern is dat de Heuvel beperkt wordt opengesteld en de stad verder niet wordt belast met overbodige maatregelen. En passant besparen de partijen meer dan 25 miljoen euro.

De coalitie van PvdA, CDA en GroenLinks stelde bij haar aantreden zeer serieus te zullen kijken naar alle plannen voor de stad, ook als ze niet afkomstig zijn van collegepartijen. In enkele korte bijeenkomsten kwamen SP, LST en VVD tot een compromis over de binnenstedelijke infrastructuur. SP fractievoorzitter Johan van den Hout: "Het plan is geen alternatief voor de huidige situatie maar voor de rampzalige Cityringplannen van het college. Als we nu níets doen gaat de Heuvel onbeperkt open, gaat de hele binnenstad op de schop, geven we tientallen miljoenen euro's uit en lossen we uiteindelijk nog niets op. Ons voorstel is een compromis, alle partijen hebben punten moeten inleveren".

Om tegemoet te komen aan enkele bezwaren die kleven aan een volledig gesloten Heuvel, met name voor het woon-werk verkeer, de bevoorrading van de middenstanders en het opvangen van een deel van de ochtendspits, gaat de Heuvel op werkdagen in twee rijrichtingen open tussen 7.00 en 11.00 uur 's ochtends. De Spoorlaan blijft behouden als belangrijke verkeersas met twee rijbanen in iedere rijrichting. Voor de hulpdiensten betekent dit dat de binnenstad volledig bereikbaar blijft en de verkeerscirculatie niet wordt afgeknepen tijdens grote evenementen in het centrum. De verhuizing van de brandweerkazerne kan hierdoor worden heroverwogen.

De Spoorlaan krijgt waar mogelijk vrijliggende fietspaden en wordt sterk vergroend. Hierdoor is aanleg van de Noordlaan en een eventuele Oostelijke inprikker overbodig en kan ook het busstation aan de zuidzijde van het Centraal Station blijven bestaan. Te zijner tijd ­ na invulling van de Spoorzone ­ kan een noordelijke ingang van het CS onderzocht worden. Ook moet het kruispunt Ringbaan Oost ­ Spoorlaan ­ (Nieuwe) Bosscheweg verkeerstechnisch sterk worden verbeterd. De overige wegen van de Cityring (Paleisring, Schouwburgring, Noordhoekring) blijven in twee rijrichtingen open voor autoverkeer. Aan- en afvoerende wegen in de wijken die grenzen aan de Cityring (Loven- Besterd, Theresia, Veldhoven en Groeseind) blijven hiermee onaangetast. De voorstellen ­
SP afdeling Tilburg, Piushaven 29, 5017 AN Tilburg T (013) 5802320 F (013) 5802318 E tilburg@sp.nl I www.tilburg.sp.nl

voor verkeerscirculatie bínnen de Cityring blijven zoals is voorgesteld in het Masterplan Binnenstad en TVVP.

De Heuvelring en het Heuvelplein zijn toe aan een nieuwe inrichting die meer duidelijkheid geeft voor weggebruikers en daardoor ook veilig wordt, maar wordt verder niet betrokken bij dit voorstel.

SP, LST en VVD dienen het initiatiefvoorstel vandaag in, ruim op tijd voor de raadsvergadering van volgende week maandag. De indieners willen het voorstel verder bespreken in commissievergaderingen die daarna zullen volgen, en vragen het college een concreet plan uit te werken op basis van bovenstaande uitgangspunten vóórdat onherroepelijke maatregelen getroffen worden op de Heuvelring of Spoorlaan. Dat laatste staat in de planning voor augustus dit jaar.

Meer informatie: Johan van den Hout, 06-51173886

www.tilburg.sp.nl


---- --