Vragen van de VVD inzake Euroflex B.V.
15 mei 2006
Geacht college,
De gemeenten Hilversum, Weesp en het Centrum voor Werk en Inkomen
(CWI) in Hilversum hebben in samenwerking met Euroflex B.V. het
arbeidsmarktproject "WisselWerk" opgezet.
De doelstelling van het project WisselWerk is om tot een integrale
"Work First aanpak" te komen voor alle klanten van het BVG WisselWerk
Gooi-Zuid. De kerndoelstelling van het re-integratiebeleid is de
aanspraken op een WWB-uitkering tot een minimum te beperken, hetgeen
ook geldt voor de daarmee samenhangende (uitvoerings)kosten. Daarnaast
zijn re-integratie en handhaving twee belangrijke ambities van het
project.
De constructie is aldus: Uitkeringsgerechtigden met zoals dat heet
"een korte afstand tot de arbeidsmarkt" sluiten een
arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met Uitzendonderneming Euroflex
en zijn daardoor een jaar lang werknemer van dit uitzendbureau.
Zonodig wordt deze stilzwijgend met nog een jaar verlengd. Daarmee is
betrokken uitkeringsgerechtigde uit de bijstand resp. de WW.
Vervolgens staat het Euroflex vrij om betrokken werknemer ter
beschikking te stellen aan derden. Werknemer zal dan krachtens de door
een derde aan Euroflex verstrekte opdracht arbeid verrichten onder
toezicht en leiding van die derde
Dit project ging in oktober 2004 van start. Thans bereiken ons van
diverse zijden verontrustende berichten over het functioneren van
Euroflex B.V. Om een correct beeld te krijgen van de problematiek en
het gemeentelijk beleid ter zake stellen wij u de volgende vragen:
1. Is u bekend dat menig betrokken uitkeringsgerechtigde zich
(welhaast) gechanteerd voelt omdat hij/zij voor de keuze wordt
gesteld óf een arbeidsovereenkomst met Euroflex aan te gaan óf de
uitkering te verliezen? Is het waar dat daarbij stelselmatig wordt
verzwegen dat het uitkeringsgerechtigden ook vrij staat om -door
middel van de zogeheten IRO (Individuele Re-integratie
Overeenkomst)- zélf een re-integratiebedrijf te kiezen? Bevestigt
of ontkent u dat voorlichting ter zake ontbreekt? Indien u het
bevestigt, wat gaat u daaraan doen en binnen welke termijn?
2. Is het waar dat Euroflex veelal uitzendt naar ondernemingen die
dienen te worden gekwalificeerd als zustermaatschappijen? Dat
sprake zou zijn van een cluster van ettelijke BV's zoals bijv.
WorkstaR B.V., FourstaR B.V. , De Werkplaats B.V. en Werkmeester
B.V) waarvan de feitelijke zeggenschap in handen is van de heer
J.L.C.B. Verhoof, de statutair directeur van Euroflex? Zo dit het
geval is, wat vindt u dan van de omstandigheid dat Euroflex
(veelal) uitzendt naar zustermaatschappijen? Kunt u concreet
aangeven -gerelateerd aan het aantal mensdagen op het totaal-
hoeveel procent van bedoelde categorie uitzendkrachten van
Euroflex bij niet-zusterbedrijven van Euroflex te werk worden
gesteld? En welke bedrijven zijn dat dan?
3. Is het waar dat de arbeidsomstandigheden bij voornoemde WorkstaR
B.V, FourstaR B.V. etc. te wensen over heeft gelaten of nog steeds
laat? Dat sprake is van onhygiënische toestanden en stelselmatige
overtreding van de eisen gesteld door Bouw- en Woningtoezicht en
de Arbodienst? Zie het als bijlage gevoegde persbericht van 6
oktober 2005 van de Vereniging Bijstandsbond Amsterdam. Zo het
waar is geweest, wat heeft u eraan bijgedragen om de problemen te
verhelpen? Zo het nog steeds waar is, wat gaat u er aan doen en
binnen welke termijn?
4. Is het waar dat de Sociale Dienst van Hilversum zich nimmer door
waarneming ter plaatse op de hoogte heeft gesteld van de
arbeidsomstandigheden? Dit in weerwil van het gegeven dat andere
sociale diensten dit wél doen? Laat de sociale dienst van
Hilversum zich überhaupt informeren over de werkomstandigheden van
uitkeringsgerechtigden die meedoen aan het project WisselWerk? Zo
ja, hoe en hoe frequent? Zo nee, waarom niet?
5. Is het waar dat WorkstaR op 19 december 2005 enige allochtone
uitzendkrachten zonder voorafgaande officiële waarschuwing naar
huis heeft gestuurd omdat zij met elkaar spraken in hun
moedertaal? Zo ja, wat vind u daar dan van?
6. Is het waar dat betrokken uitzendkrachten niet terecht kunnen bij
een onafhankelijk klachtenbureau maar dat hun klachten terecht
komen bij Team Wisselwerk, en daarmee de facto bij Euroflex zelf?
Is het waar dat met die klachten niets wordt gedaan? Zo dit waar
is wat vind u daar dan van? Zo het niet waar is, hoe en hoe
frequent neemt u kennis van de klachten en de afwikkeling daarvan?
7. Zijn er door betrokken uitzendkrachten klachten ingediend
rechtstreeks bij de afdeling Sociale Zaken van de Hilversum? Zo
ja, hoeveel en wanneer en wat is de aard van die klachten? En
wanneer en hoe is daarop gereageerd?
8. Is u bekend dat in artikel 11 "Overige condities" onder A lid e
van bedoelde arbeidsovereenkomst wordt verwezen naar een document
over de verlangde beroepskwalificaties in relatie tot de kenmerken
van de beoogde arbeidsplaats? Is u bekend dat dit document
(vrijwel) altijd ontbreekt? Is u bekend dat krachtens datzelfde
artikel 11 onder B lid b sprake dient te zijn van "passende
uitzendarbeid"? Wat verstaat u in dit verband onder "passende
arbeid"? Kunt u dat concretiseren door voorbeelden te geven voor
respectievelijk een benedengemiddeld, een gemiddeld en een
bovengemiddeld ontwikkeld persoon?
9. Is u bekend dat de te verrichten arbeid, behoudens de
verbouwwerkzaamheden zoals genoemd in de bijlage, veelal bestaat
uit het plakken van stickers en het vouwen van folders? Dat deze
werkzaamheden worden verricht door zeer gemêleerd samengestelde
groepen uitzendkrachten variërend van ex-gedetineerden
ex-drugsverslaafden, personen die niet in aanmerking komen voor
werkzaamheden bij de Tomin-groep en gemiddeld ontwikkelde
personen? Is u bekend dat zich binnen zo'n gemêleerd gezelschap
aanzienlijke spanningen kunnen voordoen? Wat vind u van deze
werkzaamheden en omstandigheden in het licht van hetgeen u
verstaat onder "passende arbeid"?
10. Is het waar dat er bij Euroflex sprake is van een zeer hoge
frequentie van wisseling van jobcoaches, zodanig vaak dat het
re-integratieproces daardoor wordt geschaad? Kunt u concreet
aangeven wat sinds 1 januari 2005 de gemiddelde zittingstermijn
van een jobcoach is geweest?
11. Is het waar dat bedoelde uitzendkrachten formeel wekelijks 4 uur
de tijd krijgen om in het zogeheten jobcenter van bedrijven zoals
WorkstaR en FourstaR onder begeleiding via internet een passende
baan te zoeken? Is het waar dat hier nauwelijks wat van terecht
komt omdat er onvoldoende tijd beschikbaar wordt gesteld en dat de
toegezegde begeleider er vrijwel nooit is? Kunt u concreet
aangeven hoeveel uur bedoelde uitzendkrachten sinds 1 januari 2005
gemiddeld per week van het jobcenter gebruik hebben kunnen maken
en hoe frequent de begeleider wél aanwezig is geweest?
12. Is bij het aantrekken van Euroflex een aanbestedingsprocedure
toegepast die vergelijkbaar is met de UWV-aanbestedingsprocedure
bij het sluiten van contracten met re-integratiebedrijven zoals
bepaald in de Wet SUWI ? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke sterke
en zwakke punten zijn destijds ter zake van Euroflex gesignaleerd?
Hoe en hoe frequent is sindsdien de vinger aan de pols gehouden;
met name ter zake van de zwakke punten?
13. Hoe en hoe frequent worden de prestaties van Euroflex gemeten?
Welke prestaties zijn er gedefinieerd? Welk percentage van
betrokken uitkeringsgerechtigden is daadwerkelijk aan een baan
geholpen, hoeveel doorlooptijd vergde dat gemiddeld en hoeveel
procent daarvan is daarna niet meer teruggevallen in het
uitkeringscircuit?
14. Welke werkzaamheden worden door Euroflex concreet verricht om
betrokken uitkeringsgerechtigden aan passende arbeid te helpen?
Hoe en hoe frequent meet u deze werkzaamheden en hoe beoordeelt u
deze werkzaamheden in relatie tot de door Euroflex in rekening
gebrachte bedragen? Is sprake van een inspannings- of van een
prestatieverplichting? Is het juist dat als een
uitkeringsgerechtigde zonder bemoeienis van Euroflex een baan
heeft gevonden dat Euroflex desalniettemin daarvoor een bonus in
rekening mag brengen?
In afwachting van uw antwoord,
Met de meeste hoogachting,
Riens Meijer
Frans van Osch
Ellis Zeeuw van der Laan
Gemeente Hilversum