Lijst Smolders Tilburg
Postbus 1037
5004BA Tilburg
www.lijstsmolders.nl

Initiatiefvoorstel

Initiatiefvoorstel Heuvel en Cityring

Inleiding
Sinds jaar en dag wordt in Tilburg een debat gevoerd over de toekomst van de Heuvel. Na presentatie van het Masterplan Binnenstad en het TVVP gaat die discussie ook over de Cityring en alle wijken die daar aan grenzen. Hoewel duidelijk is dat er onder Tilburgers veel verzet bestaat tegen de huidige plannen, is de weerstand niet eenduidig. De fracties van SP, LST en VVD willen met dit initiatiefvoorstel voorkomen dat de gemeente tientallen miljoenen investeert in een project dat te weinig draagvlak heeft in de samenleving, de stad voor jaren op de schop gooit en leidt tot een onherstelbare ingreep waarvan het voorgestelde effect op z'n minst twijfelachtig is. Het voorstel gaat uit van de huidige situatie op en binnen de kleine ringbanen.

Voorstel
Om tegemoet te komen aan enkele bezwaren die kleven aan een volledig gesloten Heuvel, met name voor het woonwerk verkeer, de bevoorrading van de middenstanders en het opvangen van een deel van de ochtendspits, gaat de Heuvel op werkdagen in twee rijrichtingen open tussen 7.00 en 11.00 uur 's ochtends. De Spoorlaan blijft behouden als belangrijke verkeersas met twee rijbanen in iedere rijrichting. Voor de hulpdiensten betekent dit dat de binnenstad volledig bereikbaar blijft en de verkeerscirculatie niet wordt afgeknepen tijdens grote evenementen in het centrum. De verhuizing van de brandweerkazerne kan hierdoor worden heroverwogen. De Spoorlaan krijgt waar mogelijk vrijliggende fietspaden en wordt sterk vergroend. Hierdoor is aanleg van de Noordlaan en een eventuele Oostelijke inprikker overbodig en kan ook het busstation aan de zuidzijde van het Centraal Station blijven bestaan. Te zijner tijd - na invulling van de Spoorzone - kan een noordelijke ingang van het CS onderzocht worden. Ook moet het kruispunt Ringbaan Oost - Spoorlaan - (Nieuwe) Bosscheweg verkeerstechnisch sterk worden verbeterd. De overige wegen van de Cityring (Paleisring, Schouwburgring, Noordhoekring) blijven in twee rijrichtingen open voor autoverkeer. Aanen afvoerende wegen in de wijken die grenzen aan de Cityring (LovenBesterd, Theresia, Veldhoven en Groeseind) blijven hiermee onaangetast. De voorstellen voor verkeerscirculatie bínnen de Cityring blijven zoals is voorgesteld in het Masterplan Binnenstad en TVVP.

De Heuvelring en het Heuvelplein zijn toe aan een nieuwe inrichting die meer duidelijkheid geeft voor weggebruikers en daardoor ook veilig wordt, maar wordt verder niet betrokken bij dit besluit.

Besluit
De gemeenteraad van Tilburg draagt het college op om bovenstaande uitgangspunten te verwerken in een concreet plan met begroting en dit aan de raad voor te leggen alvorens onherroepelijke ingrepen worden gepleegd aan een van de in het voorstel genoemde pleinen, straten of wegen.


---

Persbericht LST - VVD - SP

Voor bovengenoemde partijen zijn de afgelopen weken leerzaam en vernieuwend geweest. Het college heeft beloofd voor goede voorstellen vanuit de raad open te staan en ze serieus te bespreken. Met deze belofte van het college op zak zijn de SP, LST en de VVD met elkaar gaan praten omdat zij ervan overtuigd zijn dat de huidige plannen van het college met betrekking tot de Cityring en het TVVP zowel verkeerstechnisch, economisch als financieel rampzalig zullen zijn voor onze stad! De huidige plannen van de coalitie zijn zo slecht voor onze stad dat de drie partijen het in no time eens waren over een goed voorstel dat niet ingewikkeld is, maar Tilburg wel van een hoop ellende bespaart. Tegelijkertijd zijn bovengenoemde partijen ervan overtuigd dat het plan van de coalitie m.b.t. de Cityring en het TVVP ook ontzettend weinig draagvlak heeft onder de bevolking, ongeacht hun politieke voorkeur.

Enkele voordelen voorstel SP, VVD en LST ten aanzien van de huidige plannen coalitie;


* Heuvel wordt dan geen verkeersslagader/racebaan en gaat dus niet open, wat wel het geval is bij het plan Cityring!


* Er wordt minstens 25 miljoen euro bespaard! Hierin zijn vele besparingen nog niet meegerekend zoals o.a. in het voorstel de niet noodzakelijk Noordlaan en de besparingen van het busstation dat dan ook niet verplaatst hoeft te worden!


* Woon-werkverkeer en bevoorrading van winkels op werkdagen zoals nu ook al het geval is van 07.00uur tot 11.00uur blijft bestaan en bij Heuvelpoort in 2 richtingen mogelijk!


* Spoorlaan blijft 4- baans en twee richtingsverkeer met veilige fietspaden!


* Meer capaciteit, betere bereikbaarheid en snellere doorstroming van het verkeer dan in het plan Cityring, ook in 2015!


* Wijk Theresia wordt niet belast met een groot busstation en andere kwalijke neveneffecten!


* De kwalijke neveneffecten van de Cityring en het TVVP voor de van Meterenstraat, Molenstraat, Veldhovenring, Kwaadeindstraat etc. waar de bewoners met klem tegen protesteren zijn hiermee van de baan en kan de rust weer terugkeren in deze wijken!


* Veel betere bereikbaarheid bij calamiteiten! (politie, brandweer, ziekenauto)


* De problemen die de politie voorziet op de Heuvel bij een Cityring waarbij verkeer weer wordt toegelaten en in contact komt met horecabezoekers zijn bij dit voorstel ook opgelost!


* Door de vele evenementen in het centrum blijft de bereikbaarheid op peil, wat zeker niet het geval zal zijn bij de cityring!


---- --