Watchmouse
Nederlandse vakantiewebwinkels en vliegmaatschappijen regelmatig 'uit de lucht'
AMSTERDAM, May 16 /PRNewswire/ --
- WatchMouse onderzoek toont aan dat bijna de helft van de Nederlandse online
touroperators regelmatig gesloten is
Het last minute boekingsseizoen staat voor de deur, maar de Nederlandse online
reisorganisaties zijn er niet allemaal klaar voor.
Van de 17 grootste online reiswinkels zijn 7 sites regelmatig onbereikbaar; 4 van deze
7 zelfs meer dan 12 uur per maand. Het betreft peterlanghout.nl, de jongintra.nl.
lastminute.nl en arke.nl.
De Nederlandse vliegmaatschappijen doen het niet veel beter. Van de 14 geteste sites
zijn er vijf die de 99,9 uptime norm niet halen, te weten basiqair.com, martinair.com,
dynnl.com, schreiner.nl en dutchbird.nl.
Een uptime van 99,9 wordt als minimaal acceptabel beschouwd- hieraan voldoen 10 van de
geteste touroperator websites en 9 van de vliegmaatschappijen gelukkig wel. 100 bereikbaar
zijn drie van deze tien reissites, te weten nbbs.nl, sunweb.nl en vaya.nl en twee van de
vliegmaatschappijen; denimair.nl en heliholland.nl.
Dit blijkt uit de eerste vakantiesites en vliegmaatschappijen Site Performance Indices
van WatchMouse, dat wereldwijd monitoringdiensten aanbiedt voor websites en
e-commercetoepassingen. Om te controleren of online touroperators en vliegmaatschappijen
voldoende uptime scoren, heeft WatchMouse de sites gecontroleerd gedurende de periode van
6 april tot 9 mei 2006. Van downtime is sprake als een site niet bereikbaar is of geen
reactie geeft gedurende 8 seconden.
Mark Pors, chief technology officer van WatchMouse; "Tegenwoordig is 24-uurs
bereikbaarheid een haalbaar streven voor ondernemingen en hoeft een site echt nooit meer
down te zijn. Bovendien betekent een onbereikbare website voor bedrijven die hun zaken
alleen maar via hun website doen, simpelweg geen omzet."
"We gaan nu de periode in dat de meeste last minutes worden geboekt. Dat betekent dat
de sites nog meer bezoekers kunnen verwachten, hetgeen weer extra belasting betekent.
Recent onderzoek toont aan dat e-shoppers weinig geduld hebben. Als een site niet binnen
30 seconden download, dan gaat 75een deur verder.* Dus bedrijven krijgen meestal geen
tweede kans."
Een volledige lijst van de 17 Nederlandse vakantiewebwinkels en de 14
vliegmaatschappijen met de testresultaten is te vinden op
www.watchmouse.com/nl/SPI/2006/travelNL.php en
www.watchmouse.com/nl/SPI/2006/airlinesNL.php
* research by TelecityRedbus, April 2006
Over WatchMouse
Bedrijven kunnen eenvoudig zelf hun internet site in de gaten houden met de
monitoringdienst van WatchMouse.
WatchMouse is in juni 2005 door FEM Business geselecteerd als een van de 25 meest
veelbelovende, innovatieve ondernemingen van Nederland.
Meer informatie op: www.watchmouse.com.