Ingezonden persbericht


Persbericht


---

Oplagestijging metro weer hoogste onder dagbladen

Amsterdam, 16 mei 2006

Gratis dagblad Metro heeft in 2005 van alle dagbladen in Nederland de grootste groei doorgemaakt en is in oplage de tweede krant van Nederland geworden. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde oplagecijfers van 2005 van Het Oplage Instituut (HOI). Ten opzichte van 2004 steeg de oplage van Metro met 74.790 exemplaren naar een totaal van 414.721 exemplaren per dag, wat een stijging van 22% inhoudt.

"Onze oplage in 2005 is hard gestegen. Dit cijfer is een gemiddelde van 2005 en de stijging is vooral te danken aan de start van de Amsterdam-editie in april 2005. Inmiddels is onze oplage al weer verder gegroeid en is Metro hard op weg naar het marktleiderschap", aldus Silvio de Groot, algemeen directeur en uitgever van Metro. "Metro blijft investeren in oplage. Tijdens het WK zullen we de oplage zelfs verhogen naar 600.000 exemplaren."

Hoofdredacteur Rutger Huizenga is goed te spreken over de nieuwe oplagecijfers: "Metro blijft explosief groeien en voor een redactie die een krant maakt voor de lezers is dat uitstekend nieuws. Metro is beter verkrijgbaar dan ooit en slaat aan bij steeds meer mensen."


---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: met: Silvio de Groot, algemeen directeur en uitgever Metro Holland, 020 - 511 4000 / 06 - 21 843 755.

Metro wordt in Nederland van maandag t/m vrijdag in een oplage van 500.000 exemplaren gratis verspreid via NS-stations, McDonald's vestigingen, 160 postkantoren, RET Rotterdam, GVB Metro-stations Amsterdam, GVU Utrecht, universiteiten en scholen. De 1.623.000 lezers (NOM Doelgroepmonitor 2005-2) zijn over het algemeen jong, welstandig, goed opgeleid en werkzaam of studerend.

Metro is het grootste en snelst groeiende dagblad van de wereld. Metro wordt uitgegeven in 68 edities in 20 landen in 19 talen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Dagelijks lezen meer dan 18,5 miljoen mensen Metro.