Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Onderzoek Beagle wijst uit: Innovaties FMCG-branche komen willekeurig tot stand

Amsterdam, 16 mei 2006 - Succesvolle innovaties in de branche van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) komen in veel gevallen willekeurig tot stand. Dat blijkt uit onderzoek van Beagle Creative Marketing Agency in samenwerking met de Vrije Universiteit van Amsterdam naar de zogenaamde pre-product life cycle van 18 succesvolle innovaties. Ondanks de toenemende druk op producenten van A-merken om te innoveren, brengt het merendeel van de bedrijven weinig of geen structuur aan in het innovatieproces. Meer dan de helft van de bedrijven heeft noch een visie op, noch doelstellingen voor innovatie geformuleerd.

Uit het onderzoek blijkt dat de FMCG-bedrijven wel onderscheid maken tussen verschillende soorten innovaties. Men erkent dat een incrementele innovatie (bijvoorbeeld een nieuw smaakje of een andere verpakking) een andere aanpak in termen van geld en tijd vereist dan een radicale innovatie (een volledig nieuw product of dienst). Dit onderscheid leidt echter niet tot het uitspreken van duidelijke ambities ten opzichte van innoveren. Slechts acht van de achttien onderzochte bedrijven hebben een visie op innovatie geformuleerd. Deze visie wordt in veel gevallen niet goed gecommuniceerd naar de medewerkers. Men weet niet waar het bedrijf heen wil en welke rol innovatie daarin speelt. Slechts vier van de 18 bedrijven hebben hun visie geconcretiseerd in doelstellingen.

"Het is voor bedrijven in de FMCG branche steeds moeilijker zich te onderscheiden terwijl dat door de prijzenoorlog in deze branche juist steeds belangrijker is. Redenen genoeg om júist grip te willen krijgen op het innovatieproces," aldus Philip Elias, directeur van Beagle. "Grip op het innovatieproces begint met de formulering van een visie waaruit blijkt hoe het bedrijf op de lange termijn aan de slag gaat met innovatie. Vervolgens moet zo'n visie worden omgezet in concrete doelstellingen zodat richting wordt gegeven aan productontwikkeling. 'Wat willen we precies bereiken met innovatie?' en 'Welk 'soort' innovaties draagt hier aan bij en welke niet?' Helderheid in doelstellingen vertaalt zich in een meer gerichte aanpak en meer grip op het proces."

Uit het onderzoek blijkt dat FMCG-bedrijven in de praktijk moeite hebben met het faciliteren van innovatie. Veel bedrijven komen niet verder dan visies als 'innovatie is key'. De bedrijven die er wel in slagen de juiste randvoorwaarden te creëren, zijn ook veel bewuster met innovatie bezig. Een voorbeeld daarvan is de aanstelling van een innovatiemanager. Elias: "Hoewel de resultaten verontrustend lijken, hebben alle onderzochte bedrijven wél succesvolle producten op de markt gebracht. Wij denken echter dat FMCG-bedrijven de continuïteit van succesvolle innovaties nog beter kunnen waarborgen door meer structuur aan te brengen in de pre-product life cycle."

Over Beagle Creative Marketing Agency
Beagle Creative Marketing Agency helpt bedrijven bij het creëren en optimaliseren van concepten voor nieuwe producten en diensten. Beagle maakt gebruik van het Creative Marketing Process waarmee zij relevante consumenteninzichten onthult en deze vertaalt naar onderscheidende en superieure beloften. Klanten van Beagle zijn onder meer Akzo Nobel, Sara Lee / DE, Grolsch, Procter&Gamble, Unilever en Philips. Zie voor meer informatie www.beagle-online.com.



Ingezonden persbericht