Nieuwe gedragscode voor auto- en motorrijscholen
Bron: Persbericht BOVAG
datum: 16-05-2006
Ruim 700 bij de BOVAG-afdeling Verkeersopleidingen aangesloten auto-
en motorrijscholen beloven hun leerlingen en eventueel ook hun ouders
met een nieuwe gedragscode precies wat de leerlingen van hen mogen
verwachten. Volledige transparantie dus. De rijscholen willen borg
staan voor kwaliteit en zekerheid. De rijscholen willen zich hiermee
onderscheiden.
De verkeersscholen onderwerpen zich door hun lidmaatschap van BOVAG
aan de nieuwe gedragscode, die onverkort voor alle aangesloten
bedrijven geldt. De bij BOVAG aangesloten verkeersscholen willen
hiermee aangeven dat ze doen wat ze beloven en maximale helderheid
naar de leerling willen betrachten. De code, die een vervolg is op
eerdere afspraken in de standaard lesovereenkomst van BOVAG, is door
de leden aanvaard in de jaarvergadering van de BOVAG-afdeling
verkeersscholen in Zeewolde.
De code luidt:
1. Alle afspraken staan helder omschreven in onze lesvoorwaarden. U
ontvangt daarvan een exemplaar voordat u met de opleiding begint.
2. U sluit met ons een lesovereenkomst af waarin uw opleiding met ons
wordt afgestemd. Zo is altijd duidelijk wat er is afgesproken.
3. U heeft gedurende de gehele opleiding zoveel mogelijk dezelfde
instructeur.
4. Uw instructeur is aanwezig tijdens uw praktijkexamen en zal tijdens
dit examen zoveel mogelijk meerijden.
5. Een gepubliceerd lestarief gaat uit van 60 minuten. Afwijkingen
hierop worden door ons correct aangegeven.
6. Uw instructeur maakt gebruik van een inzichtelijke
vorderingenkaart, zodat u precies weet wat u heeft geleerd, welk
niveau u heeft en wat u nog moet leren.
7. Een examenaanvraag blijft niet onnodig lang liggen. Deze wordt door
ons binnen 14 dagen aan het CBR verstuurd.
8. Onze slagingspercentages zijn openbaar. U kunt er daarom altijd
naar vragen.
9. U leert rijden volgens richtlijnen die met BOVAG en CBR zijn
afgestemd. Zo komt u tijdens het praktijkexamen nooit voor
verrassingen te staan.
10. Bent u het ergens niet mee eens? Dan kunt u dit altijd
bespreekbaar maken. Desgewenst kan het Bemiddelingsbureau van BOVAG of
de Geschillencommissie Voertuigen u ondersteuning verlenen.
BOVAG