Intres laat verbetering bedrijfsresultaat zien van 19%
Intres bv
Resultaat na belastingen verdubbelt tot 2,2 miljoen euro
4% minder leden
Samenwerking in formule- en samenwerkingsgroepen verstevigt de positie van zelfstandige
ondernemers
Resultaten Intres
Intres, de retail service organisatie voor professionele, zelfstandige ondernemers (o.a.
Livera, Novastyl, Intersport, Libris) in de mode-, wonen-, sport- en mediabranche,
realiseerde in 2005 een bedrijfsresultaat van 2,2 miljoen euro. De stijging met 19% ten
opzichte van het jaar daarvoor is te danken aan de sterke focus op risicobeheersing. Het
resultaat na belastingen kwam eveneens uit op 2,2 miljoen euro, mede als gevolg van het
positieve resultaat uit deelnemingen. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van
2004. De omzet daalde met 10% van 1,1 miljard euro in 2004 naar 994 miljoen euro. Dit
kwam voornamelijk door het wegvallen van centraal-betaaldiensten voor niet-Intresleden.
Het eigen vermogen van Intres bedroeg eind 2005 29,8 miljoen euro ten opzichte van 27,7
miljoen euro in 2004. De cashflow kwam uit op 5,3 miljoen euro, in 2004 4,4 miljoen euro.
De solvabiliteitspositie steeg van 31% in 2004 naar 34% in 2005.
Toelichting Oscar van den Ende, algemeen directeur Intres:
'Een evenwichtige verdeling van de omzet blijft voor Intres een belangrijk aandachtspunt.
De financiële dienstverlening die wij bieden maakt een aanzienlijk deel uit van onze
winst. Ons streven is om de aangesloten ondernemers effectiever gebruik te laten maken van
onze kennis, schaalvoordelen en commerciële ondersteunende activiteiten. We willen
onze leden nog meer gebruik laten maken van ons serviceapparaat.'
Commerciëler maken van de winkels en kosten uit de keten
De strategie van Intres is gericht op het vergroten van de commerciële slagkracht van
de Intres-ondernemers. Het maken van duidelijke afspraken met de ondernemers en het laten
zien waaraan Intres de financiële middelen besteedt, is hieraan onlosmakelijk
verbonden.
Behalve centraal inkopen en centraal-betaalfaciliteiten biedt Intres een breed pallet aan
diensten in en rond de winkels om deze beter te laten renderen. Visual marketing,
locatiekeuze, winkelinrichting, promotiemiddelen en consumentenonderzoek vallen
hieronder. 'Individuele ondernemers en formules vinden bij ons feitelijk alles wat zij
nodig hebben, van advies tot uitvoering,' aldus Van den Ende. 'We willen
formulemanagement verder ontwikkelen, omdat wij in de markt zien dat een gestructureerde
aanpak tot aantoonbaar betere resultaten leidt.'
In 2005 werd de Livera-formule volledig gerestyled. Met een eigentijds winkelinterieur,
een nieuwe reclamestrategie, logo en pay-off straalt het merk meer eenheid uit en is
Livera aantrekkelijker voor een grotere doelgroep geworden. Ook Intersport ontwikkelde
zich steeds sterker tot een formule met een eenduidige uitstraling. In 2005 is er een
start gemaakt met het fullservice franchiseconcept voor Intersport-ondernemers. Verder
zijn Jambelle, Burmann en Valhal opnieuw op de kaart gezet met een nieuwe, frisse
uitstraling in winkelinterieur en huisstijl.
Vooruitzichten
Van den Ende: 'De opleving van de economie is een positief signaal. Voor de
specialistische non-fooddetailhandel blijft het echter zaak alert in te spelen op de
wensen van de veeleisende consument. De aandacht moet nog sterker gericht zijn op
verkoopkansen en dus op de aantrekkingskracht van de winkels. Aan de inkoopzijde blijft
Intres de partij waarop ondernemers kunnen rekenen. Intres ondersteunt de ondernemer ook
in zijn kostenmanagement door zoveel mogelijk kosten uit de bedrijfskolom te halen, door
logistieke verbeteringen en meer gebruik te maken van ICT. Wij zien voldoende kansen om
krachten te bundelen en kosten te besparen, zonder dat dit ten koste gaat van de
individuele uitstraling van winkels. Als het consumentenvertrouwen verder aantrekt,
zullen onze inspanningen nog meer effect hebben op het rendement van onze ondernemers.'
Resultaten divisies
Intres is actief in de branches sport, wonen, media en mode. De aangesloten ondernemers
realiseerden in vrijwel alle branches een positief omzetresultaat, maar van een sterke
stijging is nog geen sprake. Zij hadden in 2005 nog veel last van een wankel
consumentenvertrouwen en een koopbereidheid die niet significant toenam.
'Het kost onze ondernemers tijd om te herstellen van een vierjarige recessie. Ook al is
het consumentenvertrouwen licht gestegen, het veranderende consumentengedrag lijkt meer
van invloed te zijn dan een verbetering van de koopkracht,' aldus Van den Ende.
'Consumenten gaan tegenwoordig veel bewuster met hun geld om en kopen functioneler. Zij
kiezen voor kwaliteit, zijn prijsbewust en kritisch op de noodzaak van een aankoop.'
Sport
De sportdivisie van Intres, met de sportformules Intersport en Coach, heeft het ook dit
jaar weer beter gedaan dan de markt. Zij boekte een omzetdaling van 1%, waarbij
Intersport een omzetresultaat van -1% en Coach -3% realiseerde. De omzet in de sportmarkt
in 2005 daalde met ruim 4% (bron: Mitex Sportmonitor).
Intersport breidde gestaag uit met de opening van de megastore Houten. De afronding van de
ombouw van de Active Life winkels naar Intersport leverde 9200 m2 meer
winkelvloeroppervlakte op.
Wonen
De wonenmarkt vertoonde voor het vierde achtereenvolgende jaar een negatieve
omzetontwikkeling (-0,3%, bron: CBW omzetenquête). De positieve kwartalen drie en
vier hebben er niet voor kunnen zorgen dat het jaar met een plus is afgesloten. Veel
wonen-leden zagen hun omzet dalen in deze lastige markt, wat leidde tot een totale
omzetdaling van ruim 6% bij Intres. Met name het meubel- en slaapsegment had het
moeilijk. Woningtextiel sloot het jaar 2005 af met een ruime plus.
Media
De Intres-formules Libris en Blz. boekten gezamenlijk een positief omzetresultaat van 4%
ten opzichte van 2004. De markt toonde een omzetstijging van 3% (bron: Nederlandse
Boekverkopersbond). In het boekenvak is sprake van veranderende marktverhoudingen. De
boekhandelaar stelt zich steeds meer op als ondernemer die zijn eigen assortiment
bepaalt. Het Digitaal Beursplein van Intres biedt de ondernemer o.a. de mogelijkheid om
hardlopende titels snel te kunnen herbevoorraden tegen hogere marges en lagere kosten.
Behalve de traditionele boekhandel leggen ook andere marktpartijen zich toe op de verkoop
van boeken, waardoor er sprake is van nieuwe concurrentieverhoudingen.
Mode
De modetak van Intres (o.a. Livera, Lindessa, Jambelle, First//Man) noteerde een lichte
omzetdaling van 3%, terwijl de markt rond de nullijn uitkwam (+0,2%, bron: Mitex
Modemonitor). Door een verdere professionalisering van productstyling heeft Intres een
fors hogere omzet in private label behaald, wat bij de ondernemers tot hogere marges
heeft geleid. Vooral met interessante collecties die binnen een korte termijn geleverd
konden worden, realiseerden ondernemers hogere omzetsnelheden. Intensivering van de
relaties en heldere condities met leveranciers hebben geleid tot betere omzetten.
Het marktaandeel van Livera in bodyfashion totaal is in 2005 gestegen tot 9,6% ten
opzichte van 9,2% het jaar ervoor. Verder is Livera marktleider in badkleding met 13,1%
(bron: GfK).
Intres is één van de grootste retail service organisaties in Nederland, die
professionele, zelfstandige ondernemers uit de mode/textiel-, wonen-, sport- en
mediabranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering. Dat varieert van support op het
gebied van inkoop, logistiek en ICT tot het aanbieden van winkelformules. Ondernemers
bepalen zelf voor welke samenwerkingsvorm zij kiezen: van selectieve inkoopbundeling tot
franchise.
Bekende winkelformules zijn: Livera, Jambelle, First//Man, Intersport, Coach, Libris,
Blz., Morgana Slaapkamers, Binnen, Runner Wonen en Burmann. Bij INTRES werken momenteel
400 medewerkers. Er zijn zo'n 1.400 ondernemers met 2.100 winkels aangesloten. INTRES
vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van zo'n 2,1 miljard euro.