Intres laat verbetering bedrijfsresultaat zien van 19%

Intres bv

Resultaat na belastingen verdubbelt tot 2,2 miljoen euro 4% minder leden
Samenwerking in formule- en samenwerkingsgroepen verstevigt de positie van zelfstandige ondernemers

Resultaten Intres
Intres, de retail service organisatie voor professionele, zelfstandige ondernemers (o.a. Livera, Novastyl, Intersport, Libris) in de mode-, wonen-, sport- en mediabranche, realiseerde in 2005 een bedrijfsresultaat van 2,2 miljoen euro. De stijging met 19% ten opzichte van het jaar daarvoor is te danken aan de sterke focus op risicobeheersing. Het resultaat na belastingen kwam eveneens uit op 2,2 miljoen euro, mede als gevolg van het positieve resultaat uit deelnemingen. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2004. De omzet daalde met 10% van 1,1 miljard euro in 2004 naar 994 miljoen euro. Dit kwam voornamelijk door het wegvallen van centraal-betaaldiensten voor niet-Intresleden. Het eigen vermogen van Intres bedroeg eind 2005 29,8 miljoen euro ten opzichte van 27,7 miljoen euro in 2004. De cashflow kwam uit op 5,3 miljoen euro, in 2004 4,4 miljoen euro. De solvabiliteitspositie steeg van 31% in 2004 naar 34% in 2005.

Toelichting Oscar van den Ende, algemeen directeur Intres: 'Een evenwichtige verdeling van de omzet blijft voor Intres een belangrijk aandachtspunt. De financiële dienstverlening die wij bieden maakt een aanzienlijk deel uit van onze winst. Ons streven is om de aangesloten ondernemers effectiever gebruik te laten maken van onze kennis, schaalvoordelen en commerciële ondersteunende activiteiten. We willen onze leden nog meer gebruik laten maken van ons serviceapparaat.'

Commerciëler maken van de winkels en kosten uit de keten De strategie van Intres is gericht op het vergroten van de commerciële slagkracht van de Intres-ondernemers. Het maken van duidelijke afspraken met de ondernemers en het laten zien waaraan Intres de financiële middelen besteedt, is hieraan onlosmakelijk verbonden.
Behalve centraal inkopen en centraal-betaalfaciliteiten biedt Intres een breed pallet aan diensten in en rond de winkels om deze beter te laten renderen. Visual marketing, locatiekeuze, winkelinrichting, promotiemiddelen en consumentenonderzoek vallen hieronder. 'Individuele ondernemers en formules vinden bij ons feitelijk alles wat zij nodig hebben, van advies tot uitvoering,' aldus Van den Ende. 'We willen formulemanagement verder ontwikkelen, omdat wij in de markt zien dat een gestructureerde aanpak tot aantoonbaar betere resultaten leidt.'
In 2005 werd de Livera-formule volledig gerestyled. Met een eigentijds winkelinterieur, een nieuwe reclamestrategie, logo en pay-off straalt het merk meer eenheid uit en is Livera aantrekkelijker voor een grotere doelgroep geworden. Ook Intersport ontwikkelde zich steeds sterker tot een formule met een eenduidige uitstraling. In 2005 is er een start gemaakt met het fullservice franchiseconcept voor Intersport-ondernemers. Verder zijn Jambelle, Burmann en Valhal opnieuw op de kaart gezet met een nieuwe, frisse uitstraling in winkelinterieur en huisstijl.

Vooruitzichten
Van den Ende: 'De opleving van de economie is een positief signaal. Voor de specialistische non-fooddetailhandel blijft het echter zaak alert in te spelen op de wensen van de veeleisende consument. De aandacht moet nog sterker gericht zijn op verkoopkansen en dus op de aantrekkingskracht van de winkels. Aan de inkoopzijde blijft Intres de partij waarop ondernemers kunnen rekenen. Intres ondersteunt de ondernemer ook in zijn kostenmanagement door zoveel mogelijk kosten uit de bedrijfskolom te halen, door logistieke verbeteringen en meer gebruik te maken van ICT. Wij zien voldoende kansen om krachten te bundelen en kosten te besparen, zonder dat dit ten koste gaat van de individuele uitstraling van winkels. Als het consumentenvertrouwen verder aantrekt, zullen onze inspanningen nog meer effect hebben op het rendement van onze ondernemers.'

Resultaten divisies
Intres is actief in de branches sport, wonen, media en mode. De aangesloten ondernemers realiseerden in vrijwel alle branches een positief omzetresultaat, maar van een sterke stijging is nog geen sprake. Zij hadden in 2005 nog veel last van een wankel consumentenvertrouwen en een koopbereidheid die niet significant toenam. 'Het kost onze ondernemers tijd om te herstellen van een vierjarige recessie. Ook al is het consumentenvertrouwen licht gestegen, het veranderende consumentengedrag lijkt meer van invloed te zijn dan een verbetering van de koopkracht,' aldus Van den Ende. 'Consumenten gaan tegenwoordig veel bewuster met hun geld om en kopen functioneler. Zij kiezen voor kwaliteit, zijn prijsbewust en kritisch op de noodzaak van een aankoop.'

Sport
De sportdivisie van Intres, met de sportformules Intersport en Coach, heeft het ook dit jaar weer beter gedaan dan de markt. Zij boekte een omzetdaling van 1%, waarbij Intersport een omzetresultaat van -1% en Coach -3% realiseerde. De omzet in de sportmarkt in 2005 daalde met ruim 4% (bron: Mitex Sportmonitor).
Intersport breidde gestaag uit met de opening van de megastore Houten. De afronding van de ombouw van de Active Life winkels naar Intersport leverde 9200 m2 meer winkelvloeroppervlakte op.

Wonen
De wonenmarkt vertoonde voor het vierde achtereenvolgende jaar een negatieve omzetontwikkeling (-0,3%, bron: CBW omzetenquête). De positieve kwartalen drie en vier hebben er niet voor kunnen zorgen dat het jaar met een plus is afgesloten. Veel wonen-leden zagen hun omzet dalen in deze lastige markt, wat leidde tot een totale omzetdaling van ruim 6% bij Intres. Met name het meubel- en slaapsegment had het moeilijk. Woningtextiel sloot het jaar 2005 af met een ruime plus.

Media
De Intres-formules Libris en Blz. boekten gezamenlijk een positief omzetresultaat van 4% ten opzichte van 2004. De markt toonde een omzetstijging van 3% (bron: Nederlandse Boekverkopersbond). In het boekenvak is sprake van veranderende marktverhoudingen. De boekhandelaar stelt zich steeds meer op als ondernemer die zijn eigen assortiment bepaalt. Het Digitaal Beursplein van Intres biedt de ondernemer o.a. de mogelijkheid om hardlopende titels snel te kunnen herbevoorraden tegen hogere marges en lagere kosten. Behalve de traditionele boekhandel leggen ook andere marktpartijen zich toe op de verkoop van boeken, waardoor er sprake is van nieuwe concurrentieverhoudingen.

Mode
De modetak van Intres (o.a. Livera, Lindessa, Jambelle, First//Man) noteerde een lichte omzetdaling van 3%, terwijl de markt rond de nullijn uitkwam (+0,2%, bron: Mitex Modemonitor). Door een verdere professionalisering van productstyling heeft Intres een fors hogere omzet in private label behaald, wat bij de ondernemers tot hogere marges heeft geleid. Vooral met interessante collecties die binnen een korte termijn geleverd konden worden, realiseerden ondernemers hogere omzetsnelheden. Intensivering van de relaties en heldere condities met leveranciers hebben geleid tot betere omzetten. Het marktaandeel van Livera in bodyfashion totaal is in 2005 gestegen tot 9,6% ten opzichte van 9,2% het jaar ervoor. Verder is Livera marktleider in badkleding met 13,1% (bron: GfK).

Intres is één van de grootste retail service organisaties in Nederland, die professionele, zelfstandige ondernemers uit de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering. Dat varieert van support op het gebied van inkoop, logistiek en ICT tot het aanbieden van winkelformules. Ondernemers bepalen zelf voor welke samenwerkingsvorm zij kiezen: van selectieve inkoopbundeling tot franchise.
Bekende winkelformules zijn: Livera, Jambelle, First//Man, Intersport, Coach, Libris, Blz., Morgana Slaapkamers, Binnen, Runner Wonen en Burmann. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn zo'n 1.400 ondernemers met 2.100 winkels aangesloten. INTRES vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van zo'n 2,1 miljard euro.