Openbaar vervoer Limburg naar Veolia
Grootste order ooit in Limburg
Veolia Transport Limburg Stadsbus Maastricht BV verzorgt in Limburg de
komende tien jaar het openbaar vervoer. Gedeputeerde Mat Vestjens:
Vandaag hebben wij een historische beslissing genomen. Limburg krijgt
een kwalitiatief openbaar vervoer dat nergens anders in Nederland te
vinden is. Het is precies wat wij gevraagd hebben. Op geen enkel punt
heeft de Provincie concessies moeten doen. Na een zwaar en intensief
traject ben ik zeer tevreden met dit resultaat. De gunning is mede
gedaan namens de stadsregio Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN) voor wat
betreft de Maaslijn en de Limburgse gemeenten. Veolia verzorgt door
deze megaorder het openbaar vervoer per trein (regionale lijnen), het
openbaar vervoer per bus en de regiotaxi (OV en WvG) voor zowel Noord-
en Midden-Limburg als Zuid-Limburg (de tegenwaarde betreft 1,2
miljard). De andere inschrijvers waren Arriva en Limlink.
Gedeputeerde Staten hebben voor Veolia gekozen omdat de visie en
ambities op een groot aantal punten op overtuigende wijze tegemoet
komen aan de door de provincie geformuleerde doelstellingen. Visie en
ambities worden uitgewerkt in een breed, evenwichtig en concreet
pakket van maatregelen en verbeteringsinitiatieven met duidelijke
targets in tijd en/of aantal.
Van groot belang is de kwaliteit van het in te zetten materieel
(nieuwe lightrailtreinen en nieuwe goed geoutilleerde en
milieuvriendelijke bussen) en de kwaliteit van het helder en concreet
opgezette implementatieplan van Veolia. Zij hebben proactief afspraken
gemaakt over de aanschaf van het omvangrijke pakket aan nieuw
materieel én met de werknemersorganisaties principeafspraken over het
over te nemen personeel. Er is ruime aandacht voor internationale
relaties. Met het hoogste aantal geopteerde Dienst Regel Uren (DRUs)
wordt samen met de gekozen lijnvoering en frequenties voor het hele
concessiegebied een goed voorzieningen-niveau geboden binnen de door
de Provincie gestelde budgettaire voorwaarden. Het is een
voorzieningenniveau dat recht doet aan de door de Provincie aangegeven
prioriteitsordening tussen trein, bus en regiotaxi.
Uitkomst
Voor de aanbesteding is het vervoer waarop kon worden ingeschreven
verdeeld in twee percelen. Inschrijving op twee percelen was daarbij
mogelijk. Uitkomsten van de kwantitatieve en kwalitatieve scores zijn:
Perceel 1 - Noord- en Midden Limburg: één Veolia, twee Arriva en drie
Limlink
Perceel 2 - Zuid Limburg: één Veolia en twee Limlink
Combinatie perceel 1 en 2: één Veolia en twee Limlink.
Alle gemeenten hebben de Provincie een volmacht verstrekt om mede
namens hun de Regiotaxi aan te besteden, waarbij sommige gemeenten een
prijsvoorbehoud hebben gemaakt. Vanwege de daarmee te bereiken
synergievoordelen is besloten om (een) geïntegreerde, intermodale
concessie(s) te verlenen gedurende een looptijd van 10 jaar.
Uitgangspunten
De uitgangspunten voor de Europese aanbesteding waren:
kwaliteit regiefunctie en voorzieningenniveau;
bedrijfsvoering;
kwaliteit materieel, toegankelijkheid, sociale veiligheid, haltes,
reisinformatie, milieu, marktbenadering, implementatie.
De reiziger centraal
Vorig jaar hebben Provinciale Staten de nota De reiziger centraal
vastgesteld. In deze nota is het kader vastgelegd waarbinnen de
komende jaren invulling moeten worden gegeven aan het openbaar vervoer
in Limburg.
Van drie naar één: optimale afstemming tussen trein, bus en cvv
Van aanbodgericht naar meer vraaggericht OV: De reiziger centraal
Bevorderen maatschappelijke participatie: provinciedekkend OV
Grenzeloos openbaar vervoer: aansluiting op nationale en
internationale knooppunten
Provincie Limburg besteedt aan mede namens het knooppunt Arnhem
Nijmegen (KAN) voor wat betreft de Maaslijn en de gemeenten in Limburg
voor wat betreft het WVG-vervoer.
Er zijn twee PvE s opgesteld. Eén PvE voor Zuid-Limburg (bus en
Heuvellandlijn) alsmede de Regiotaxi en één PvE voor Noord-Limburg
(bus en Maaslijn) alsmede de Regiotaxi. Voor de Maaslijn is de
Provincie Limburg bevoegd gezag voor het Limburgse en het Brabantse
deel, met de Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN) zijn en worden afspraken
gemaakt voor een goede samenwerking. De Maaslijn maakt integraal deel
uit van deze aanbesteding. Alle Limburgse gemeenten hebben aangegeven
om met het tot hun verantwoordelijkheid behorende gehandicaptenvervoer
aan te sluiten bij de Regiotaxi.
16-5-2006 14:16
Provincie Limburg