Ingezonden persbericht


Hete thee oorzaak van jaarlijks 550 ernstige verbrandingen bij jonge kinderen

Consument en Veiligheid en Brandwonden Stichting starten gezamenlijke campagne

Vandaag start Consument en Veiligheid in samenwerking met de Brandwonden Stichting haar nieuwe campagne ter voorkoming van brandwonden bij jonge kinderen. De campagne heeft tot doel om ouders bewust te maken en hen te motiveren om verbrandingen te voorkomen. De campagne is nodig omdat jaarlijks 2.000 kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 4 jaar op een Spoedeisende Hulpafdeling worden behandeld als gevolg van een verbranding.

Dagelijkse situaties
Jonge kinderen lopen een groot risico als het om verbrandingen gaat. Van alle slachtoffers van verbrandingen -behandeeld op een Spoedeisende Hulpafdeling- is één op de vijf jonger dan 5 jaar. Van alle verbrandingen bij jonge kinderen ontstaat driekwart door hete vloeistoffen zoals thee, koffie en damp. Hete thee scoort hierbinnen het hoogst met 550 ongevallen. De ongelukken gebeuren tijdens gewone alledaagse situaties, zoals bijvoorbeeld het drinken van thee en koffie in de nabijheid van het kind. Uit onderzoek blijkt dat niet onoplettendheid ten grondslag ligt aan deze ongevallen, maar een aantal misvattingen. Zo onderschatten ouders de kans op een verbranding en schatten zij de gevolgen ervan niet goed in.

Ernst van het ongeval
De gevolgen van een verbranding bij jonge kinderen zijn groot. Ernstige brandwonden bij een jong kind kunnen een leven lang zorgen voor lichamelijke en psychische klachten. Maar liefst 13% van de kinderen wordt na een Spoedeisende Hulpbehandeling opgenomen in een ziekenhuis. Dit percentage is beduidend hoger dan het gemiddelde opnamepercentage als gevolg van een privé-ongeval bij jonge kinderen (6%).

Allochtonen groter risico
Kinderen uit allochtone gezinnen lopen een groter risico op een verbranding. Dat blijkt uit cijfers van de Brandwondencentra in Rotterdam en Beverwijk. In de campagne wordt daarom extra aandacht geschonken aan het bereiken van allochtone ouders en verzorgers. De Brandwonden Stichting organiseert speciaal voor deze groepen voorlichtingsbijeenkomsten in samenwerking met de VETC (voorlichters in eigen taal en cultuur). Consument en Veiligheid ontwikkelt een pilot waarbij tijdens inburgeringscursussen voorlichting wordt gegeven ter preventie van verbrandingen.

Campagne
De komende twee jaar voert Consument en Veiligheid in samenwerking met de Brandwonden Stichting campagne om ouders bewust te maken van de kans op en de ernst van verbrandingen. Rob Baardse, programmacoördinator Preventie bij de Brandwonden Stichting, is blij met de campagne: 'Het is ons er alles aan gelegen om het aantal verbrandingen bij jonge kinderen terug te dringen. Zij vormen de grootste risicogroep. Het probleem is dat kinderen het gevaar niet zien en dat volwassenen de risicosituaties onderschatten. Ouders beseffen vaak niet dat één kop hete thee ernstige brandwonden veroorzaakt en dat dit levenslange gevolgen heeft. Het is dan ook uitstekend dat ouders bewust worden gemaakt van de gevaren.' De campagne wordt gevoerd op tv en radio en wordt door voorlichting op consultatiebureaus ondersteund. Op de website van Consument en Veiligheid is informatie te vinden over maatregelen om verbrandingen te voorkomen en over eerste hulp na een verbranding. Daarnaast is er op de site een interactieve test te vinden. Gedurende de campagne zal er ook nauw worden samengewerkt met het bedrijfsleven. In het najaar zal de HEMA korting geven op thermoskannen en zal Grohe, fabrikant van thermostaatkranen, de voorlichting ondersteunen.

De missie van Consument en Veiligheid is het verbeteren van de veiligheid in de privé-sfeer. In de periode 2004-2012 streeft zij naar een reductie van het aantal ongevallen in de privé-sfeer met 10%