Nederlands Uitgeversverbond

P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 16 mei 2006

Totale oplage publieksbladen 25,4 miljoen
Mannen- en vrouwenbladen in de lift

In een periode waarin de economie worstelde om uit een diep dal te klimmen, wisten de publieksbladen zich te handhaven. De totale verspreide oplage van publiekstijdschriften kwam in 2005 uit op 25,4 miljoen*, slechts een fractie minder dan de 25,8 miljoen in 2004. Dat blijkt uit de HOI-cijfers met betrekking tot 2005, die vanmorgen door het HOI, Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.

Er waren duidelijke verschillen tussen de verschillende tijdschriftsegmenten. Goed werd er gepresteerd door de mannenbladen (+9,3%), vrouwenbladen (+5,7%), sportbladen (+2,6) en auto- en motorbladen (+1,9%). Segmenten die een daling lieten zien waren onder meer de gezinsbladen, de special interestbladen en de computerbladen.

In 2005 werden 21 nieuwe bladen in de HOI-publicatie opgenomen, 14 bladen verdwenen. De grootste nieuwe titel was RTV-blad TVFilm (102.000), gevolgd door vrouwenblad esta (82.000), gezinsblad Ook! (61.000), vrouwenblad Red (60.000), jongerenblad Katrien (37.000) en vrouwenblad New Shopping Magazine (37.000).

De totale verspreide oplage van de mannenbladen groeide met 9,3 procent tot 607.000. Eén mannenblad MAN werd van de markt gehaald. Nieuwkomers in dit segment waren Body + Mind MAN (27.000), Rits (18.000) en Best Life (16.000). Grootste stijger was Quest, dat de totale verspreide oplage in 2005 met 29 procent zag stijgen tot 161.000. Ook werd geplust bij Squeeze (11.000, +5,7%) en Mens Health (55.000, +2,1%).
De totale verspreide oplage van de vrouwenbladen groeide met 5,7 procent tot 3,5 miljoen. Van de nieuwkomers was esta (82.000) de grootste stijger, gevolgd door Red (60.000), New Shopping Magazine (37.000), La Vie en Rose (28.000) en Sis (25.000). Grootste stijger in het vrouwenbladen segment was Happinez (86.000, +54,2%), gevolgd door Glossy (124.000, +20,5%), Elegance (60.000, +18,8%), Body + Mind Woman (45.000, +11,6%), Nouveau (80.000, +8%) en AM Magazine (15.000,
+5,1%). Zowel Happinez als Red werden eind 2005 bekroond met een MERCUR (vakprijs voor publiekstijdschriften) voor respectievelijk Tijdschrift van het Jaar en Lancering van het Jaar. De totale verspreide oplage van de sportbladen groeide in 2005 - een jaar zonder Olympische Spelen, WK of EK Voetbal - met 2,6 procent tot 2 miljoen exemplaren. Een uitstekende uitgangspositie voor 2006, een jaar met Olympische Winterspelen en WK Voetbal. Een groot aantal sportbladen wist de totale verspreide oplage te verhogen. De grootste stijgers zijn Golf2Day (19.000, +49,5%), Voetbal Magazine (42.000, +18,5%), GolfNieuws (120.000, +16,3%), Elf (91.000,
+7,5%), GOLFjournaal (115.000, +7%), Atletiek Magazine (76.000, +5,2%) en Fiets (36.000, +3,7%).

Opvallende oplagestijgingen in andere segmenten waren er voor special interest-blad ZOOM.nl (23.000, +50%), auto- en motorblad GTO (31.000,
+29,8%), jongerenblad CosmoGIRL! (87.000, +23,2%) en reis- en recreatieblad Toeractief (55.000, +22,4%).


---

--------------------------------------
Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond. Meer informatie: Harriët Schrier, telefoon 020-430 91 62 of per e-mail h.schrier@nuv.nl


* exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines