Provincie Utrecht

Provinciale Staten Utrecht: opnieuw geen verhoging opcenten motorrijtuigenbelasting

16-5-2006 -

Provinciale staten van Utrecht hebben het voorstel van Gedeputeerde Staten om de opcenten op de motorrijtuigenbelasting per 1 april 2007 trendmatig te verhogen niet overgenomen. Dat gebeurde ook al bij de behandeling van de begroting 2006. Net als toen namen de fracties van CDA, PvdA en VVD het initiatief. Zij vonden de meerderheid van de Staten achter de stelling dat de financiële positie van de provincie gunstig is en dat de uitvoering van het coalitieakkoord goed op schema ligt en dat dus een lastenverzwaring niet nodig is.

De discussie over de motorrijtuigenbelasting vond plaats tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota 2006. In deze nota worden de grote lijnen voor het beleid van het komende jaar ( het laatste jaar van het coalitieakkoord) geschetst. Het college stelde geen ingrijpende beleidswijzigingen voor. Wel werd al voor een later tijdstip een debat aangekondigd over het onttrekken van EUR 150 miljoen uit het provincievermogen ten behoeve van grote ruimtelijke en infrastructurele projecten.

Van de kant van de verschillende fracties kwamen nu verschillende voorstellen waarin gedeputeerde staten worden uitgenodigd nadere beleidsdocumenten op te stellen, bepaalde concrete projecten toe te voegen of minder verkokerd en meer servicegericht te werken. Ook werd al gepreludeerd over de richting van de besteding van de genoemde EUR 150 miljoen. Maar debat en besluitvorming horen plaats te vinden na de provinciale verkiezingen van maart volgend jaar. "Niet over ons graf heen regeren" stelden de meeste fracties.

Hieronder een selectie van enkele belangrijke punten. Op www.provncie-utrecht.nl/provincialestaten staan vanaf 22 mei alle aangenomen amendementen en moties vermeld.

Ecoducten
Anders dan het college willen de staten zich niet nu al vastleggen op het reserveren van een bedrag van EUR 60 miljoen voor realisering van andere ecoducten dan die aan de N227 (Leusderheide - Den Treek) en het ecoduct Biltse Rading. CDA en VVD eisten dat eerst inzichtelijk wordt gemaakt hoe de prioritering
tot stand is gekomen en van welke cofinanciering sprake is. Vervolgens kan het college per te realiseren ecoduct een voorstel ter financiering voorleggen aan Provinciale Staten.

Vechtstreek, parel in het landschap
De fracties van PvdA en VVD legden een notitie op tafel waarin kaders voor het maken van één gebiedsvisie voor de Vechtstreek worden geschetst. De notitie kan dienen als uitgangspunt voor zo'n te ontwikkelen overall visie, gebaseerd op behoud en verdere ontwikkeling van de Vechtstreek, parel in het landschap van Midden-Nederland, aldus de initiatiefnemers. Er bestaan al heel veel verschillende initiatieven, ideeën en deelplannen, naar één integrale visie voor het gebied ontbreekt nog. Provinciale Staten steunden de initiatiefnemers en gaven gedeputeerde staten de opdracht een startdocument en een stappenplan te maken.

Visiedocument natuurbeleid
Het is hoog tijd voor een heldere strategische visie op het natuurbeleid, zo stelden GroenLinks, VVD en PvdA. Het Beleidsplan Natuur en Landschap dateert alweer van 1992 en sinds die tijd zijn er veel nieuwe ontwikkelingen. Nu duidelijk is, zoals ook blijkt uit de Voorjaarsnota, dat de komende jaren grote bestuurlijke en financiële inspanningen voor de Utrechtse natuur nodig zijn, is er behoefte aan een kernachtig visiedocument met beleidsgerichte conclusies en aanbevelingen. Gedeputeerde Lokker gaat hiermee aan de slag en zegde een notitie toe die naast de ecologische doelstellingen ook de sociale en economische doelen zal beschrijven.

Veldtoezicht Utrechtse Heuvelrug
Provinciale Staten vinden het veldtoezicht op de Utrechtse Heuvelrug onverminderd van belang. Het feit dat het project Intensivering Veldtoezicht voortijdig gestopt is omdat er onenigheid is over het werkgeverschap verdriet de Staten zeer. Er was dan ook brede steun voor een motie van GroenLinks om gedeputeerde staten te vragen om dit probleem samen met betrokken partijen op te lossen.

Superbus
De fractie van de ChristenUnie tilde eensgezind een schaalmodel van een `superbus' binnen, een door Wubbo Ockels ontwikkeld alternatief dat de goede eigenschappen van railvervoer combineert met die van het wegverkeer. De bus moet in steden ook emissiearm kunnen rijden. Het model kwam er ter illustratie van een motie om samen met de provincies Noord-Holland en Flevoland de mogelijkheden van deze superbus te verkennen. Gedeputeerde Mik verkent graag deze en andere initiatieven en komt vervolgens met de stand van zaken naar de commissie, waarop de motie werd ingetrokken.

Jeugdzorg
Veel zorgen bij de Staten ook met betrekking tot de wachtlijsten in de Jeugdzorg. `Waarom doet u niets aan de kennelijk te krappe bezetting van Bureau Jeugdzorg?' vroeg Statenlid Van Kranenburg (ChristenUnie) aan gedeputeerde Kamp. Besloten werd er in een commissievergadering nader over van gedachten te wisselen. Een motie van D66 om in gesprek te gaan met de thuiszorgorganisaties bleek al achterhaald.

Internetproject RTV-Utrecht
De fracties van CDA, VVD en SGP vonden het een slecht voorstel van gedeputeerde staten om een internetproject van RTV-Utrecht financieel te ondersteunen. De infrastructuur subsidiëren is echt geen taak voor de provincie, aldus deze fracties. Zij kregen voldoende steun om het project uit de Vooorjaarsnota te laten schrappen.

Interne omslag
Gedeputeerde Staten kregen de opdracht om vaart te maken met een interne, fundamentele verandering van de structuur en cultuur van de provinciale organisatie. Het was de enige motie die Statenbreed werd ingediend. Het college nam de motie in ontvangst als steun voor de al in gang gezette plannen op gebied van de organisatieontwikkeling. De Staten dringen aan op een prestatievergelijking, op een klantenhandvest en aan een sterke verlaging van de overheadkosten.

Meer informatie: Marjolein Copier, telefoon 06-20003533

Laatst gewijzigd op 16-05-2006. Paginabeheer: Marjolein Copier