In de afgelopen jaren zijn in het Rotterdamse onderwijs verschillende
succesvolle innovatieve projecten ontwikkeld. Dinsdagavond 16 mei zijn
de OSKARS voor de derde keer uitgereikt aan de meest bijzondere
vernieuwende initiatieven.
Categorie scholen
1e prijs, OSKAR (beeldje + certificaat 5000,-)
Schoolsportvereniging, basisscholen de Globetrotter en de Schalm
De schoolsportvereniging is ontstaan uit onvrede over het ontbreken
van sportvereniging op Katendrecht en de wens om structureel een Brede
Schoolaanbod te realiseren. Door de inzet van een
schoolsportvereniging zorgt de school voor een stimulans in het
realiseren van ontplooiingsmogelijkheden voor kinderen. De
schoolsportvereniging gaat een samenwerkingsverband aan met reguliere
sportverenigingen.
De jury beoordeelt deze inzending unaniem als een erg goed en
maatschappelijk zeer relevant initiatief. Wat vooral erg gewaardeerd
wordt, is dat je als school inziet dat je méér bent dan een
onderwijsinstelling en oog hebt voor de omgeving van de school. In die
omgeving ontbreekt het aan het een en ander, het is een stukje
Rotterdam met een uitdaging. Het is een positief gebaar van een school
om buiten de schoolgrenzen te treden en concreet actie te ondernemen.
Ook vanuit de Brede Schoolvisie is dit een mooi voorbeeld.
Het project heeft meerdere gunstige effecten: kinderen worden
gestimuleerd te bewegen en het verenigingsleven krijgt een impuls.
Gezien het succes verdient het zeker navolging. Leuk dat het project
veel succes oogst en wordt voortgezet.
2e prijs (certificaat 1.500,-)
Wijkoppaspunt op school in samenwerking met partners ten behoeve van
moeders die een taal/ inburgeringcursus volgen. Beatrixschool
Pendrecht en de stichting Cleo-Patria
De stichting Cleo-Patria en de Beatrixschool hebben het initiatief
genomen en partners gezocht om een wijkoppaspunt te stichten, onder
het motto 'moeders helpen andere moeders door op te passen'. De opvang
van kinderen van cursisten wordt geregeld; ouders kunnen een cursus
volgen, en oppasmoeders ontwikkelen zich door een interne opvoedcursus
en worden begeleid naar de toekomst op arbeidsmarkt.
De jury beschouwt dit samenwerkingsinitiatief als erg goed en erg
nodig. Er wordt een mooie dubbelslag gemaakt: de combinatie van
kinderopvang, het opleiden van oppasmoeders en het scheppen van kansen
voor moeders om scholing te volgen.
Door dit project krijgen verschillende onderwerpen aandacht en wordt
de problematiek zichtbaar gemaakt en aangepakt. Kortom, een
noodzakelijk, stimulerend en goed bedacht initiatief.
Gemeente Rotterdam