Gemeente Rotterdam

In de afgelopen jaren zijn in het Rotterdamse onderwijs verschillende succesvolle innovatieve projecten ontwikkeld. Dinsdagavond 16 mei zijn de OSKARS voor de derde keer uitgereikt aan de meest bijzondere vernieuwende initiatieven.

Categorie scholen

1e prijs, OSKAR (beeldje + certificaat 5000,-)

Schoolsportvereniging, basisscholen de Globetrotter en de Schalm De schoolsportvereniging is ontstaan uit onvrede over het ontbreken van sportvereniging op Katendrecht en de wens om structureel een Brede Schoolaanbod te realiseren. Door de inzet van een schoolsportvereniging zorgt de school voor een stimulans in het realiseren van ontplooiingsmogelijkheden voor kinderen. De schoolsportvereniging gaat een samenwerkingsverband aan met reguliere sportverenigingen.

De jury beoordeelt deze inzending unaniem als een erg goed en maatschappelijk zeer relevant initiatief. Wat vooral erg gewaardeerd wordt, is dat je als school inziet dat je méér bent dan een onderwijsinstelling en oog hebt voor de omgeving van de school. In die omgeving ontbreekt het aan het een en ander, het is een stukje Rotterdam met een uitdaging. Het is een positief gebaar van een school om buiten de schoolgrenzen te treden en concreet actie te ondernemen. Ook vanuit de Brede Schoolvisie is dit een mooi voorbeeld. Het project heeft meerdere gunstige effecten: kinderen worden gestimuleerd te bewegen en het verenigingsleven krijgt een impuls. Gezien het succes verdient het zeker navolging. Leuk dat het project veel succes oogst en wordt voortgezet.

2e prijs (certificaat 1.500,-)

Wijkoppaspunt op school in samenwerking met partners ten behoeve van moeders die een taal/ inburgeringcursus volgen. Beatrixschool Pendrecht en de stichting Cleo-Patria
De stichting Cleo-Patria en de Beatrixschool hebben het initiatief genomen en partners gezocht om een wijkoppaspunt te stichten, onder het motto 'moeders helpen andere moeders door op te passen'. De opvang van kinderen van cursisten wordt geregeld; ouders kunnen een cursus volgen, en oppasmoeders ontwikkelen zich door een interne opvoedcursus en worden begeleid naar de toekomst op arbeidsmarkt.

De jury beschouwt dit samenwerkingsinitiatief als erg goed en erg nodig. Er wordt een mooie dubbelslag gemaakt: de combinatie van kinderopvang, het opleiden van oppasmoeders en het scheppen van kansen voor moeders om scholing te volgen.
Door dit project krijgen verschillende onderwerpen aandacht en wordt de problematiek zichtbaar gemaakt en aangepakt. Kortom, een noodzakelijk, stimulerend en goed bedacht initiatief.