Gemeente Utrecht


Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
persbericht
|16 mei 2006                       |Postbus 16200                              |
|                                  |3500 CE  UTRECHT                           |
|                                  |Telefoon: (030) 286 11 32                  |
|                                  |Fax: (030) 286 11 43                       |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |

Annie Brouwer-Korf gaat voor herbenoeming als burgemeester van Utrecht tot 1 januari 2008

Burgemeester Annie Brouwer-Korf, heeft aan het presidium van de gemeenteraad de wens te kennen gegeven herbenoemd te willen worden, met daarbij de afspraak dat zij op 1 januari 2008 terugtreedt. In principe zijn benoemingen voor zes jaar. Op basis van de reacties uit het presidium heeft de burgemeester besloten de procedure tot herbenoeming in te willen gaan.

Aanvankelijk overwoog burgemeester Brouwer om na de huidige termijn, die op 1 januari 2007 afloopt, te stoppen. Maar met een grotendeels nieuwe raad en een bijna volledig nieuw college lijkt het haar voor de continuïteit van het bestuur van Utrecht goed om een jaar langer te blijven. In dit 'extra' jaar zal burgemeester Brouwer zich -net als de afgelopen jaren- volop richten op veiligheid, openbare orde en het voorzitterschap van de stuurgroep stadspromotie. Uiteraard zal zij daarnaast haar goede contacten met Den Haag voor de stad en haar inwoners blijven inzetten.

Binnenkort zal de officiële herbenoemingsprocedure kunnen starten. Door en uit de gemeenteraad zal een "vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester" worden gekozen. Deze vertrouwenscommissie brengt op basis van gesprekken met de burgemeester een verslag uit aan de gemeenteraad. De gemeenteraad bespreekt dit verslag met de burgemeester. Daarna stelt de raad een aanbeveling vast en zendt deze aan de Commissaris der Koningin. Deze adviseert de minister.

Bij een herbenoemingsprocedure kan een referendum wettelijk gezien niet plaatsvinden. Mocht de raad daar bij de invulling van de vacature per 1 januari 2008 aan hechten, dan kan zo'n procedure -nu er extra tijd voor is- met de nodige zorgvuldigheid worden gevoerd.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sari Klatter, bestuurscommunicatie, 030 - 286 14 09 of 06 - 29 05 42 64.


---- --