Beurs gezond in Bedrijf
(preventieve) Counselling levert bedrijfsleven geld op
Dit stelde Theo van den Heuvel, vertegenwoordiger van de "Algemene
Beroepsvereniging voor Counselling" tijdens zijn presentatie op de
beurs "Gezond in Bedrijf" op 17 en 18 mei 2006 in de Jaarbeurs te
Utrecht.
Theo van den Heuvel maakte de aandachtige toehoorders duidelijk dat
voorkomen en/of verkorten van ziekte-uitval vaak een zaak is van vroeg
signaleren en adequaat optreden in eerste instantie door het
management en in een later stadium de bedrijfs- of huisarts.
Dikwijls vallen werknemers uit met ziekteverzuim doordat zij met
(privé)vraagstukken kampen die niet beantwoord kunnen worden door de
leidinggevende, bedrijfs- of huisarts. Vaak zijn deze
(prive)vraagstukken nu nog niet zwaar genoeg om 1^e lijns
psychologische hulp in te schakelen. De werknemer valt nu tussen de
wal en het schip!
In die gevallen kan vaak de counsellor als een onafhankelijk
vertrouwenspersoon de werknemer helpen het probleem duidelijk te
krijgen, wat de werknemer wil bereiken en welke stappen er ondernomen
kunnen worden om tot een goede reële oplossing te komen.
Wanneer in een vroeg stadium, door goed naar de werknemer te
luisteren, geconcludeerd kan worden dat er bij deze werknemer iets aan
schort waaraan geen `ziekte' ten grondslag ligt, kan het raadzaam zijn
om deze werknemer door te verwijzen naar een counsellor.
Al te vaak echter gaat het anders; wanneer de werknemer duidelijk kan
maken dat het op dit moment niet zo goed gaat, wordt hem of haar vaak
aangeraden `doe maar een poosje rustig aan'. Op zich is daar niets mis
mee natuurlijk echter het probleem waarmee de werknemer geconfronteerd
wordt, daar wordt niets of bijna niets mee gedaan. Door even afstand
te kunnen nemen van de werkdruk zal de werknemer misschien wel weer
terug komen in het arbeidsproces. Er is echter vaak nog geen manier
gevonden om dat wat de werknemer bezighoudt concreet te krijgen en
voor een volgende langduriger uitval moet gevreesd worden.
Tijdens de counsellingsessies zal de cliënt samen met de counsellor
trachten om `het probleem' handen en voeten te geven, m.a.w. samen
wordt onderzocht wat het probleem nu precies is, de volgende fase is
om te bepalen welke aanknopingspunten er zijn om tot een oplossing te
komen en als derde, welke wegen er zijn om deze oplossing te bereiken.
Het kennen en herkennen van het probleem is vaak al het begin van de
oplossing, de cliënt voelt zich gehoord en wordt gestimuleerd om zelf
actie te ondernemen.
Hierdoor kan uitval door ziekteverzuim voorkomen worden of de uitval
kan minder langdurig zijn, hetgeen een gemotiveerde werknemer en een
forse besparing voor het bedrijf oplevert.
Een (bedrijfs)cousellor kunt u vinden op de website van de "Algemene
Beroepsvereniging voor Counselling" www.abvc.nl of via het
secretariaat van de vereniging; Kluiverkamp 15, 1541 XX Koog aan de
Zaan. Tel. 075-617 3878 of per e-mail info@abvc.nl
Copyright 2005 © RPMS