Beurs gezond in Bedrijf


(preventieve) Counselling levert bedrijfsleven geld op

Dit stelde Theo van den Heuvel, vertegenwoordiger van de "Algemene Beroepsvereniging voor Counselling" tijdens zijn presentatie op de beurs "Gezond in Bedrijf" op 17 en 18 mei 2006 in de Jaarbeurs te Utrecht.

Theo van den Heuvel maakte de aandachtige toehoorders duidelijk dat voorkomen en/of verkorten van ziekte-uitval vaak een zaak is van vroeg signaleren en adequaat optreden in eerste instantie door het management en in een later stadium de bedrijfs- of huisarts.

Dikwijls vallen werknemers uit met ziekteverzuim doordat zij met (privé)vraagstukken kampen die niet beantwoord kunnen worden door de leidinggevende, bedrijfs- of huisarts. Vaak zijn deze (prive)vraagstukken nu nog niet zwaar genoeg om 1^e lijns psychologische hulp in te schakelen. De werknemer valt nu tussen de wal en het schip!

In die gevallen kan vaak de counsellor als een onafhankelijk vertrouwenspersoon de werknemer helpen het probleem duidelijk te krijgen, wat de werknemer wil bereiken en welke stappen er ondernomen kunnen worden om tot een goede reële oplossing te komen.

Wanneer in een vroeg stadium, door goed naar de werknemer te luisteren, geconcludeerd kan worden dat er bij deze werknemer iets aan schort waaraan geen `ziekte' ten grondslag ligt, kan het raadzaam zijn om deze werknemer door te verwijzen naar een counsellor.

Al te vaak echter gaat het anders; wanneer de werknemer duidelijk kan maken dat het op dit moment niet zo goed gaat, wordt hem of haar vaak aangeraden `doe maar een poosje rustig aan'. Op zich is daar niets mis mee natuurlijk echter het probleem waarmee de werknemer geconfronteerd wordt, daar wordt niets of bijna niets mee gedaan. Door even afstand te kunnen nemen van de werkdruk zal de werknemer misschien wel weer terug komen in het arbeidsproces. Er is echter vaak nog geen manier gevonden om dat wat de werknemer bezighoudt concreet te krijgen en voor een volgende langduriger uitval moet gevreesd worden.

Tijdens de counsellingsessies zal de cliënt samen met de counsellor trachten om `het probleem' handen en voeten te geven, m.a.w. samen wordt onderzocht wat het probleem nu precies is, de volgende fase is om te bepalen welke aanknopingspunten er zijn om tot een oplossing te komen en als derde, welke wegen er zijn om deze oplossing te bereiken.

Het kennen en herkennen van het probleem is vaak al het begin van de oplossing, de cliënt voelt zich gehoord en wordt gestimuleerd om zelf actie te ondernemen.

Hierdoor kan uitval door ziekteverzuim voorkomen worden of de uitval kan minder langdurig zijn, hetgeen een gemotiveerde werknemer en een forse besparing voor het bedrijf oplevert.

Een (bedrijfs)cousellor kunt u vinden op de website van de "Algemene Beroepsvereniging voor Counselling" www.abvc.nl of via het secretariaat van de vereniging; Kluiverkamp 15, 1541 XX Koog aan de Zaan. Tel. 075-617 3878 of per e-mail info@abvc.nl

Copyright 2005 © RPMS