Provincie Zuid-Holland

Provincie Zuid-Holland verbetert dienstverlening

De provincie Zuid-holland wil een van de beste, zo niet dé beste dienstverlenende provincie worden. Dat blijkt uit het actieprogramma voor een andere overheid dat Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland (GS) hebben vastgesteld. Minder regels, sneller reageren en digitaal toegankelijker dat zijn de speerpunten uit het actieprogramma.

Zuid-Holland wil werken aan een provincie waarin het voor haar burgers prettig wonen, werken en recreëren is. Dat betekent altijd open staan voor de inbreng van inwoners en de dienstverlening op orde hebben.

De afgelopen jaren is al behoorlijk wat gebeurd. Zo zijn de milieuregels met 10% teruggebracht en is het aantal regels op het gebied van ruimtelijke ordening teruggebracht van 180 naar 70. De behandeling van bezwaar en beroepschriften is in twee jaar tijd is de afhandeling gestegen van 30% naar 80% binnen de wettelijke termijn. De digitale dienstverlening maakt een kwalliteitsslag. Bijna 65% van de dienstverlening verloopt inmiddels digitaal.

In het actieprogramma Andere Overheid is aangegeven hoe de provincie de komende twee jaar doorpakt met het verbeteren van de dienstverlening. Gedeputeerde Lennie Huizer: "Wij werken aan een klantgerichte, transparante en toegankelijke provincie. Aan een provincie die haar bewoners en ondernemers centraal stelt, samenwerkt met haar partners en resultaten boekt. " Het provinciaal actieprogramma voor een andere overheid heeft enkele hoofddoelen:

Zuid-Holland wil een van de drie beste (digitale) dienstverlenende provincies worden. Dit betekent goed bereikbaar zijn via alle kanalen (internet, telefoon, email), klantvriendelijk opereren en tijdig verzoeken behandelen. Deze zomer zal de provincie een kwaliteitshandvest publiceren waarin wordt aangegeven welke eisen het zichzelf qua dienstverlening oplegt en wat klanten kunnen verwachten. In september wordt de nieuwe website van de provincie gepresenteerd en in 2007 kunnen bijna alle diensten die de provincie levert (zoals subsidies en vergunningen) geheel digitaal via de website worden aangevraagd en afgehandeld. Verder zal dit jaar de telefonische bereikbaarheid, de factuurafhandeling en de afhandeling van brieven verbeterd worden.

Zuid-Holland laat zien wat ze doet, gaat zichzelf vergelijken met andere provincies en benoemt haar eigen verbeterpunten. Nog voor de zomer wordt, samen met andere provincies, de eerste vergelijking gepubliceerd.

Bron: afdeling Communicatie 070 - 441 66 22