Politie verbeterde prestaties in 2005
17 mei 2006
Op vrijwel alle afgesproken onderdelen van het werk heeft de
Nederlandse Politie zijn prestaties verbeterd vergeleken met vorig
jaar. Dat blijkt uit het Jaarverslag Nederlandse Politie over 2005. De
ministers Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en Donner
(Justitie) hebben het jaarverslag vandaag naar de Tweede Kamer
gestuurd.
---
Het aantal boetes en transacties na staandehoudingen (dus niet uit een
flitspaal) steeg van 1.973.135 in 2004 naar 2.041.962 in 2005. De
beschikbaarheid van de politie voor het publiek ging in 2005 omhoog,
en mensen zijn tevredener over hun contact met de politie. Alleen het
aantal zaken dat de politie aandroeg bij het Openbaar Ministerie
daalde; van 244.233 zaken in 2004 naar 243.454 zaken in 2005. Dat
blijkt uit het Jaarverslag Nederlandse Politie over 2005. De ministers
Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en Donner
(Justitie) hebben het jaarverslag vandaag naar de Tweede Kamer
gestuurd.
Een greep uit de resultaten:
- Het percentage zaken van veelplegers en hardekernjongeren waarbij
het proces verbaal binnen 30 dagen bij het Openbaar Ministerie ligt,
ging omhoog van 66,6 naar 71,1.
- Zestien van de 26 korpsen haalde de norm voor telefonische
bereikbaarheid bij het Landelijk Telefoonnummer Politie (0900-8844);
in 2004 waren dat nog maar tien korpsen. Ook de kwaliteit van de
dienstverlening via dat telefoonnummer ging omhoog.
- Voor het alarmnummer 1-1-2 voldoen alle korpsen aan de norm voor
bereikbaarheid.
- De doelmatigheid van de politie ging omhoog en het ziekteverzuim
omlaag.
Bijgaang treft u de link naar de pagina waar u het Jaarverslag Politie
2005 en de bijnehorende kerngegevens kunt lezen.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties