Universiteit van Amsterdam

Hoe leerlingen redeneren tijdens computermodelleren


Promotie Onderwijskunde


donderdag 18 mei 12.00 uur
Een groot deel van de verschijnselen die zich in de wereld om ons heen voordoen zijn van een dusdanig complexe aard dat ze slechts op een vereenvoudigd niveau worden behandeld in het middelbaar onderwijs. Modelleersoftware maakt het voor leerlingen mogelijk om toch dieper in te gaan op deze materie (het uitvoeren van de complexe berekeningen wordt overgenomen door de computer). Met behulp van modellen kunnen leerlingen experimenten uitvoeren en het model laten simuleren. Computermodelleren is echter een complexe taak voor leerlingen en het vereist geschikte ondersteuning. Om meer inzicht te krijgen in de moeilijkheden en behoeften van leerlingen en om suggesties te kunnen doen voor ondersteuning, is een grondig begrip noodzakelijk van de redeneerprocessen die leerlingen tijdens het modelleren gebruiken. Patrick Sins onderzocht de aard van het redeneren van leerlingen tijdens het computermodelleren. Daarnaast bekeek hij hoe kenmerken van de leerling en van de modelleersoftware het redeneren van leerlingen beïnvloeden. Het blijkt dat goede leerlingen hun eigen kennis gebruiken tijdens het modelleren en dat minder succesvolle leerlingen moeilijkheden hebben om met het model te redeneren. Ook komt naar voren dat leerlingen een redelijk begrip hebben van modellen en dat ze een goed beeld hebben van het doel van modellen. Daarnaast is het begrip dat leerlingen hebben van modellen in sterke mate gerelateerd met hoe diep ze tijdens het modelleren redeneren. Sins laat verder zien dat leerlingen die met behulp van chat met elkaar communiceren efficiënter blijken te modelleren dan leerlingen die dat face-to-face doen. Ten slotte blijkt dat als leerlingen in hoge mate gemotiveerd zijn om een leertaak uit te voeren, ze dieper redeneren tijdens het modelleren en een beter model maken. P.H.M. Sins: Students' reasoning during computer-based scientific modeling: The impact of epistemology, motivation and communication mode. Promotor is mw. prof. dr. B.H.A.M. van Hout-Wolters.

Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Met vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929.