Ingezonden persbericht


Ondanks verwachte verschuiving van eigendom naar gebruik:

Geen grote toename van materieelverhuur in Nederlandse GWW-sector tot 2010

Tot het jaar 2010 verwachten gebruikers van grondverzetmaterieel in de Nederlandse GWW-markt geen explosieve toename van de verhuur van materieel ten koste van het bezit ervan. Wel denken stratenmakers en hoveniers, sloop­ en recyclingbedrijven, loonwerkers, industriële en grote overslagbedrijven meer onbemand materieel te gaan inhuren, maar dat zal niet leiden tot een echt grote toeloop.

Dat is de hoofdconclusie van een branchestudie die de BMWT en de sector Bouwmachinelease van De Lage Landen dit voorjaar hebben uitgevoerd. De beide organisaties hadden een grotere belangstelling voor de inhuur van materieel verwacht. Immers, in 2004 en 2005 tekent zich weer groei af in de branche na de slechte jaren aan het eind van de vorige eeuw. De investeringsvertraging uit die periode is deels opgevangen door de opbouw van verhuurvloten. Dat de markt daar minder positief op reageert dan verwacht, heeft vooral een historische achtergrond. Nog steeds heerst het gevoel dat de kernactiviteit van de onderneming zich weerspiegelt in het bezit van materieel. De branche voelt zich daarbij gesterkt door de open en internationale tweedehandsmarkt, de hoge verhandelbaarheid en de goede prijzen van het materieel aan het eind van de economische levensduur. Geen structurele motieven voor inhuur
In totaal huurt zo'n tweederde van alle ondernemers in de onderzochte GWW-segmenten wel eens een machine onbemand in. De opvang van pieken in het werk en de vervanging van een defecte machine zijn daarvoor de belangrijkste motieven. Dat geeft al aan dat van structurele inhuur op bedrijfseconomische gronden in de grond­, weg­ en waterbouw nog geen sprake is. Slechts een kwart van de ondervraagde ondernemers huurt vooral materieel in om onvoorziene service­ en onderhoudskosten te vermijden. Voor maar acht procent is onzekerheid over de restwaarde het belangrijkste argument. Loonwerkbedrijven huren het vaakst materieel in: meer dan driekwart van de ondernemers doet dat. Daarmee realiseert dit segment de hoogste 'huurquote', al is nog steeds negentig procent van al het gebruikte materieel in eigendom. Onduidelijke samenstelling huurtarieven
In het onderzoek is ook gevraagd naar de eisen die ondernemers aan een verhuurder stellen. Bijna driekwart van de ondervraagden noemt het verhuurtarief als belangrijkste argument. Dat kan te maken hebben met de relatief grote prijsverschillen tussen korte en langere huurperioden, mede veroorzaakt door het ontbreken van standaard methoden om de verhuurtarieven te berekenen. Zo worden brandstof en transportkosten niet altijd in het tarief verdisconteerd, verschilt het aantal berekende basisuren en lopen verzekeringspremies door verschillen in dekking en eigen risico vaak uiteen. Dat maakt het ondernemers moeilijk om verhuurtarieven te vergelijken. Bij analyse blijkt ook de relatie met een verhuurder in combinatie met de mate waarin die kan meedenken met de inhurende ondernemer van groot belang bij de keuze van een verhuurder. Opzet van het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd bij ondernemers in zes segmenten die gebruik maken van grondverzetmaterieel: sloop en recycling, loonwerkers, aannemers en wegenbouwers, hoveniers en stratenmakers, de industrie, en overslag­ en havenbedrijven. De informatie is verzameld in interviews met een aantal prominente spelers aan de aanbodzijde van de markt en een uitgebreide schriftelijke enquête onder zeshonderd ondernemers in de branche. De respons op die enquête bedroeg bijna dertig procent. Verder is gebruik gemaakt van bestaande onderzoeksrapporten van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid en Off Highway Research. De Lage Landen
De Lage Landen, onderdeel van de Rabobank Groep, is een internationale aanbieder van hoogwaardige activa financiering, vendor finance en commercial finance producten. Met een netwerk van meer dan 25 landen in Europa, Noord- en Zuid Amerika, Zuidoost Azië, Australië en Nieuw Zeeland concentreert het bedrijf zich internationaal op de bedrijfstakken: Food & Agriculture, Healthcare, Office Equipment, Information Technology, Telecommunications, Financial Institutions, Trucks & Trailers, Public Finance and Materials Handling & Construction Equipment.

In Nederland biedt het bedrijf een breed pakket leasing-, en handelsfinancierings-producten aan dat vooral via de lokale Rabobanken maar ook rechtstreeks wordt afgezet. Tot haar productenpakket behoren equipmentlease, auto- en bedrijfswagenlease, ICT-lease, consumer finance en handelsfinanciering. In 2005 boekte De Lage Landen een winst van ¤ 178 miljoen en groeide haar leaseportefeuille tot ¤ 15,3 miljard. Meer informatie is te vinden op onze website: www.delagelanden.nl of www.delagelanden.com

BMWT
BMWT is de vereniging van fabrikanten van en handelaren in bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel. De organisatie richt zich vooral op het behartigen van de collectieve belangen van de leden in markttechnische zaken en rond gemeenschappelijke aandachtspunten omtrent de bedrijfsvoering. BMWT zet zich in voor het bevorderen van veilig en gezond werken. Dat doet ze met haar zes kwaliteitsmerken: BMWT-Keur, BMWT-Train, BMWT-Lock, BMWT-Cert, BMWT-Rent en BMWT-Garant. En met succes! Zo heeft bijvoorbeeld BMWT-Keur in 2005 ruim 150.000 keuringen uitgevoerd, terwijl BMWT-Train ongeveer 5000 trainingen en cursussen heeft verzorgd. BMWT-Lock beveiligt werkmaterieel met een zelf ontwikkeld diefstalpreventiesysteem.

Meer informatie is te vinden op onze website: www.bmwt.nl
---

Noot voor de redactie (