Blauw New Media


---

Incompany 500: professionals verruilen ICT voor financiële instellingen
Shell wederom meeste aantrekkingskracht op professionals; Ikea beste reputatie
Amsterdam , 18 mei 2006
Financiële instellingen worden als werkgever, zakenpartner en investering steeds aantrekkelijker voor professionals in Nederland, terwijl ICT-bedrijven sterk in populariteit dalen. Dat blijkt uit de Incompany 500, een jaarlijks onderzoek onder ruim 3400 professionals, uitgevoerd door Blauw Research. Het is het tweede achtereenvolgende jaar dat het grootste reputatieonderzoek onder professionals is gehouden. De top-500 wordt gepubliceerd in het zakenblad Incompany, dat vanaf vandaag in de kiosk en tijdschriftenhandel verkrijgbaar is.

Grootbanken grote winnaar
De trend waarin hoogopgeleide professionals massaal kiezen voor een financiele instelling als werkgever, zakenpartner of investering is sterk. In het onderzoek naar de aantrekkingskracht van organisaties staan drie grootbanken in de top-5: ING Groep, Rabobank en ABN AMRO. Alleen koploper Shell en nummer drie Philips weten zich in deze top-5 te handhaven.

Zeer opmerkelijk is dat alle financiële instellingen, zonder uitzondering, stijgen in de top-300. Het percentage extra stemmen ten opzichte van 2005 voor Friesland Bank (+200 procent), SNS Reaal (+169 procent), Triodos (+160 procent), Univé (+117 procent), CZ Groep (+106 procent), VGZ (+100 procent), Rabobank (+85 procent), Achmea (+70 procent), Agis (+67 procent), ING (+ 64 procent), ABN Amro (+60 procent), Van Lanschot (+38 procent) en Delta Lloyd (+29 procent) is verbazingwekkend. Ter vergelijking: er is in diezelfde top-300 niet één automatiseringsbedrijf te vinden met ook maar een klein plusje. Oracle (-42 procent), Accenture (-38 procent), Getronics PinkRoccade (-32 procent), Capgemini (-30 procent), SAP (-26 procent), Ordina (-22 procent), IBM (-19 procent), Microsoft (-18 procent), Centric (-18 procent) en Atos Origin (-14 procent) verliezen allemaal handenvol stemmen.

René Gerhardus, initiatiefnemer en hoofdredacteur van Incompany, verklaart de trend als volgt: De financiële sector profiteert het meest van de mogelijkheden die globalisering biedt en doet in toenemende mate zaken met de rest van de wereld, waarbij de behoefte aan lokale hoogopgeleide medewerkers overeind blijft. Tegelijkertijd besteden automatiseerders steeds meer banen uit aan werknemers in lagelonenlanden als India, wat ten koste gaat van de aantrekkingskracht van de sector in Nederland. Daarnaast besteedt de IT sector nog geen tiende van wat banken en verzekeraars uitgeven in de media, wat natuurlijk zijn gevolgen heeft.

Nieuwkomers verslaan goede doelen
In het vervolgonderzoek naar de reputatie van de vijftig organisaties met de grootste aantrekkingskracht komt een tweede trend bovendrijven. In 2005 hadden de goede doelen de beste reputatie. Ondanks dat zij dit jaar vrijwel allen licht stijgen in de waardering van hun reputatie, worden ze nu onmiskenbaar ingehaald door top 50-nieuwkomers Ikea, TomTom en Triodos Bank en sluipen ook oudgedienden Heineken en Philips voorbij. Artsen Zonder Grenzen, vorig jaar nog winnaar op reputatie, zakt naar plaats 6 terwijl het Wereld Natuur Fonds van plaats twee naar 13 duikelt. Gerhardus: De aantrekkende economie zorgt voor een verschuivende focus, er valt weer meer geld te verdienen wat de populariteit van commerciele organisaties ten goede komt.

Ikea heeft met afstand de beste reputatie onder professionals en pakt in 2006 de nummer één plaats op reputatie. Het Zweedse bedrijf scoort van alle bedrijven het hoogst op de aspecten sympathiek (7,51) en transparant (6,24). Ook op de punten succesvol (8,19), modern (7,74) en toonaangevend (7,56) behoort het bedrijf tot de besten. Nummer twee TomTom wordt gezien als het meest dynamische (7,70), meest vernieuwende (7,87), minst bureaucratische (6,70), meest succesvolle (8,26) en modernste (8,08) bedrijf van Nederland. Gerhardus is licht verbaast over deze uitkomst: Terwijl je ziet dat steeds meer bedrijven opschuiven naar het hardere Angelsaksische bedrijfsmodel zoals Philips en ING Groep is het opvallend dat Ikea met haar Rijnlandse model zeer goed scoort op het gebied van reputatie. Dat TomTom zich als nieuwe speler een plaats tussen de gevestigde namen heeft weten te veroveren en zelfs te passeren op reputatie is spectaculair.

Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van ca. 80.000 exemplaren. In iedere uigave komt een uitgebreid onderzoek aan bod: de Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie), Incompany 100 (klanttevredenheid) en de Incompany 200 (werknemerstevredenheid).

Over het onderzoek
Blauw Research verzorgt het onderzoek dat ten grondslag ligt aan de Incompany 500. Dit onderzoek is gebaseerd op een nieuw model waarbij de meest recente gedachtevorming met betrekking tot reputatie gekoppeld is aan de inzichten over aanbevelingsintentie. Met dit model kan de reputatie van elke zichtbare organisatie in Nederland in kaart worden gebracht. Zowel voor de top 50 als voor andere organisaties uit de Incompany 500 heeft Blauw de reputatie gemeten en gerapporteerd in de Incompany 500 Reputatie Rapportage 2006.
Klik hier voor de de brochure waarin is beschreven wat de rapportage voor de gemeten organisaties te bieden heeft bovenop hetgeen wordt gepubliceerd in het blad Incompany 500.

Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Incompany, René Gerhardus
Tel: 020-7761511

Hill & Knowlton, Ingo Heijnen
Tel: 020-4044707

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Susan van Eck; +31 10 4000 974; Blauw Research BV

Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoekbureau van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant & Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2006 verwacht Blauw Research met 90 medewerkers een omzet van EUR 9 miljoen te hebben gerealiseerd.
« terug