Politie Limburg-Noord

Inwoners Noord- en Midden-Limburg meer tevreden over politiecontact
Datum: 19-05-2006
Tijd bericht: 12:28
Plaats: Limburg-Noord
Politiemonitor Bevolking 2006
De bereidheid om melding en aangifte te doen bij de politie Limburg-Noord is gestegen. Dat geldt zeker voor de tevredenheid van de inwoners over het laatste politiecontact die met circa 10% is toegenomen. Vergeleken met de andere politiekorpsen in Nederland is Limburg-Noord wat tevredenheid laatste contact betreft de op 1 na grootste stijger. Het korps staat nu op een gedeelde 4e plaats. De onveiligheidsgevoelens tonen meerjarig een duidelijk neerwaartse trend. In 2006 is sprake van een lichte stijging van het aantal inwoners dat zich vaak onveilig voelt. Het slachtofferschap van bedreigingen is gedaald met circa 50% terwijl het slachtofferschap van woninginbraken een toename van 26% kent ten opzichte van 2005. Korpschef Bryan Rookhuijzen van de politie Limburg-Noord is tevreden met de resultaten van het korps als het gaat om het optreden en de beschikbaarheid van de politie. "Het geeft aan dat we op de goede koers zitten. De medewerkers vinden een goede communicatie met de burger van groot belang, vooral ook nadat er contact is geweest bij een incident. Wat de onveiligheidsgevoelens en het slachtofferschap van met name woninginbraken betreft moeten we ons samen met de veiligheidspartners blijven richten op de oorzaken daarvan", aldus Bryan Rookhuijzen.

De buurtproblemen vertonen meerjarig een duidelijk neerwaartse trend. In het afgelopen jaar is sprake van een lichte stijging van vermogensdelicten. Vooral woninginbraken en fietsendiefstal zijn daar debet aan. De waardering voor het buurtgebonden politieoptreden door de inwoners neemt nog steeds licht toe.

Tevredenheid laatste contact met de politie Aan burgers die contact hebben gehad met de politie is gevraagd een oordeel uit te spreken over het politieoptreden bij het laatste contact. In 2006 is 66,7% van de mensen die contact heeft gehad met de politie in verband met handhaving (zeer) tevreden over het politieoptreden. Dit is 5.5% hoger dan in 2005 (62,2%). 64,2% van de mensen die contact heeft gehad met de politie in verband met aangifte/melding is (zeer) tevreden over het politieoptreden. Dit is 7.9% hoger dan in 2005 (56,3%). 74.4% van de mensen die een ander contact hebben gehad met de politie is (zeer) tevreden over het politieoptreden. Dit is een toename van 13% in vergelijking met 2005 (61,4%). Wanneer de tevredenheid over het laatste contact in zijn totaliteit wordt beschouwd, blijkt dat 68,1% van de respondenten die contact hebben gehad met de politie hierover (zeer) tevreden is.

Beïnvloeding
Uit onderzoek van Regioplan en Intomart Gfk naar de tevredenheid van politiecontact blijkt dat er goede mogelijkheden zijn voor de politie om de tevredenheid van burgers over het politiecontact positief te beïnvloeden. Centraal begrip daarbij is het concept van 'actieve wederkerigheid'. Het begrip wederkerigheid drukt uit dat veel burgers gelijkwaardigheid willen in hun contact met de politie. De toevoeging 'actief' geeft aan dat burgers willen ervaren dat hun contact met de politie tot zichtbare actie leidt. Veel burgers nemen hun contact met de politie serieus en verlangen dat ook van de politie.
De politie Limburg-Noord heeft veel aandacht voor het zogenaamde intakeproces in het korps. Het afgelopen jaar is een aantal maatregelen ingevoerd om de tevredenheid van de burger te beïnvloeden. Er loopt een klanttevredenheidsonderzoek onder aangevers dat informatie oplevert over het aangifteproces, o.a. over wachttijden, over de professionaliteit en deskundigheid van de politiefunctionaris, over het krijgen van preventieadviezen en verwijzing naar slachtofferhulp, over het op de hoogte houden van het verloop van de aangifte en over de afhandeling van de aangifte. Aangevers ontvangen voortaan een bericht over de afloop van hun aangifte. Naar melders van incidenten wordt teruggekoppeld wat er met hun informatie is gebeurd. Er is een standaard aangiftemap ingevoerd waarmee de aangever geïnformeerd wordt over de werkwijze van politie, justitie en slachtofferzorg bij de aangifte. Elke burger die aangifte komt doen, krijgt een dergelijke aangiftemap mee. Er is veel aandacht in het korps voor de bejegening van het publiek en bovenal is de telefonische bereikbaarheid van de politie Limburg-Noord via 0900-8844 sterk verbeterd. Eind 2005 werd 80% van de bellers binnen 20 seconden te woord gestaan.

De politiemonitor is een jaarlijks landelijk bevolkingsonderzoek naar criminaliteit, onveiligheid, preventiegedrag van burgers en de kwaliteit van optreden van de politie. Onder de inwoners van het werkgebied van de politie Limburg-Noord zijn 1000 personen telefonisch naar hun mening gevraagd.