Gemeente Deventer

Week 20, 19 mei 2006

Deventer havens zijn weer schoon

Met schone vis op roggebrood is vrijdag 19 mei het project Baggeren Deventer havens officieel beëindigd. Op minicruiseschip 'Organza' was een afvaardiging aanwezig van partijen die betrokken waren bij de sanering van de Deventer havens. Voor de provincie Overijssel gaf gedeputeerde Theo Rietkerk Acte de presence. De vis stond symbool voor het schone water. In verband met de verontreiniging van de havens in de Hanzestad mocht de vis - gevangen in de havens vóór de sanering - niet geconsumeerd worden. âEen schone haven waarin naast ruimte voor bedrijvigheid ook flora en fauna hun plek hebben is van groot belangâ, aldus wethouder Gerrit Berkelder.

De grote schoonmaak in de havens van Deventer startte in mei 2004. Nadat uit verschillende waterbodemonderzoeken naar voren was gekomen dat de sliblaag in de Deventer havens licht tot sterk verontreinigd was. Bovendien waren de havens ook niet meer diep genoeg. Het Waterschap Groot Salland, gemeente Deventer en provincie Overijssel besloten de handen ineen te slaan en de klus gezamenlijk aan te pakken. Het doel dat hierbij werd nagestreefd was de kwaliteit van de waterbodems en het water te verbeteren en de havens op een juiste diepte voor de scheepvaart te brengen.

Dikke sliblaag

In de havens lag een sliblaag van 20 tot 125 cm dikte. Het slib was licht tot sterk verontreinigd met zware metalen als zink, cadmium, koper en lood. Daarnaast kwamen verontreinigende stoffen als PAK, DDT, PCB en minerale olie voor. Het licht verontreinigde materiaal is tot een diepte van 2.30 m onder NAP gebaggerd. Hier zijn de havens dan voldoende diep voor de scheepvaart. Het zwaarder verontreinigde materiaal is geheel verwijderd. In totaal is er 115.000 m3 (kuub) vervuild slib afgevoerd.

Bestemming slib

Het slib is zo compact mogelijk door graafmachines opgegraven. Het licht verontreinigde materiaal werd gebaggerd en in de diepe gaten in de haven gestort. Zo is een regelmatige onderwaterbodem gecreëerd en hoefde het licht verontreinigde materiaal niet tegen hoge kosten te worden afgevoerd. Het zwaar verontreinigde materiaal werd direct na het baggeren in beunbakken geladen en naar het slibdepot IJsseloog in het Ketelmeer gebracht.

Hinder

De beroepsvaart heeft tijdens het baggeren nauwelijks hinder ondervonden. Tijdens de werkzaamheden zijn ook slechte meerstoelen vervangen en werden de remmingswerken gerenoveerd. De uitvoering van de sanering stond onder toezicht van een milieukundig begeleider.

Munitievondst

De sanering heeft tijdelijk stilgelegen naar aanleiding van munitievondst in de tweede havenarm. Daar werden bij het baggeren lege rookgranaathulzen aangetroffen. In afwachting van nader onderzoek naar de herkomst van de aangetroffen hulzen hebben de werkzaamheden stilgestaan met het oog op veiligheid.

Voor de eerste havenarm is onderzoek verricht naar eventuele aanwezigheid van explosieven. Uit dit onderzoek bleek dat er erg veel schroot lag en dat er achttien verdachte plekken zijn. Bovendien was een deel van de haven door verstorende invloed van metalen in de directe omgeving niet te onderzoeken. De gemeente en het waterschap hebben vervolgens historisch- en archiefonderzoek verricht. Dit leverde weinig nieuwe informatie op.

Publicatiedatum: 19-5-2006

© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging vrijdag 19 mei 2006