Federale regering Belgie
Arbeidsmarkt
(2006-05-19)
Persbericht van de Ministerraad
Werf arbeidsmarktbeleid
De Regering en de Groep van 10 (sociale partners) maakten volgende
afspraak:
1. De regering wenst 22 initiatieven te nemen in het kader van de werf
arbeidsmarkt. Met deze 22 initiatieven wil de regering het sociaal
overleg stimuleren en de kansen op het afsluiten van een evenwichtig
en vooruitstrevend interprofessioneel akkoord versterken.
2. De regering wenst over elk van deze 22 initiatieven met de sociale
partners te overleggen vooraleer beslissingen te nemen. Dit houdt in
dat de Ministerraad enkel akte neemt van de voorstellen, dat de
eventuele knelpunten die na werkgroep overblijven in gezamenlijk
overleg met de sociale partners zullen worden besproken. Bij
uitzondering wordt punt 9, start- en stagebonus, vandaag reeds
goedgekeurd, aangezien het overleg hieromtrent als afgerond kan worden
beschouwd. Bovendien zullen de voorstellen van informatisering zo snel
mogelijk uitgevoerd worden (webapplicatie lastenverlagingen,
electronische maaltijdcheques, arbeidsovereenkomsten en sociale
documenten).
3. Het staat de regering en de sociale partners vrij om in het overleg
andere voorstellen te formuleren, dan deze die tot nu toe werden
besproken.
4. Het overleg over de diverse initiatieven start onmiddellijk op en
uiterlijk tegen het eind van het jaar moet er een beslissing genomen
zijn over elk van deze intiatieven.
5. Vanaf maandag zal een groep van technici van de regering de punten
toelichten aan technici van de sociale partners.
6. De kern en de groep van 10 komen weer samen op 31 mei om de timing
van de beslissingen over de initiatieven (onmiddellijke beslissing,
beslissing voor aanvang IPA, advies aanvraag nationale arbeidsraad of
opnemen in IPA.) te bespreken, een eerste gesprek over de inhoud van
de initiatieven te hebben en om eventuele alternatieve voorstellen te
bespreken.
De ministerraad nam 22 beslissingen:
1. Pleegzorgverlof
Met dit initiatief wil de regering een recht op onbezoldigde
afwezigheid voor pleegouders invoeren en dit ongeacht hun burgerlijke
stand. Deze onbezoldigde afwezigheid moet hen toelaten om een aantal
verplichtingen te vervullen zonder een wettelijke verlofdag te moeten
opnemen (bijvoorbeeld gesprekken met Kind en Gezin en met de
jeugdrechter) en zal tegelijkertijd een alternatief zijn voor sommige
vormen van klein verlet waar zij om redenen van het ontbreken van een
band van verwantschap tussen pleegouder en pleegkind geen recht op
hebben.
2. Poolingbedrijven
De regering wil dat erkende poolingbedrijven, die geen
interimbedrijven kunnen zijn, werknemers kunnen aanwerven met
contracten van onbepaalde duur. Het is de bedoeling dat de
poolbedrijven hun werknemers ter beschikking stellen aan andere
bedrijven, doch enkel voor seizoensgebonden activiteiten. Er moet
worden onderzocht of het aantal bedrijven per pool beperkt moet
worden. Alleszins kan een werknemer maar bij een beperkt aantal
bedrijven worden tewerkgesteld. De werknemer verdient het loon van de
gebruiker. Hij moet zeer duidelijk (contractueel) weten voor welke
bedrijven hij zal werken. Op die manier wordt er een zekere
stabiliteit van tewerkstelling voor de werknemers gecreëerd en
periodes van inactiviteit vermeden. De bedrijven moeten gesitueerd
zijn binnen bepaalde afstand woonplaats werk. De opdrachten moeten
telkens een minimumduur hebben.
3. Leeftijdsdiscriminatie
Met dit initiatief wil de regering een Europese richtlijn
implementeren. Deze richtlijn maakt het noodzakelijk dat elk verschil
in behandeling in functie van de leeftijd duidelijk gemotiveerd wordt.
Het is de bedoeling om in eerste instantie een aantal principes uit de
richtlijn op te nemen in het Belgisch recht en om vervolgens te
onderzoeken of elk verschil in behandeling op basis van leeftijd in te
passen valt in deze principes. Indien dat het geval is zal tevens
onderzocht worden of het verschil in behandeling wel afdoende
gemotiveerd werd.
4. Reductie van arbeidsongevallen
Veiligheid in de bedrijven is een prioritaire bekommernis. Nieuwe en
vooral jongere werknemers worden beter onmiddellijk wegwijsgemaakt in
de veiligheidsvoorschriften. De regering wenst daarom een initiatief
te nemen om nieuwe medewerkers te verzekeren van een onthaal en om hen
een ervaren collega als peter of meter toe te wijzen.
De regering wenst een initiatief te nemen om de veiligheid en het
welzijn van de werknemers te verbeteren indien meerdere bedrijven op
eenzelfde werf actief zijn. Een middel daartoe is om de verplichtingen
en verantwoordelijkheden van elk der betrokken partijen duidelijk vast
te leggen en tevens iemand aan te duiden die het initiatief moet nemen
om het optreden van de betrokken partijen te coördineren en hun
onderlinge samenwerking te verzekeren.
5. Diversiteit
De regering wenst de werkzaamheden van de sociale partners inzake
diversiteit te ondersteunen en enkele voorstellen aan te reiken via de
principenota in bijlage. Tevens zal de budgettaire impact van de
voorgestelde maatregelen onderzocht worden. Het centrum voor
gelijkheid van kansen en strijd tegen het racisme en het instituut
voor de gelijkheid van mannen en vrouwen zullen erbij betrokken
worden, teneinde te bepalen hoe samengewerkt kan worden en wat de
budgettaire implicaties zijn voor beide instellingen. Daarnaast moet
met de gemeenschappen en gewesten worden overlegd om overlapping te
vermijden.
6. Aligneren KB's tewerkstellingscellen en lastenverlagingen
6.a. alignering KB's tewerkstellingscellen
De regering wenst de werking van de tewerkstellingscellen te
optimaliseren door een aantal regelgevende teksten beter op elkaar af
te stemmen..
6.b. versterkte lastenverlaging en vereenvoudiging activering
De regering wenst het uitvoeringsbesluit over de lastenverlaging in
kader herstructureringen beter af te stemmen op activamaatregelen en
weinig gebruikte maatregelen activa af te schaffen rekening houdend
met de budgettaire impact. Hierbij moet worden vermeden dat gevallen
worden uitgesloten die nu wel kunnen genieten van de lastenverlaging.
Bovendien moet rekening worden gehouden met de beslissing van de MR
van 30 maart, die de invoering voorziet vanaf 1 januari 2007 van het
systeem van de negatieve bijdrage.
6.c. Doorstromingsprogramma's
De doorstromingsprogramma's voorzien een hoger voordeel indien een
werkloze aangeworven wordt die woont in een gemeente waarin de
werkloosheid minstens 20% hoger ligt dan het gemiddelde van de regio.
In Brussel, zijn er slechts enkele gemeenten die aan die voorwaarde
voldoen. Alvast zullen om aan dit probleem te remediëren, de werklozen
uit 5 gemeenten met de hoogste werkloosheidsgraad van de regio
automatisch kunnen genieten van het verhoogde voordeel.
Bovendien wil de regering in overleg met de deelregeringen en met de
sociale partners de bepalingen voor de activering in het kader van de
doorstromingsprogramma's afstemmen op de bepalingen voor de
activeringen in het kader van Activa en Sine.
7. Federale globale projecten
Met deze maatregel wordt, in uitvoering van het generatiepact, het
aantal federale rosettabanen verdubbeld. De regering zal de
geselecteerde projecten waarin deze jongeren tewerkgesteld worden aan
de sociale partners meedelen.
8. Start- en stagebonus
Deze maatregel uit het generatiepact, waarbij aan deeltijds lerenden
en werkenden én aan de werkgevers die een stageplaats aanbieden een
bonus wordt gegeven werd reeds overlegd met de sociale partners in de
NAR. Gezien met de sociale partners afgesproken werd dat deze
maatregel snel in werking moet treden wordt beslist om deze maatregel
goed te keuren.
De regering wenst bovendien het bereik van de stagebonus zo ruim
mogelijk te houden en wil daarom met de sociale partners overleggen
over de modaliteiten van de toepassing van de stagebonus via de
uitzendsector.
Voorstel van notificatie
Het ontwerp van koninklijk besluit wordt in tweede lezing goedgekeurd.
Het mag ter ondertekening aan de Koning worden voorgelegd na advies
van de Raad van State uit te brengen binnen een termijn van ten
hoogste dertig dagen.
9. Web-applicatie tewerkstellingsmaatregelen
De regering zal een webapplicatie ontwikkelen om snel zijn weg te
vinden in tewerkstellingsmaatregelen.
Bovendien krijgt de Minister van werk de opdracht om met de betrokken
administraties voorstellen te formuleren om het stelsel van de
lastenvermindering in het kader van de de tewerkstellingsmaatregelen
te vereenvoudigen. De sociale partners zullen bij deze werkzaamheden
betrokken worden.
10. Ervaringsfonds
De regering zal, in uitvoering van het generatiepact, het
ervaringsfonds uitbreiden: de leeftijd om in aanmerking te komen voor
projecten wordt verlaagd tot 45 jaar en er komen meer projecten in
aanmerking.
11. Vorderingsrecht
De regering wenst, in uitvoering van een Europese richtlijn en in het
kader van de strijd tegen misbruiken in het kader van tewerkstelling
van buitenlandse werknemers het bestaande vorderingsrecht van
werknemers en werknemersorganisaties bij een Belgische rechtbank ook
toe te passen op gedetacheerde werknemers.
12. Hoofdelijke aansprakelijkheid
De regering wil de hoofdelijke aansprakelijkheid in het kader van
aannemingsovereenkomsten doorvoeren en wil de sociale partners nauw
betrekken bij het bepalen van de uitvoeringsmodaliteiten. Het is
daarbij de bedoeling om fraude in het kader van internationale
tewerkstelling te voorkomen zonder dat dit een negatieve impact mag
hebben op het economisch weefsel.
13. Artikel 3 bis Rsz-wet
De regering wil de problemen die zich stellen inzake de
toepasselijkheid van de RSZ wet op buitenlandse werknemers uit landen
waarmee geen verdrag of bilateraal akkoord bestaat te onderzoeken en
op te lossen. (Geen RSZ-onderwerping, dubbele RSZ-onderwerping,
langdurige tewerkstelling in België zonder RSZ-onderwerping.)
14. Telewerk wordt uitgebreid tot statutairen
Op vraag van de NAR zal de regering een voorstel doen om de bepalingen
voorzien in Cao nr 85, die een kader creëert voor telethuiswerk
(autonomie invulling arbeidstijd,etc). uit te breiden naar publieke
sector.
Daartoe zal de Minister van ambtenarenzaken voor de federale
ambtenaren onderzoeken hoe het kader van CAO 85 kan inspireren om tot
een gelijkaardige oplossing te komen voor de tot statutairen binnen de
overheid. Hij zal overleggen met de gewesten en gemeenschappen om te
onderzoeken of zo'n kader ook op dat niveau kan ingevoerd worden.
15. Uitzendarbeid: toevoeging van motief instroom in de arbeidsmarkt'
Vermits uitzendarbeid veelal fungeert als instroomkanaal in de
arbeidsmarkt, ook en vooral voor de kansengroepen en met name voor
allochtone jongeren, moet bij de sociale partners worden aangedrongen
om op korte termijn hun advies af te ronden. Hierbij moet niet enkel
een invoering van het 4e motief worden in acht genomen maar ook een
verbetering van het sociaal statuut.
16. Jaarverslag interne dienst
De regering wil het jaarverslag interne dienst van de interne dienst
voor preventie en bescherming op het werk vereenvoudigen tot een
checklist. De regering zal erover waken dat dit geen negatieve impact
zal hebben op de accuraatheid van de gegevens en de analyse.
17. Variabilisering premie arbeidsongevallen
De regering wil een versterkt bonus-malussysteem binnen de verzekering
voor arbeidsongevallen voor kleine en middelgrote ondernemingen
doorvoeren zodat de bedrijven die inspanningen doen op het vlak van
veiligheid daarvoor beloond worden.
18. Inter- en intraregionale mobiliteit
Aan de InterministrIële conferentie wordt gevraagd een evaluatie te
maken van de samenwerkingsacties die op dit ogenblik ontwikkeld worden
door de regionale begeleidingsinstellingen. De Minister van werk
krijgt de opdracht hierover de Interministriële conferentie samen te
roepen tegen september 2006. De evaluatie zal aan de sociale partners
voorgelegd worden.
19. Studentenarbeid
De regering wil met de sociale partners de studentenarbeid
vereenvoudigen door over te stappen van een toegelaten aantal dagen
naar een toegelaten aantal uur per jaar. Om technische redenen kan dit
pas met ingang vanaf 1 januari 2007. Daarbij staat het de student vrij
om te kiezen wanneer hij deze uren presteert. Van twee periodes van 23
dagen zal men gaan naar maximum 400u. De werkgeversbijdrage en de
werknemersbijdrage zal hetzelfde zijn voor ieder gepresteerd uur. Het
uurrooster volgens het welk de student zal werken wordt in ieder geval
opgenomen in de arbeidsovereenkomst. De budgettaire impact van het aan
het nieuwe systeem aangepaste controlemechanisme zal worden
onderzocht.
20. Betaald educatief verlof
Het stelsel van betaald educatief verlof kampt met grote financiële
problemen. De regering verwacht, tegen de begrotingscontrole in juli,
een aantal voorstellen van de sociale partners om hieraan te
remediëren.
21. Elektronische handtekening arbeidsovereenkomsten
De federale regering wenst het e-HRM projecten te stimuleren en
arbeidsdocumenten en andere sociale documenten op electronische wijze
mogelijk te maken, zonder dat daarbij afbreuk gedaan kan worden aan
bestaande arbeidsrechtelijke bepalingen.
22. Elektronische maaltijdcheques
De federale regering wil een regelgevend kader te creëren dat moet
toelaten om elektronische maaltijdcheques in te voeren en de markt van
de maaltijdcheques vrij te maken.