Ingezonden persbericht


Persbericht

Oranje Index stijgt fors ondanks een lichte daling van de consumentenbeleving

Amstelveen, 19 mei 2006 ­ Met name als gevolg van een sterke toename van media- aandacht en commerciële Oranje- en WK-uitingen stijgt de Oranje Index van 132 naar 338. In 2004 werd dit indexcijfer pas enkele dagen voor het toernooi gehaald. Opvallend is wel dat de consumentenbeleving licht daalt van 124 naar 115. Vooral het vertrouwen in de prestaties van Oranje is afgenomen; 57% van de Nederlanders denkt dat Oranje de poulefase overleeft ten opzichte van 70% in de eerste meting.

Dit blijkt uit het Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox, dat de Oranjebeleving rond het WK Voetbal in kaart brengt. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK, en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.

Consumenten
De Nederlander lijkt zijn adem even in te houden in de aanloop naar het WK Voetbal. Ten opzichte van de eerste meting van half april daalt de consumentenindex van 124 naar 115 (maar is nog steeds hoger dan in dezelfde periode in 2004: index 97). De interesse in het WK is nu lager dan half april (51% t.o.v. 55%) en ook de betrokkenheid bij Oranje is afgenomen (70% t.o.v. 75%). Opvallend, maar het onderzoek in 2004 vertoont eenzelfde patroon; ook toen daalde de consumentenindex in deze periode. Enkele opmerkelijke resultaten:
- Minder ondervraagden (57%) dan in meting 1 (70%) denken dat Oranje de poule overleeft. Ook minder mensen verwachten dat de halve finale wordt gehaald, nu 30% om 41% in meting 1.

- De berichtgeving in de media wordt minder intensief gevolgd. Waar in meting 1 nog 54% dit goed of tamelijk goed deed, is dit nu 46%.
- 9% heeft inmiddels geparticipeerd in een Oranje/WK-gerelateerde promotie. In de eerste meting was dit 8%.

Publicitair
De publicitaire index stijgt van 108 naar maar liefst 496. De bekendmaking van de definitieve selectie door de bondscoach en de discussie die is ontstaan over het wel of niet meegaan van bepaalde spelers heeft hierop een grote invloed gehad. De uiteindelijke keuze van Van Basten beheerste eerder deze week zelfs de voorpagina's van de diverse dagbladen.

Commercieel
Het commerciële indexcijfer was in meting 1 (index 187) al een stuk hoger dan in dezelfde periode in 2004 en stijgt in meting 2 door naar 647. De grootste toename valt waar te nemen op de winkelvloer, waar nu diverse Oranje- en WK-gerelateerde promoties plaatsvinden. Daarnaast blijft het aantal Oranje/WK TV-commercials en advertenties in landelijke dagbladen nog steeds sterk stijgen.

Experts
Door een impuls vanuit met name het marketingpanel stijgt de expertindex van 129 naar 138. Volgens de marketingexperts is de bereidheid onder consumenten om deel te nemen aan `betrouwbare' WK-kaartenacties van commerciële partijen hoog. Het feit dat relatief weinig officiële WK-kaarten op de markt beschikbaar zijn, speelt hierbij een voorname rol.
---

De voetbalexperts kunnen zich over het algemeen goed vinden in de selectie die Marco van Basten heeft samengesteld. De meningen zijn verdeeld over het passeren van Klaas-Jan Huntelaar. Waar een aantal panelleden dit als "moedig" en "logisch" omschrijft, hadden andere panelleden liever gezien dat er een rechtsbenige verdediger was afgevallen.

Achtergrond bij de Oranje Index
In aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2006 is de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een graadmeter voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is, hoe die zich ontwikkelt, en welke rol media en commerciële partijen hierin spelen. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten. Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in beleveniscommunicatie en sponsoring. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.