SERV
Jozef II-straat 12-16
1000 BRUSSEL
Tel. (00 32) 2 209 01 11
Fax. (00 32) 2 217 70 08


Persbericht

Ontwerp 'Ontwikkelingsperspectief Zaventem 2025':
ambitieus en realistisch
Brussel, 19 mei 2006


De Vlaamse Luchthavencommissie (VLC) steunt in haar advies de integrale langetermijnaanpak van het 'Ontwikkelingsperspectief voor Zaventem 2025' van de Vlaamse Regering. Om de ambitieuze doelstellingen volledig te realiseren zal overleg en samenwerking met de Brusselse en federale overheid nodig zijn. De beoogde verdubbeling van de werkgelegenheid zal in het arbeidsmarktluik geïntegreerd moeten worden.

Om de kwaliteit in leef- en woonomgeving te verbeteren moet de Vlaamse Regering dringend concrete beslissingen nemen in het domein van ruimtelijke ordening. De VLC beklemtoont tenslotte het belang en de urgentie van een rechtszeker en stabiel exploitatiekader.

Integrale aanpak eerste aanzet tot een consistent luchthavenbeleid op lange termijn

De Vlaamse ministers Fientje Moerman en Kris Peeters vroegen de Vlaamse Luchthavencommissie om advies over het 'Ontwikkelingsperspectief voor Zaventem 2025' dat door de Vlaamse regering op 31 maart 2006 werd geacteerd.

De VLC steunt de gevolgde integrale aanpak waarbij het ontwikkelingsperspectief voortvloeit uit een gelijktijdige en evenwichtige afweging van effecten op economie, ruimte, mobiliteit en milieu-aspecten. Het is de eerste maal dat op een dergelijke wijze voor de luchthaven en haar regio een strategie ontwikkeld wordt. De Vlaamse Regering zet hiermee de stap van een ad hoc beleid naar een consistent luchthavenbeleid op lange termijn. De Vlaamse Luchthavencommissie verwacht dat de integrale aanpak in de beleidsacties doorgetrokken wordt.

De VLC stelt vast dat de andere overheden (Brussels, Federaal, Waals) nauwelijks betrokken werden bij de opmaak van het ontwikkelingsperspectief. Overleg en samenwerking zijn nochtans noodzakelijk om alle doeltellingen volledig te realiseren.

Onduidelijk hoe de arbeidsmarkt de verdubbeling in werkgelegenheid zal opvangen

De visie voor de luchthaven van Zaventem en de omliggende regio is geconcretiseerd in vier strategische doelen: de luchthaven als internationaal vervoersknooppunt, de luchthavenregio als economische ontwikkelingspool, de versterking van de bereikbaarheid en de zorg voor een beter woonklimaat in de luchthavenregio. Samen ondersteunen ze de ontwikkeling van de luchthaven in een evenwicht tussen 'groei in jobs en toegevoegde waarde' en 'kwaliteit in de leef- en woonomgeving'.

Omdat niet duidelijk is hoe de arbeidsmarkt de beoogde verdubbeling van werkgelegenheid (+ 60.000 jobs, waarvan 20.000 "on airport") zal opvangen, voegt de commissie zelf een vijfde strategisch doel toe. Daarbij zijn de creatie van duurzame werkgelegenheid op en rond de luchthaven, en de afstemming tussen vraag en aanbod cruciaal. Zo zijn specifieke inspanningen nodig zodat de laaggeschoolden uit de regio (o.m. uit Brussel) toegang vinden tot voor hen geschikte arbeidsplaatsen in de regio.

Zaventem is de internationale poort van Vlaanderen en de Vlaamse ruit en heeft daardoor een strategisch belang. De commissie wijst er ondermeer op dat goederenvervoer met full freighters belangrijk blijft ook na de verhuis van DHL.

De luchthavenregio wil terug aanknopen met de grote groei van vóór het faillissement van Sabena. Hiervoor zijn activiteiten met een hoge toegevoegde waarde nodig. De in de ontwerpvisie voorziene bedrijventerreinen impliceren een sterke groei van de werkgelegenheidsdichtheid van 54 werknemers per ha naar 100 voor diensten en 40 voor vervoer en logistiek. Als men daar niet in slaagt, zullen de 80 ha per periode van 5 jaar niet volstaan. Bovendien mikt men op een 40 / 60 verhouding voor verplaatsingen met openbaar vervoer en auto van en naar de luchthaven. Naast de voorziene START-investeringen zullen dus bijkomende inspanningen nodig zijn. De groei voor goederenvervoer vraagt ook de nodige infrastructurele onderbouw.

Tenslotte is het zorgen voor een leefbaar woonklimaat rond de luchthaven inherent aan een 'gebalanceerde' groei van de luchthaven en de gerelateerde activiteiten.

De VLC benadrukt de nood aan concrete beslissingen in het domein van ruimtelijke ordening. Bovendien vereist de EU richtlijn 2002/30 voor de evenwichtige aanpak van geluidshinder.

Dit advies van de Vlaamse Luchthavencommissie vindt u ook op de SERV-website: www.serv.be/vlc. Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met de SERV, Christine Jacobs, Communicatieverantwoordelijke, tel. 02/20.90.188, cjacobs@serv.be

SERV l Wetstraat 34-36 l 1040 Brussel l Tel: 02.20.90.111 l Fax: 02.21.77.008 l serv@serv.be l www.serv.be