Marijn van Kalmthout en Peter Furth winnen eerste BRL Light races

Voor de ELF Benelux Racing League (kortweg ELF-BRL) startte het seizoen 2006 in Assen. Tijdens het Dutch Power Pack Festival op het vermaarde TT Circuit verschenen in totaal maar liefst 35 coureurs aan de start. Daarvan reden er 14 in de nieuwe 'light' klasse met de Ford Focus body.

Eerste dubbel voor Marc Goossens
Marc Goossens gaf de opening van het ELF BRL seizoen 2006 iets extra's. De ervaren Belgische coureur wist na de training ook de beide eerste races tijdens het Dutch Power Pack Festival op Assen te winnen. Aanvankelijk leken Phil Bastiaans en Jacky van der Ende nog enige tegenstand te kunnen bieden, maar door hun onderlinge strijd verloren de Nederlanders uiteindelijk de aansluiting met de koploper. Zwart voor Francesco Pastorelli
Francesco Pastorelli had zich zijn debuut als coureur in de Elf BRL V6 duidelijk anders voorgesteld. Hij trainde zich naar een negende plaats en wist in de race naar een zesde plaats op te klimmen. Toen sloeg het noodlot toe. De deur raakte namelijk uit de vergrendeling en dat resulteerde in de bekende 'meatball' vlag. Daarmee werd de rijder gevraagd om naar de pits te komen om het defect op te laten lossen. Maar daar kwam ronde na ronde niets van en net voor het vallen van de finishvlag werd de rijder er met een zwarte vlag uitgehaald. Een diskwalificatie was het gevolg en in de tweede race moest de talentvolle rijder vanaf de achterste startplek vertrekken. Vervolgens resteerde er in de tweede race niet meer dan een tiende plaats.

Waar was Leo Kemmer?
Als iemand de BRL klasse een warm hart toedraagt is het Leo Kemmer wel. Wij troffen hem toen hij wat doelloos rondliep in een van de tenten. Wat was er aan de hand? "Een van mijn sponsors voor dit jaar haakte kort voor deze races af. Daarmee ontstond er een financieel gat dat ik niet gelijk kon invullen. Kampioensauto nog niet op titelkoers
Nadat Jeroen Bleekemolen zijn horizon ging verbreden in het buitenland werd zijn plaats in de V6 ingenomen door Allard Kalff. Die wist na de nodige trainingskilometers de bolide op een tiende startplaats te zetten.

Die positie verloor hij echter in de eerste bocht na een botsing met een van de andere deelnemers. Alle holle ruimten van de auto werden gevuld met zoveel grint dat je er een kattenbak jarenlang mee kunt onderhouden. Voor Allard zat er niet meer in dan uit te kijken naar de tweede race die dag en daarin eindigde hij op een 12e plaats, nadat hij zich in de eerste ronde flink verremde waardoor hij achter de Light moest aansluiten. "Met Pinksteren beter", was het nuchtere commentaar van de Zandvoorter.

Niek Jansen aan het woord

Net als Carlijn Bergsma heeft Niek Jansen al de nodige jaren race-ervaring in de merkencups opgebouwd. Ook hij kampte met een tijdprobleem tijdens de voorbereiding. "Vrijdag hebben we niet gereden en zaterdag ging ik de baan op met een auto die half af was. Daar is gedurende het weekend verder aan gewerkt en de training bracht geen geweldige tijd. Verder ben ik deze keer op heel houden gegaan. Gelet op het beperkte budget wil ik schade aan de auto voorkomen. Deze keer eindigde ik als 8ste en in de tweede race viel ik voortijdig uit. Dit weekend was een test en met Pinksteren pakken wij echt uit." Het is zwart en rond
Banden spelen in de autosport letterlijk en figuurlijk een belangrijke rol. Dunlop voorziet de Light van het rubber en koos dit seizoen voor de oude DTCC band die 15 millimeter breder is dan de band waarop tot nu toe werd gereden.

Ook Hoosier voorzag de Vee Zessen van banden met een andere - zachtere- rubbersamenstelling. In de pits waren de geluiden divers. Donald Molenaar: "De banden zijn zachter en bieden meer grip. Ze bouwen ook minder snel af. Voorheen miste je op enig moment 3 seconden, maar deze blijven langer goed." Zijn teamgenoot Sandor van Es benadert het van een andere kant. "Assen is niet zo'n heel zwaar circuit voor de banden en de baan is nu anders dan voorheen, dus één op één vergelijken lukt niet helemaal. Ik denk dat we straks op Zandvoort een betere referentie hebben om te vergelijken. Dat circuit is ook zwaarder voor de banden." Enkele nieuwe gezichten
Tom Koop
Tom is een man die ook voortkomt uit het karten, maar dan wel met een viertakt schakelkart. Zo belandde hij uiteindelijk op de racecursus van BRL racebegeleider Peter Grondel en volgde daar een racecursus.

Dick Freebird
"Eigenlijk is mijn naam Vrijvogel maar Freebird klinkt beter. We zijn vrijdag hier in Assen begonnen en hebben als eerste gezocht naar een juiste set-up. Daarbij hadden wij veel steun van oud-Formule 1 en huidig WTCC-engineer Ron Hartvelt.

Peter Stox
Hij is 37 jaar oud en ondernemer in Roermond. Voor Peter Stox is zijn eerste optreden in de BRL V6 zeker geen debuut in de snelheidssport. Hij maakt deel uit van het team dat gerund wordt door Klaas van Vuure van Beek Auto Racing. Samen met -de ook in de BRL V6 uitkomende Sjaco Griffioen- rijdt Stox ook in de door Beek geprepareerde Porsche. Opbouwen kostte veel nachtrust
Ook bij het team van Peter Furth keek menigeen toch met wat kleinere ogen dan normaal. "Dat verwondert mij niets", vertelt de Zandvoortse coureur. "De auto was er namelijk redelijk laat en hoewel er veel gelijk is aan voorheen, moest er ook heel veel gedaan worden.

ELF Benelux Racing League op internet

Nieuws en achtergrondinformatie over de ELF BRL vindt u op de websites www.brl-v6.com en www.brllight.nl. De site www.autosport.nl bevat naast 'hot news' over de ELF BRL ook uitgebreide verslagen van de races. Bovendien bent u na een bezoek aan www.autosport.nl meteen op de hoogte van de ontwikkelingen in andere raceklassen in binnen- en buitenland!