Voedingcentrum


Broodje Bapao wint HBO-prijsvraag Verborgen Vetten

19 mei 2006

Een broodje bapao tonijn, bedacht en ontwikkeld door HBO-studenten Food en Business van de Hogeschool Arnhem Nijmegen, is vanmiddag als beste verkozen door de jury van de HBO-prijsvraag Verborgen Vetten. Deze prijsvraag is een initiatief van het Voedingscentrum. Opdracht: ontwikkel een product met weinig verzadigd vet en transvet dat bovendien een bijdrage kan leveren aan het voorkomen van overgewicht. Volgens de jury is het broodje bapao met vis zeer innovatief. Het bevat in vergelijking met het traditionele broodje veel minder calorieën en minder verzadigd vet.

De HBO-prijsvraag is onderdeel van het project Verborgen Vetten. Dit project heeft als doel het verbeteren van de vetzuursamenstelling van producten, maar wil ook consumenten bewuster maken van de verschillende soorten vetten in producten. De vetzuursamenstelling is de verhouding tussen onverzadigd en verzadigd vet en transvet. Nederlanders eten over het algemeen te veel verzadigd vet en transvet. Dit verhoogt het risico op hart- en vaatziektes.

Prijsvraag groot succes
Het Voedingscentrum hecht er grote waarde aan dat de toekomstige productontwikkelaars en marketeers zich realiseren dat zij met hun producten een bijdrage kunnen leveren aan de gezondheid van consumenten. Het was de 2e keer dat de prijsvraag werd gehouden en het was opnieuw een succes. 6 Van de 7 opleidingen Food & Business en levensmiddelentechnologie deden mee, met in totaal 15 inzendingen. De inzendingen werden beoordeeld door een jury bestaand uit vertegenwoordigers van de levensmiddelenindustrie, de retail, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Voedingscentrum.

Nu student, straks ontwikkelaar of marketeer van ons eten en drinken Voor consumenten is het vaak lastig om in de winkel de gezonde keuze te maken. Daarom stimuleert het Voedingscentrum de levensmiddelenindustrie en -handel om consumenten daarbij te helpen. Door gezonde producten te ontwikkelen en duidelijke informatie te geven over de vetzuursamenstelling kan de hoeveelheid verzadigd vet en transvet die mensen eten afnemen. De prijsuitreiking werd voorafgegaan door een minisymposium. De presentaties waren âBest Practicesâuit het bedrijfsleven. Zo waren er presentaties over de campagne âVerantwoord Friturenâ; de verbeterde vetzuursamenstelling van chips en over de manier waarop Unilever de voedingswaarde van haar producten toetst. Na deze presentaties volgde de prijsuitreiking.

De winnaars
Opleidingen met 1 inzending konden alleen meedingen naar de hoofdprijs. Van opleidingen met meer inzendingen, heeft de jury de beste van die opleiding geselecteerd. De hoofdprijs: ⬠500,-. De overige winnaars van de opleidingsprijzen ontvingen ⬠250,-.

De eerste prijs
Product: Broodje Bapao Tonijn
Studenten: Noortje van Haaren, Estrid van Gastel, Martin van Gurp, Daan Reintjes en Astrid van de Nieuwenhof
Opleiding: Hogeschool Arnhem en Nijmegen
Uit het juryrapport: âHet broodje bapao heeft een vulling van tonijn, ui en kappertjes met een dressing op basis van magere yoghurt, halvanaise en ketchup. Een bapao met vis is inventief; het is een product dat nog niet bestaat. Daarbij past vis uitstekend in een gezonde voeding. Het product bevat in vergelijking met de gewone broodjes bapao veel minder calorieën en verzadigd vet.â Â
Opleidingswinnaars
Product: Mediterrane Croissant
Studenten: Marieke Lentfert, Yvonne Schrieks, José Tillema en Laura van der Woude.
Opleiding: Hanzehogeschool Groningen
Uit het juryrapport: âDe mediterrane croissant is gemaakt van margarine die ook olijfolie bevat en met als smaakmakers zongedroogde tomaten en Italiaanse kruiden. (â¦) Met een verbeterde croissant valt, vanwege het marktaandeel, veel gezondheidswinst te boeken.â

Product: Broodje Kip Deluxe
Studenten: Iskander el Baraka, Myrthe Bleijlevens, Elle Heijmans en Daan Janssen.
Opleiding: Hogeschool Zuyd
Uit het juryrapport: âHet broodje was belegd met omega-3 kipfilet, sla, ananas en uien, met een dressing van yogonaise en ketchup. (â¦) een goede verhouding beleg en brood, maar helaas was de keuze gemaakt voor wit brood.â

Product: Croissant
Studenten: Richard Ball, Jorinda Mes en Annemarie Rutgers van de Loeff.
Opleiding: Hogeschool INHolland
Uit het juryrapport: âDe studenten hebben de vetzuursamenstelling van de croissant verbeterd, door twee leveranciers te benaderden om zo te komen tot een margarine met een laag gehalte aan verzadigd vet en transvet. Met de constatering dat de aanpassing het beste gedaan kon worden met een bepaalde soort margarine, zijn de studenten geëindigd. (â¦) De productkeuze was een goede, want het verbeteren van een croissant levert, zoals eerder gezegd, gezondheidswinst op.â