Gemeente Loenen aan de Vecht


Zaterdag 20 mei

Opening kanoroute langs de Vecht

Op 20 mei aanstaande zal een nieuwe kanoroute langs de Vecht officieel geopend worden. Op veel plaatsen langs de Vecht zijn kanosteigers aangelegd. Daarbij is ook rekening gehouden met de toegankelijkheid voor mensen met een lichamelijke handicap. Om 9.00 uur vertrekt het M.S. De Tijd met genodigden vanaf de overtuin bij het gemeentehuis van Loenen aan de Vecht naar de aanlegsteiger Vreeland Zuid. Gedeputeerde G. Mik zal hier de openingshandelingen verrichten.

De kanoroute over de Vecht is gekoppeld aan die over de Kromme Rijn, zodat u vanaf Muiden tot Wijk bij Duurstede in de kano dwars door de provincie Utrecht kunt varen. U komt dan ondermeer langs bijna alle forten van de Hollandse Waterlinie .

Historie
Het ten uitvoer brengen van het plan voor deze kanoroute was een lang proces. Eind 2003 werd een onderzoek gestart naar de realisatiemogelijkheden. Alle mogelijkheden en financieringsbronnen (vanuit het Restauratie Plan Vecht Plus, Recreatie en Cultuur/Nieuwe Hollandse Waterlinie) werden bekeken. De kanoroute over de Kromme Rijn bestond al en het zou prachtig zijn voor kanovaarders om helemaal vanuit de Lek bij Wijk bij Duurstede, via de Kromme Rijn en de Vecht, naar het Eemmeer bij Muiden te kunnen varen.

Op 7 december 2004 heeft Gedeputeerde Staten van Utrecht besloten opdracht te verlenen voor de realisatie van de Kanoroute Waterlinie Vecht en de provinciale financiële middelen daarvoor beschikbaar te stellen, onder voorbehoud dat de aangevraagde Europese (POP)-subsidie beschikbaar zou komen.

In februari 2005 werd door leden van de Statencommissie van de provincie Utrecht de vraag gesteld of de kanoroute zo kon worden aangepast dat ook mensen met een bewegingsbeperking er gebruik van zouden kunnen maken. Naar aanleiding daarvan zijn de mogelijkheden onderzocht, en deskundigen ingeschakeld. Er bleken vier locaties daarvoor in aanmerking te komen waarbij drie aanliggende ondernemers bereid waren hun voorzieningen op de doelgroep aan te passen en te vermarkten. De opening vindt plaats bij een van deze vier aangepaste aanlegsteigers.

Deze aanpassing betekende wel dat het hele project vertraging heeft opgelopen in het kader van de vergunningaanvragen, en dat ook de kosten waren gestegen. In juni 2005 besloot Gedeputeerde Staten van Utrecht het project voort te zetten nadat duidelijk was geworden dat de meerkosten gedekt waren en de Europese subsidiering (POP) was toegezegd.

Uitvoering
Bureau Route IV heeft de uitvoering van het project voortvarend opgepakt, bijgestaan/geadviseerd door vrijwilligers van de Toeristische Kano Bond Nederland en de Nederlandse Kano Bond. Bij de tot standkoming van de folder is veel aandacht besteed aan de Nieuwe Hollandse Waterlinie omdat langs de Vecht vele van de oude forten liggen en enkele daarvan ook toegankelijk zijn.

Ook zijn aanliggende ondernemers (waaronder de drie ondernemers die hun voorzieningen ook voor de kanovaarders met een bewegingsbeperking willen openstellen) bijeengebracht en gedeeltelijk professioneel begeleid door een van de consulenten van NORT (Nederlandse Ondernemers Recreatie en Toerisme). Wij verwachten dan ook dat de ondernemers langs de Vecht in de toekomst hun arrangementen uit zullen breiden en dat velen van de kanoroute zullen kunnen profiteren.