Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
20-5-2006; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Frankrijk, circuit Bugatti Le Mans
LITJENS -2,9 SEC OP STARTPLAATS 28 (BESTE STARTPOSITIE)
VINCENT KLIMT VAN 20 NAAR 6 EN DUIKELT NAAR 22E OP DE GRID
Terug op 'Europese' bodem na drie verweg GP's (Qatar, Istanboel en Sjanghai), pakt Molenaar-Honda coureur Joey Litjens de draad wel heel goed op. Met een hele goede 28e startplaats (zijn beste uitgangspositie voor een GP was to dusverre 34e) en een verbetering van bijna 3 seconden van zijn rondetijd van vrijdagmiddag heeft de 16-jarige coureur uit het Limburgse America het goed naar zijn zin bij zijn debuut op het beruchte Bugatti Le Mans circuit in Frankrijk. Net als zijn vriend en landgenoot Hugo van den Berg overigens, die met zijn wildcard zelfs nog twee plaatsen voor hem staat. "Dat is het enige wat me hier niet zo zeer aanstaat, maar het houdt me scherp", lachte Litjens, die vanmorgen in de natte 2e vrije training nog fiks in de problemen raakte. "Het regende vanmorgen en ik zette er in de 5e ronde bij het opdraaien voor het rechte stuk bij start en finish iets te fel het gas op. Mijn achterwiel kwam me voorbij en met een flinke highsider werd ik over mijn Honda heen gegooid. Gelukkig hadden ik en mijn machine niet echt veel schade, maar het duurde veel te lang voordat mijn machine weer in de pitbox was. Tegen die tijd was de training al bijna over, waardoor er niet genoeg tijd was om er nog voor een paar ronden uit te gaan. Maar vanmiddag ging het goed. De wind was enorm veel sterker dan gisteren en vanochtend, maar ik wist mijn tijd perfect te verbeteren. In de laatste ronde zette ik zoals het hoort de snelste tijd neer, maar die had nóg beter kunnen zijn. Ik maakte een foutje in de eerste sectie van de baan, maar ging wel 'vol' door. Ondanks dat foutje, dat me zeker iets aan tijd kostte, had ik zeker een paar tiende sneller geweest en had ik voor Hugo kunnen staan. Nu staan we samen gebroederlijk samen op de 7e startrij", lacht Litjens. Teammanager Jarno Janssen vond het terecht jammer dat zijn pupil 's morgens maar 5 ronden kon maken. "Anders had hij de baan toch nog weer wat beter leren kennen en wellicht in die opdrogende training wat extra afstellingsgegevens kunnen verzamelen. Maar ik ben echt in mijn nopjes met deze startplek voor Joey", vervolgt Janssen.
Litjens' 250cc teammaat Arnaud Vincent maakte een hele vreemde dag door. Alleen de 125cc klasse kende vanmorgen een natte baan en nadat de MotoGP-monsters de baan hadden droog-geveegd snelde Arnaud Vincent op zijn Molenaar Honda naar een prachtige 6e trainingstijd. "Het ging perfect. Als een van de weinigen dook ik een volle seconde onder mijn tijd van vrijdag. Maar vanmiddag zat het gewoon tegen. Het waaide enorm hard en waar mijn concurrenten vanmorgen de zaken niet goed op de rit hadden, bleef ik nu steken op een 22e plaats. Ik kwam maar 0,3 onder mijn tijd van vrijdag en dat was 0,7 langzamer dan vanmorgen. Daar baal ik stevig van, zeker omdat het mijn thuisrace is en ik met Arai en twee nieuwe Franse persoonlijke sponsors voor eigen publiek moet starten. Mijn starts zijn overwegend goed, maar na 3 GP's met pech, hoop ik morgen toch wel echt om Vrouwe Fortuna aan mijn zijde", meldt de 31-jarige ex-wereldkampioen, die nu zijn landgenoot Guintoli op de voor hem zo vertrouwde 12e starplaats ziet vertrekken. "Dat wordt knijpen en bijten in die eerste ronde. En hopen dat ik niet weer aangetikt en buitenspel gezet wordt. We gaan voor morgen de schokdemper nog iets aanpassen. Ik denk dat ik te geforceerd heb gewild te pushen. Ik leek af en toe wel tegen mezelf te knokken in plaats van tegen mijn concurrenten", aldus Vincent, terwijl hij gefrustreerd aan zijn 'D'Artagnan-sikkie' frummelde.
In de MotoGP-klasse denderde Dani Pedrosa naar zijn tweede 'pole' in de MotoGPklasse, voor het verrassend sterke Bridgestone trio Nakano, Hopkins en thuisrijder DePuniet. Melandri en Capirossi gaan op de grid ook Valentino Rossi nog voor, die het in de eerste trainingen aanzienlijk beter deed. De slechts 51 kg wegende Pedrosa groeit steeds verder in zijn debuutjaar en verraste vriend en vijand. Daar waar zijn concurrenten in de WK-stand fiks werden wakker geschud door andere collega's, hield de pas 20-jarige coureur uit het Spaanse Sabadell met een zinderende slotronde iedereen achter zich met zijn 20e pole in vijf GP-seizoenen.
Chef-monteur Hans Spaan in the spotlights
Op de website www.motogp.com kijkt men vandaag in de rubriek "mensen uit het Paddock" naar Hans Spaan, de huidige technisch directeur van het team van Arie Molenaar. Hans Spaan won in zijn gloriejaren in Le Mans de 125cc race. 10-Voudig Nederlands kampioen Hans Spaan was jarenlang actief in de jaren 80 in de 125cc klasse en was zeer dicht bij de 125cc wereldtitel, die hij twee keer op een haar na mistte. Het video-interview kunt u zien op http://www.motogp.com/nl/motogp/motogp_videos.htm?menu=videos
Arnaud Vincent en collega's bezoeken kinderen in het ziekenhuis
De meeste coureurs ontmoeten graag hun fans. Jongstleden donderdag bezocht een geselecteerd groepje coureurs gedurende de middag het kinderziekenhuis in Le Mans, om diegenen die minder geluk hebben dan de coureurs een hart onder de riem te steken. Alex Hofmann, Carlos Checa en Molenaar-Honda-coureur Arnaud Vincent deelden handtekeningen uit en stonden klaar voor diverse fotomomenten. Ook spraken zij met de kinderen die op het moment in het ziekenhuis liggen. De coureurs werden op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen van de aanwezige kinderen en waren een vrolijke onderbreking van hun dagelijkse sleur. "Ik heb een fantastische middag gehad het is geweldig om te zien dat jouw komst een glimlach kan bezorgen op de gezichten van die kinderen die op dit moment een moeilijke periode in hun leven doormaken. Het is natuurlijk fantastisch, dat ze, als ze zondag naar de wedstrijd kijken, kunnen zeggen dat ze trots zijn dat ze deze coureurs, die dan op televisie zullen zijn, kennen. Ik zal aanstaande zondag ook zeker even aan hen denken. Ook ik zal namelijk na de GP van Valencia nog naar het ziekenhuis moeten om de 16 schroeven en twee platen uit mijn voet en uit mijn enkel te laten verwijderen, die erin zitten en sinds de valpartij van het afgelopen jaar tijdens de GP van Japan," verklaarde Alex Hofmann. De Franse hel Vincent had een flinke hoeveelheid premiums mee voor de kinderen en verklaarde in eigen taal de perikelen die een GP-coureur tijdens een GP meemaakt.
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
M.PASINI
ITA
Master - MVA Aspar Team APRILIA
1'44.515
216.9
2
A.BAUTISTA
SPA
Master - MVA Aspar Team APRILIA
1'44.764
211.6
3
L.PESEK
CZE
Derbi Racing DERBI
1'44.834
216.3
4
G.TALMACSI
HUN
Humangest Racing Team HONDA
1'44.974
215.8
5
L.ZANETTI
ITA
Skilled I.S.P.A. Racing Team APRILIA
1'45.344
216.5
6
M.KALLIO
FIN
Red Bull KTM GP 125 KTM
1'45.452
215.4
7
P.NIETO
SPA
Multimedia Racing APRILIA
1'45.648
212.7
8
F.LAI
ITA
Valsir Seedorf Racing HONDA
1'45.698
214.7
9
T.LUTHI
SWI
Elit - Caffe Latte HONDA
1'45.744
216.0
10
J.OLIVE
SPA
SSM Racing APRILIA
1'45.781
214.8
11
A.IANNONE
ITA
Campetella Racing Junior APRILIA
1'45.791
211.2
12
S.GADEA
SPA
Master - MVA Aspar Team APRILIA
1'45.892
213.8
13
S.CORSI
ITA
Squadra Corse Metis Gilera GILERA
1'45.947
214.7
14
J.SIMON
SPA
Red Bull KTM GP 125 KTM
1'45.962
213.6
15
H.FAUBEL
SPA
Master - MVA Aspar Team APRILIA
1'45.993
213.3
16
M.DI MEGLIO
FRA
FFM Honda Grand Prix 125 HONDA
1'46.086
212.5
17
S.CORTESE
GER
Elit - Caffe Latte HONDA
1'46.134
215.9
18
N.TEROL
SPA
Derbi Racing DERBI
1'46.214
213.1
19
T.KOYAMA
JPN
Malaguti Ajo Corse MALAGUTI
1'46.309
214.0
20
A.RODRIGUEZ
SPA
3C Racing APRILIA
1'46.328
215.5
21
I.TOTH
HUN
Team Toth APRILIA
1'46.361
216.1
22
R.DE ROSA
ITA
Multimedia Racing APRILIA
1'46.430
212.4
23
S.BRADL
GER
Red Bull KTM Junior Team KTM
1'46.991
212.9
24
M.PIRRO
ITA
WTR Blauer USA APRILIA
1'47.119
210.9
25
B.SMITH
GBR
Repsol Honda HONDA
1'47.396
212.9
26
H.VAN DEN BERG
NED
Varenhof Racing Team APRILIA
1'47.456
209.9
27
M.RANSEDER
AUT
Red Bull KTM Junior Team KTM
1'47.573
212.5
28
J.LITJENS
NED
Arie Molenaar Racing HONDA
1'47.686
211.6
29
L.BARONI
ITA
Humangest Racing Team HONDA
1'47.705
211.8
30
M.HERNANDEZ
SPA
Nocable Angaia Racing APRILIA
1'47.724
213.1
31
K.ABRAHAM
CZE
Cardion AB Motoracing APRILIA
1'47.765
210.7
32
R.TAMBURINI
ITA
Matteoni Racing APRILIA
1'47.817
209.3
33
A.MASBOU
FRA
Malaguti Ajo Corse MALAGUTI
1'47.885
210.2
34
M.TUNEZ
SPA
Master - MVA Aspar Team APRILIA
1'47.983
214.3
35
S.GROTZKYJ
ITA
Campetella Racing Junior APRILIA
1'47.992
209.9
36
M.CONTI
ITA
Valsir Seedorf Racing HONDA
1'48.415
212.3
37
Y.DESCHAMPS
FRA
TVX Racing-CTR Distribution HONDA
1'49.746
204.9
38
M.LUSSIANA
FRA
Villiers Team Competition HONDA
1'49.754
205.7
39
C.DUNIKOWSKI
FRA
Equipe de France FFM HONDA
1'49.844
209.1
40
V.BRAILLARD
SWI
Multimedia Racing APRILIA
1'49.976
208.3
41
D.LOMBARDI
ITA
3C Racing APRILIA
1'50.632
210.2
42
M.OLAGNON
FRA
FP Motorsport HONDA
1'51.209
198.3
Not
(Out of 107%)
A.ESPARGARO
SPA
Wurth Honda BQR HONDA
1'53.716
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
A.DOVIZIOSO
ITA
Humangest Racing Team HONDA
1'39.733
255.6
2
A.DE ANGELIS
RSM
Master - MVA Aspar Team APRILIA
1'39.797
249.3
3
H.BARBERA
SPA
Fortuna Aprilia APRILIA
1'39.827
250.8
4
Y.TAKAHASHI
JPN
Humangest Racing Team HONDA
1'39.974
252.3
5
S.AOYAMA
JPN
Repsol Honda HONDA
1'40.009
258.3
6
J.SMRZ
CZE
Cardion AB Motoracing APRILIA
1'40.039
251.5
7
H.AOYAMA
JPN
Red Bull KTM GP 250 KTM
1'40.287
254.1
8
J.LORENZO
SPA
Fortuna Aprilia APRILIA
1'40.293
254.4
9
R.LOCATELLI
ITA
Team Toth APRILIA
1'40.355
254.9
10
S.PORTO
ARG
Repsol Honda HONDA
1'40.708
253.8
11
M.SIMONCELLI
ITA
Squadra Corse Metis Gilera GILERA
1'40.779
251.0
12
S.GUINTOLI
FRA
Equipe GP De France - Scrab APRILIA
1'40.854
250.1
13
A.WEST
AUS
Kiefer - Bos - Racing APRILIA
1'40.961
251.6
14
A.BALLERINI
ITA
Campetella Racing APRILIA
1'41.033
246.5
15
M.POGGIALI
RSM
Red Bull KTM GP 250 KTM
1'41.041
249.7
16
A.BALDOLINI
ITA
Matteoni Racing APRILIA
1'41.695
246.6
17
A.TIZON
SPA
Wurth Honda BQR HONDA
1'41.819
246.9
18
M.CARDENAS
COL
Wurth Honda BQR HONDA
1'41.838
247.9
19
C.DAVIES
GBR
Campetella Racing APRILIA
1'42.041
249.8
20
D.HEIDOLF
GER
Kiefer - Bos - Racing APRILIA
1'42.158
244.0
21
J.CLUZEL
FRA
Equipe GP De France - Scrab APRILIA
1'42.384
248.7
22
A.VINCENT
FRA
Arie Molenaar Racing HONDA
1'42.453
244.0
23
A.MOLINA
SPA
Andalucia Team Mas APRILIA
1'42.606
249.4
24
D.LINFOOT
GBR
Teng Tools Winona Racing HONDA
1'43.013
238.5
25
J.CARCHANO
SPA
WTR Blauer USA APRILIA
1'43.318
252.2
26
L.MORELLI
ITA
Nocable Angaia Racing APRILIA
1'43.495
239.9
27
A.PALUMBO
ITA
Matteoni Racing APRILIA
1'45.747
244.1
Not
(Out of 107%)
1'46.714
M.SCACCIA
FRA
Asmv Scaccia APRILIA
1'47.206
237.1
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Dani PEDROSA
SPA
HONDA Repsol Honda Team
1'33.990
271.8
2
Shinya NAKANO
JPN
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
1'34.201
285.3
3
John HOPKINS
USA
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
1'34.636
292.0
4
Randy DE PUNIET
FRA
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
1'34.780
284.1
5
Marco MELANDRI
ITA
HONDA Fortuna Honda
1'34.795
273.8
6
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
1'34.802
276.3
7
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA Camel Yamaha Team
1'34.840
288.2
8
Sete GIBERNAU
SPA
DUCATI Ducati Marlboro Team
1'34.870
284.1
9
Colin EDWARDS
USA
YAMAHA Camel Yamaha Team
1'34.970
276.5
10
Nicky HAYDEN
USA
HONDA Repsol Honda Team
1'34.988
283.8
11
Casey STONER
AUS
HONDA Honda LCR
1'35.430
295.8
12
Chris VERMEULEN
AUS
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
1'35.705
267.9
13
Makoto TAMADA
JPN
HONDA Konica Minolta Honda
1'36.058
262.6
14
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA Tech 3 Yamaha
1'36.260
279.2
15
Kenny ROBERTS JR
USA
KR211V Team Roberts
1'36.501
274.9
16
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
1'36.582
268.0
17
James ELLISON
GBR
YAMAHA Tech 3 Yamaha
1'37.019
269.3
18
Alex HOFMANN
GER
DUCATI Pramac d'Antín MotoGP
1'37.267
260.1
19
Jose Luis CARDOSO
SPA
DUCATI Pramac d'Antín MotoGP
1'37.812
266.3
************