European Union



MEMO/06/201

Brussel, 16 mei 2006

Hoofdpunten van de monitoringverslagen van mei 2006 over Bulgarije en Roemenië

Elk land dat tot de EU wil toetreden, moet voldoen aan de politieke en economische criteria daarvoor en moet de wetgeving en normen van de EU in hun totaliteit hebben overgenomen .

Tijdens de toetredingsonderhandelingen worden de vorderingen van de kandidaat-lidstaat ieder jaar in een periodiek verslag geëvalueerd. Na afloop van de onderhandelingen blijft de Commissie het vervolg van de voorbereidingen tot aan de toetreding in het oog houden.

In de monitoringverslagen worden de vorderingen van de kandidaat-lidstaten op al deze gebieden sinds het uitbrengen van het voorgaande verslag op 25 oktober 2005^ tegen het licht gehouden. Er wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste prestaties en gewezen op de resterende tekortkomingen.

Wat de omzetting en de uitvoering van de EU-wetgeving en -normen betreft, onderscheiden de verslagen voor de stand van de voorbereidingen drie stadia. Naast de niet-problematische terreinen (gebieden waarop het land al klaar is, of gezien de lopende voorbereidingen klaar zal zijn bij de toetreding, als het huidige tempo wordt aangehouden), zijn dit:
* terreinen waarvoor intensievere inspanningen nodig zijn - de autoriteiten moeten het tempo van de hervormingen in de periode tot aan de toetreding versnellen;

* terreinen waarover ernstige bezorgdheid bestaat - de autoriteiten moeten met grote vastberadenheid optreden, wil het land bij de toetreding klaar zijn. Hardnekkige tekortkomingen op deze problematische gebieden moeten met grote spoed worden aangepakt, omdat anders het goede functioneren van het EU-beleid in het gevaar kan komen en de kandidaat-lidstaat niet volledig van het EU-lidmaatschap kan profiteren.

Bulgarije

Politieke criteria

Sinds oktober 2005 heeft Bulgarije verdere vooruitgang geboekt bij de hervorming van het justitiële stelsel. Ook zijn maatregelen genomen ter bestrijding van corruptie, waardoor onderzoeken naar corruptiezaken op hoog niveau konden worden gestart. De immuniteit van zes parlementsleden is opgeheven en andere verzoeken van de procureur-generaal zijn in behandeling.

Bulgarije moet echter duidelijke bewijzen laten zien van resultaten van de strijd tegen corruptie, in termen van onderzoeken en justitiële procedures. Ook moet Bulgarije zijn justitiestelsel verder hervormen, met name ter versterking van de transparantie, efficiency en onpartijdigheid van justitie.

Verbeteringen zijn nodig op het gebied van de bestrijding van mensenhandel, kinderzorg, de situatie van mensen met een verstandelijke handicap en de sociale integratie van de Roma-minderheid.

Economische criteria

Bulgarije is nog steeds een functionerende markteconomie.

Als het land het huidige hervormingstempo aanhoudt, zou het in staat moeten zijn de concurrentiedruk en de marktkrachten binnen de EU het hoofd te bieden. Bulgarije heeft over het algemeen de macro-economische stabiliteit weten te handhaven en heeft vorderingen gemaakt met de structurele hervormingen. Het stijgende tekort op de lopende rekening blijft echter zorgwekkend, en de inflexibiliteit van de arbeidsmarkt moet worden aangepakt.

Omzetting en tenuitvoerlegging van wetgeving en normen van de EU

Bulgarije heeft met de omzetting goede resultaten behaald en sinds oktober 2005 verdere vorderingen gemaakt. Bulgarije moet in staat worden geacht op de voorgenomen toetredingsdatum aan de verplichtingen van het lidmaatschap te voldoen, mits het zijn inspanningen op een aantal gebieden opvoert en zich concentreert op versterking van de algemene bestuurlijke capaciteit.

Het aantal gebieden dat wat de voorbereidingen van Bulgarije betreft aanleiding geeft tot ernstige bezorgdheid is sinds oktober 2005 sterk gedaald, namelijk van zestien tot zes:
* invoering van een geïntegreerd beheers- en controlesysteem voor de landbouw - landbouwbetalingen maken namelijk een aanzienlijk deel van de EU-begroting uit. Elke lidstaat moet de correcte besteding van deze middelen garanderen. Tekortkomingen op dit gebied kunnen de uitbetaling van middelen vertragen of aanleiding geven tot correcties of tot terugvordering van het geld dat door de belastingbetalers van de EU is opgebracht;

* opzetten van destructie-, inzamelings- en verwerkingsinstallaties die voldoen aan de wet- en regelgeving van de EU op het gebied van overdraagbare spongiforme encephalopathie (TSE) en dierlijke bijproducten - voedselveiligheid is voor alle EU-burgers van groot belang en voedselproducten moeten aan alle EU-vereisten voldoen;
* tastbare resultaten van onderzoek naar en vervolging van georganiseerde misdaadnetwerken - het bestaan van georganiseerde misdaad brengt de rechtsstaat in Bulgarije in gevaar. Alle inwoners en hun basisrechten worden erdoor getroffen;
* efficiënter en systematischer tenuitvoerlegging van de wetgeving ter bestrijding van fraude en corruptie - corruptie ondermijnt het vertrouwen van het publiek en het bedrijfsleven in Bulgarije. Corruptie vormt een risico voor de middelen en de begroting van de EU, heeft indirecte gevolgen voor de belastingbetalers in de EU en belemmert ook de economische ontwikkeling van Bulgarije doordat het ondernemingsklimaat erdoor wordt geschaad;
* intensievere handhaving van de bepalingen tegen witwassen - witwassen van geld is een financieel misdrijf dat samenhangt met terroristische activiteiten, belastingontduiking en boekhoudfraude. De bestrijding van dergelijke criminele activiteiten is cruciaal voor de veiligheid en de financiële belangen van alle inwoners van Bulgarije en de EU;
* intensievere financiële controle met betrekking tot de structuur- en cohesiefondsen - het is in het rechtstreekse belang van alle Bulgaren dat Bulgarije volledig kan profiteren van de EU-fondsen, met name voor grote infrastructuurprojecten, zodat het land de achterstand op andere lidstaten kan inhalen en zich volledig kan integreren in de EU.

Naast deze gebieden die aanleiding geven tot ernstige bezorgdheid zijn er nog enkele andere terreinen waarvoor Bulgarije zijn voorbereidingen moet intensiveren.

Bulgarije moet bijvoorbeeld nog een aantal beslissende stappen zetten op het gebied van kernenergie, ontmanteling van kerncentrales en nucleaire veiligheid. Dit betreft met name de verbintenis om de reactoren van de kerncentrale van Kozloduj snel stil te leggen en vervolgens te ontmantelen.

Roemenië

Politieke criteria

Roemenië heeft sinds oktober 2005 belangrijke stappen gezet op het gebied van de hervorming van justitie. Er zijn solide structuren ingesteld voor de strijd tegen de corruptie. De kwantiteit en kwaliteit van het onpartijdig onderzoek naar beschuldigingen van corruptie op hoog niveau zijn aanzienlijk verbeterd. De Nationale Directie voor Corruptiebestrijding heeft veertien gevallen van corruptie bij de oppositie en de regeringspartijen onderzocht, waarbij personen op kabinetsniveau en parlementsleden waren betrokken. Naar aanleiding van deze onderzoeken zijn tot dusver vier personen in staat van beschuldiging gesteld. Deze zelfde instantie heeft 89 andere personen aangeklaagd, waaronder rechters, advocaten, politiefunctionarissen, overheidsambtenaren met een leidinggevende positie in het landelijk of regionaal bestuur en directeuren van particuliere ondernemingen.

Roemenië moet echter zijn inspanningen voortzetten en verdere resultaten laten zien van de strijd tegen de corruptie. Ook moet Roemenië de tenuitvoerlegging van de lopende hervorming van het justitiestelsel consolideren en de transparantie, efficiency en onpartijdigheid van justitie verder versterken.

Verbeteringen zijn nodig op het gebied van de bestrijding van mensenhandel, de situatie van mensen met een handicap, de levensomstandigheden in psychiatrische inrichtingen en de sociale integratie van de Roma-minderheid.

Economische criteria

Roemenië is nog steeds een functionerende markteconomie.

Roemenië zou, mits het programma van structurele hervormingen krachtdadig ten uitvoer wordt gelegd, in de nabije toekomst aan de economische criteria moeten kunnen voldoen. Roemenië heeft over het algemeen de macro-economische stabiliteit weten te handhaven en heeft vorderingen gemaakt met de structurele hervormingen. De hervorming van de overheidsuitgaven moet echter worden geïntensiveerd en de belastingopbrengsten moeten worden verbeterd.

Omzetting en tenuitvoerlegging van wetgeving en normen van de EU

Roemenië heeft met de omzetting goede resultaten behaald en sinds oktober 2005 verdere vorderingen gemaakt. Roemenië moet in staat worden geacht op de voorgenomen toetredingsdatum aan de verplichtingen van het lidmaatschap te voldoen, mits het zijn inspanningen op een aantal gebieden opvoert en zich concentreert op versterking van de algemene bestuurlijke capaciteit.

Het aantal gebieden dat wat de voorbereidingen van Roemenië betreft aanleiding geeft tot ernstige bezorgdheid is sinds oktober 2005 sterk gedaald, namelijk van veertien tot vier:
* volledig operationele betaalorganen die geaccrediteerd zijn voor rechtstreekse betalingen aan boeren en landbouwondernemers in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid;
* invoering van geïntegreerde beheers- en controlesystemen voor de landbouw - landbouwbetalingen maken namelijk een aanzienlijk deel van de EU-begroting uit. Elke lidstaat moet de correcte besteding van deze middelen garanderen. Tekortkomingen op dit gebied kunnen de uitbetaling van middelen vertragen of aanleiding geven tot correcties of tot terugvordering van het geld dat door de belastingbetalers van de EU is opgebracht;

* opzetten van destructie-, inzamelings- en verwerkingsinstallaties die voldoen aan de wet- en regelgeving van de EU op het gebied van overdraagbare spongiforme encephalopathie (TSE) en dierlijke bijproducten - voedselveiligheid is voor alle EU-burgers van groot belang en voedselproducten moeten aan alle EU-vereisten voldoen;
* IT-systemen voor de belastingdienst die kunnen samenwerken met die van de rest van de Unie, zodat de BTW overal in de interne markt van de EU correct kan worden geïnd - de op BTW-opbrengsten gebaseerde middelen zijn onderdeel van de inkomstenzijde van de begroting van de EU en de inning van de BTW is daarom cruciaal voor de financiële belangen van de EU.

Naast deze gebieden die aanleiding geven tot ernstige bezorgdheid zijn er nog enkele andere terreinen waarvoor Roemenië zijn voorbereidingen moet intensiveren.

Roemenië moet bijvoorbeeld nog een aantal beslissende stappen zetten op het gebied van de traceerbaarheid en de controle van genetisch gemodificeerde organismen (GMO's) en op het gebied van de motorrijtuigenverzekering.

De Commissie zal aanzienlijke financiële steun blijven verlenen voor de voorbereidingen van Bulgarije en Roemenië op het lidmaatschap, waarbij het accent ligt op de nog resterende lacunes. Voor 2006 zijn voor pretoetredingssteun de volgende bedragen beschikbaar:

Bulgarije: 523 miljoen euro

Roemenië: 1 023 miljoen euro
---

De overeengekomen overgangsregelingen voor de volledige tenuitvoerlegging van de EU-wetgeving zijn in het Toetredingsverdrag neergelegd.

Zie IP/05/1344 en MEMO/05/395.