Gemeente Schiedam


PERSBERICHT VAN DE GEMEENTE SCHIEDAM

Schiedam, 22 mei 2006

Schiedam en Vlaardingen: A4 lost problemen niet op

Wethouders Haan en Van der Velde van Schiedam en Vlaardingen zeggen in reactie op een brief van minister Peijs aan de Kamer, dat de A4 niets oplost voor de verkeersafwikkeling. De verbreding van A13 bij Delft en de aanleg van de A13/16 als vierstrooksweg, is volgens de gegevens van de minister zelf aanmerkelijk beter. Omdat alle alternatieven grote nadelen hebben en grote kosten met zich meebrengen zou eerst moeten worden gekeken naar de mogelijkheden voor een verbetering van de huidige situatie, hierbij wordt gedacht aan een combinatie van de reeds voorgenomen invoering van beprijzing, verbetering en lagere prijzen voor het openbaar vervoer. Hiermee kan een goede verkeersafwikkeling worden bereikt, zoals voorbeelden elders in o.a. Londen aantonen. Het Centraal Planbureau heeft voor een andere weg de A6/A9 aangeven, dat dit de meest effectieve oplossing is.

De gemeenten hebben de verkeerscijfers voor 2020 uit de achterliggende rapporten van verkeersadviesbureau DHV nog eens naast elkaar gelegd en ook vergeleken met de huidige situatie. Uit verkeersanalyses, die in opdracht van de minister zijn gemaakt, blijkt heel helder dat bij de aanleg van de A4 meteen files ontstaan. Op de A13 is de verkeersbelasting in 2020 net zo hoog als in de huidige situatie en is ook weer sprake van files.

In vergelijking met de A4 is de verbreding van de A13 bij Delft met aanleg van A13/A16 verkeerskundig beter. Met name het alternatief waarbij de A13/16 met twee maal twee rijstroken wordt uitgevoerd, geeft regiobreed de beste verkeersafwikkeling. Ook bij knooppunt Ypenburg is de afwikkeling voldoende.

Een combinatie van de A4 en de A13/16 geeft meer files dan alleen de A4. Dat blijkt uit gegevens van de minister zelf. Mogelijke verklaring voor de cijfers, is de verkeersaanzuigende werking van de nieuwe infrastructuur.

Inmiddels is ook de procedure voor de aanleg van de A13/16 van start gegaan. Aanleg van de A13/16 nodig, voor de ontlasting van de A20 in Rotterdam. De combinatie met A4 en A13/16 geeft regiobreed het slechtste resultaat. Hiermee is de aanleg van de A4 verkeerskundig niet zinvol.

Omdat ook de effecten voor landschap bij de aanleg van de A4 zeer groot zijn, en de effecten voor het leefmilieu van beide alternatieven ongeveer gelijk zou moeten worden afgezien van de A4.

De adviescommissie IODS, het brede regionale platform, dat de minister adviseert, heeft al eerder er op aangedrongen het oplossend vermogen van de A4 nader te onderzoeken. De gemeenten adviseren indringend hiernaar te kijken vóórdat een keuze gemaakt wordt voor de verdere uitwerking van alternatieven, en dringen er op aan alsnog hierbij de mogelijkheden met de huidige situatie bij te betrekken.

Mocht de minister toch doorzetten om te kiezen voor de A4, dan is een goed ingepaste A4 absoluut noodzakelijk. In de adviescommissie IODS hebben alle deelnemers unaniem zeven voorwaarden gesteld voor de inpassing van de A4. Hiervoor is een verdiepte ligging in Midden Delfland en een overkluizing in het hele stedelijk gebied van Vlaardingen en Schiedam nodig. Het is niet mogelijk dit plan te realiseren met het taakstellend budget van 511 miljoen euro, dat door de minister beschikbaar is gesteld. Desondanks stelt de minister op basis van de brief, waarin de adviescommissie deze randvoorwaarden aangeeft, dat er draagvlak is voor de aanleg van de A4. Dit draagvlak is echter geheel afhankelijk van de vraag óf de minister voldoende budget beschikbaar stelt om een A4 volgens de zeven condities te realiseren. Dat is tot nog toe niet het geval.