BedrijfsautoRAI

Nieuwe Citroën Jumper: een overtuigende bondgenoot

(5/22/2006)
Citroën is al jaren een belangrijke speler op de markt voor lichte bedrijfswagens. Het merk staat bekend om zijn innovatieve modellen die precies aan de eisen van de gebruiker voldoen. Door het gamma voortdurend aan te passen aan de trends op de markt voor lichte bedrijfswagens verwierf Citroën in 2005 in 26 Europese landen een marktaandeel van 10,2 procent.
Lichte bedrijfswagens zijn belangrijk voor het merk, want één op de vijf Citroëns die wereldwijd worden verkocht, is een bestelwagen en één op de tien bestelwagens die in Europa worden verkocht, is een Citroën. Met de introductie van de nieuwe Jumper heeft het merk dus wederom een troef in handen in dit marktsegment.

Voortbouwend op het marktsucces van twaalf jaar met eerdere modellen wil Citroën met de nieuwe Jumper zijn marktaandeel vergroten.

Het nieuwe gamma, dat van de nieuwste door het merk ontwikkelde technologische snufjes is voorzien, is gestructureerd om die doelstellingen te verwezenlijken.

De geheel nieuwe vormgeving van de nieuwe Jumper maakt meer combinaties mogelijk wat betreft volume en nuttige last.

De nieuwe Jumper biedt:

* een grotere keus in nuttige volumes: bij de nieuwe Jumper is keus uit vier lengten in combinatie met drie wielbases en drie hoogten. Het nuttig laadvolume varieert van 8 tot 17 m3 terwijl dat eerder maximaal 14 m3 was.

* een maximaal toelaatbaar totaalgewicht tot 4 ton: tot nu toe was het maximaal toelaatbaar totaalgewicht van lichte bedrijfswagens 3,5 ton, maar bij de nieuwe Jumper ligt die grens nu, afhankelijk van de uitvoeringen, op 4 ton (met een nuttige last van 2 ton). Daarmee is de nieuwe Jumper een van de weinige voorwielaangedreven bestelwagens met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van meer dan 3,5 ton. Deze grotere capaciteit qua nuttige last stelt Citroën in staat zich te richten op een compleet nieuw marktsegment.

* een groot aantal modellen om zo goed mogelijk te voldoen aan de eisen van de verschillende bedrijfssectoren. Het gamma omvat standaarduitvoeringen (gesloten bestelwagens en bestelwagens met ruiten), combiâs voor het vervoer van personen en pick-ups met enkele of dubbele cabine. Bij andere uitvoeringen kan het koetswerk worden aangepast. Het gaat hierbij om chassiscabines en planchercabines.

De vormgeving van de nieuwe Jumper is volledig afgestemd op de gebruiker en benadrukt de vele voordelen wat betreft de functionaliteit van de auto. Zo is de bumper bijvoorbeeld voorzien van een opstap, zodat de voorruit gemakkelijker kan worden schoongemaakt. En dankzij de ergonomische inrichting van de stille bestuurdersruimte voorziet de cabine in de behoeften van de meest veeleisende professionals. Verder is de laaddrempel verlaagd, zodat in- en uitladen nu nog eenvoudiger is.

Elke uitvoering van de nieuwe Jumper heeft een eigen nieuwe dieselmotor. Bij de uitvoeringen is keus uit drie motoren: de 2.2 HDi 100 (74 kW/100 pk DIN), de 2.2 HDi 120 (88 kW/120 pk DIN) en de 3.0 HDi 160 (115 kW/157 pk DIN). Alle motoren zijn gekoppeld aan handgeschakelde versnellingsbakken, de laatste twee met zes versnellingen.

De nieuwe Jumper is completer uitgerust en is leverbaar met een groot aantal opties die zeldzaam zijn op de markt voor lichte bedrijfswagens, zoals de warmtereflecterende voorruit, automatisch inschakelende verlichting en de achteruitrijsignalering met kleurencamera.

De nieuwe Jumper heeft een veilige wegligging en precieze stuureigenschappen. De veiligheid van de auto wordt nog vergroot door het ABS-systeem, dat standaard is, en het optionele ESP (afhankelijk van de uitvoering).

Kortom, de nieuwe Jumper is vanwege zijn hoogwaardige vormgeving de ideale werkpartner.