BedrijfsautoRAI

De nieuwe Peugeot Boxer: ook professionals voelen zich lekkerder in een Peugeot

(5/22/2006)
Tussen 1995 en 2005 groeide de Europese markt voor lichte bedrijfsauto's met 60% van 1.291.000 tot meer dan 2 miljoen eenheden. In dezelfde periode groeide het aantal bedrijfsauto's dat Peugeot verkocht van 76.000 naar 166.000 eenheden. In deze marktsituatie presenteert Peugeot in mei van dit jaar op de Autotentoonstelling van Madrid een nieuw model: de nieuwe Boxer. De nieuwe Boxer is de eerste die in het kader van de vernieuwing van het bedrijfsautoprogramma van Peugeot wordt gepresenteerd.
De nieuwe auto behoudt de naam van zijn voorganger. Ook alle sterke punten van die voorganger bleven behouden: het comfort, de handelbaarheid en het brede gamma.

Maar de vraag van de markt verandert en dus is er nu een nieuwe auto met:

Meer laadvermogen. Er zijn twee series; de 300 serie met een GVW van 3 tot 3,5 ton met een laadvermogen vanaf 1.000 kg tot 1.500 kg en de 400 serie met een GVW van 3,5 tot 4,0 ton en een nuttig laadvermogen tot 2.000 kg.

Meer volume. De verschillende uitvoeringen van de bestelauto bieden nu laadvolumes van 8 tot 17 m'.

Deze nieuwste Boxer is de 5^e generatie auto's afkomstig uit Sevel Sud. In deze fabriek wordt al sinds de jaren â80 samengewerkt tussen PSA Peugeot Citroën en FIAT, een samenwerkingsverband dat zeker tot 2017 zal duren.

Nadat er in totaal 530.000 exemplaren van de eerste Boxer zijn gemaakt, is het nu tijd om de opvolger de ruimte te geven om nieuwe doelstellingen te realiseren.

Een breder aanbod
Als waardig opvolger komt de nieuwe Boxer met een heel breed assortiment. Op basis van drie verschillende wielbases (3 m, 3,45 m en 4,035 m) is de bestelauto leverbaar in vier lengtes (L1, L2, L3, L4) en drie hoogtes (H1, H2, H3).

L1

L2

L3

L4

H1

H1

H2

H2

H3

H2

H3

Wielbasis

3 000

3 450

4 035

4 035

Totale lengte

4 963

5 413

5 998

6 363

Totale hoogte

2 254

2 254

2 522

2 522

2 760

2 522

2 760

Totale breedte

2 050

2 050

2 050

2 050

Volume ( m3 )

8

10

11,5

13

15

15

17

N.B. Breedtemaat zonder spiegels

Er zijn vele verschillende uitvoeringen: gesloten bestel, chassis met enkele of dubbele cabine, plancher met enkele cabine, pick-up met enkele of dubbele cabine en op termijn verschillende versies voor het vervoer van personen.

Specifiek voor de carrosseriebouwer zijn er verschillende opties beschikbaar zoals een centraal stekkerblok. Dit stekkerblok bevat aansluitingen voor de extra bedrading van de opbouw. Verder kan er gekozen worden voor een extra brede spoorbreedte van de achteras bestemd voor een brede opbouw.

Styling buitenzijde
Het exterieur van de Boxer is anders dan wat tot nu toe op de weg te zien was. Het onderstreept dat wat de auto wil zijn: sterk en voortvarend.

Het front toont robuust en veilig en geeft de auto een duidelijk eigen karakter. De grote luchtinlaat en de amandelvormige koplampunits met gladde glazen laten geen twijfel bestaan over de familie waartoe de auto behoort.

De grote voorbumper biedt een goede bescherming. Onderin kunnen mistlampen gemonteerd zijn en vlak daarboven zit een uitsparing voor een opstap die gemakkelijk is bij het schoonmaken van de voorruit.

De bolling van de motorkap past bij die van de spatschermen en loopt vloeiend over in de grote voorruit. De bestuurder heeft een goed zicht en dat levert een belangrijke bijdrage aan de veiligheid.

De wisserbladen vóór zijn van het type "Flat Blade" en zijn gemonteerd aan geprofileerde armen voor een efficiënte werking onder alle omstandigheden.

Op de flanken zijn brede stootstrips aangebracht en bij de 400-series zijn er ook stootstrips op de wielkasten geplaatst.

De grote buitenspiegels hebben elk twee spiegels en bieden tevens plaats aan de zijknipperlichten.

De rechte lijnen aan de achterzijde zorgen voor veel laadruimte en versterken het functionele karakter van de auto. De achterbumper sluit aan op de beschermstrips op de flanken en dient als opstap voor een gemakkelijke toegang tot de achterzijde van de auto. De verticaal geplaatste achterlichten passen naadloos bij de moderne vormgeving. Het derde remlicht is op de traverse boven de achterdeuren geplaatst.

Aan boord
Binnenin is de nieuwe Boxer heel praktisch en comfortabel met allerlei voorzieningen die tot nu toe voorbehouden waren aan personenauto's. Het lichte interieur van de auto biedt ruim plaats aan drie personen. Ook de passagier in het midden zit riant.

De bestuurdersplek is ergonomisch en functioneel opgezet. Alle nieuwe Boxers hebben elektrisch bediende ruiten in de voorportieren met sequentiële bediening en aan bestuurderszijde bovendien een antiklemvoorziening. Het stuurwiel is standaard in diepte verstelbaar.

Het uitgekiende dashboard is heel handig in het dagelijkse gebruik en heeft talrijke opbergmogelijkheden. In het midden is een gesloten vak en één van beide dashboardkastjes is voorzien van koeling. Verder is er een plateau voor documenten en een bekerhouder.

Onder in elk portierpaneel zit een bak met een nuttige inhoud van 22 liter. Onder de bestuurdersstoel is een bergvak gemonteerd en onder de andere zitplaatsen is een berglade aangebracht. Op de achterkant van de rugleuning van de centrale zitplaats van de passagiersbank is een schrijftafel aangebracht.

Thermisch comfort
Het systeem voor verwarming en ventilatie heeft de volgende kenmerken:
- maximale capaciteit ontwaseming: 400 m3 /uur,
- maximale capaciteit ventilatie: 420 m3 /uur.

De lucht wordt verspreid via vier verstelbare roosters op het dashboard en twee uitstroomopeningen bij de vloer.

De verwarming en ventilatie wordt met twee knoppen midden op het dashboard geregeld:

- één voor de luchttemperatuur en de vier standen van de ventilatie,
- één voor de luchtstroom en de recirculatie.

Extra verwarming is als optie leverbaar. De unit wordt dan bij de bestelauto onder de bestuurdersstoel gemonteerd. Bij de Combi is het apparaat achter in de auto aangebracht. Standaard is bij de Combi Premium de achterin geplaatste verwarming aangesloten op een buizenstelsel dat de lucht naar de onderzijde van de tweede en derde zitrij stuurt.

Voor de bestelauto en de Combi is een handbediende airco met pollenfilter en recirculatie als optie leverbaar. Een andere optie is volledig automatische airconditioning.

Op het centraal geplaatste display zijn de verschillende instellingen af te lezen. Bij de bedrijfsauto's met airconditioning is een scheidingswand standaard. De voorruit is van warmtewerend glas gemaakt