CNV: toekomst voor genuanceerd boetebeleid NS

Cnv bedrijvenbond

CNV Spoorwegen ziet toekomst voor een genuanceerd boetebeleid in de trein. Die nuance kwam maandag als oplossing naar voren in het overleg hierover tussen NS en vakbonden. 'Dat is in ieder geval beter dan de conducteurs in de trein tot Kop van Jut maken. Zodanig dat ze niet eens meer door de trein willen voor kaartcontrole', stelt bestuurder Jerry Piqué.

De nuancering van het boetebeleid moet nog nader worden uitgewerkt in het overleg tussen spoorbedrijf en vakbonden. 'Maar het zal in de richting gaan van beboeten vanuit menselijke maatstaf en niet vanuit het regel=regelgareel. Dat moest de afgelopen tijd worden toegepast en leidde tot veel onbegrip. Het bijna struikelende oude vrouwtje dat geen tijd meer had voor kaartje kopen werd daarin over dezelfde kam gehaald als de treinhooligan die bewust zwart rijdt. Dan vráág je ook om moeilijkheden en onbegrip bij de reiziger,' meent Piqué in een toelichting. Om min of meer diezelfde reden is Piqué het dan ook eens met de stelling van NS dat bij een menselijker boetebeleid de hoofdconducteurs dat dan wel weer moeten gaan uitvoeren. 'Ik ben het met NS eens dat het niet aangaat dat mensen zo goed als nooit een conducteur tegenkomen in hun vaste reisparcours. Die conducteurs moeten weer vaker 'door de trein'. Met de voorgenomen afspraak die we nu hebben liggen zijn de mogelijkheden daarvoor gecreëerd. Een hoofdconducteur kan weer service verlenen daar waar het gewenst is en een strak boetebeleid handhaven dat soms evenzeer nodig is. Daarmee is de roemruchte 'win/winsituatie' weer binnen handbereik.'

Voor nadere informatie
Jerry Piqué, bestuurder: 06 - 51 60 20 52
Wouter de Jong, persvoorlichting: 030 - 6 348 243 / 06 - 53 19 22 66

Houten, 22 mei 2006