Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amstelveen, 22 mei 2006

Buma/Stemra creëert ruimte voor innovatie en ondernemersschap

47% van de ondernemers maakt gebruik van nieuwe media

47% van de Nederlandse ondernemers maakt gebruik van nieuwe media binnen de bedrijfsvoering, zo blijkt uit een representatief onderzoek dat muziekauteursrechtenorganisatie Buma/Stemra vandaag bekend maakte tijdens haar jaarvergadering met het thema 'partner in innovatie en economie'. De groeiende invloed van nieuwe media op onze economie betekent een verandering in de behoefte ten aanzien van de diensten van Buma/Stemra. Met - internationaal unieke - projecten als FlexCo, de Auteurs B.V., het Fingerprinting systeem en een nieuwe portal die online licenseren mogelijk maakt, speelt de organisatie direct in op deze behoefte en creëert zij de gewenste randvoorwaarden voor innovatie en ondernemersschap.

v. l. n. r. : Directievoorzitter Buma/Stemra Cees Vervoord, EZ-Staatssecretaris Van Gennip; Jeroen van Merwijk, winnaar Annie M.G. Schmidtprijs 2005 en ex-voorzitter Buma/Stemra en tekstschrijver Jan Boerstoel.

Staatssecretaris van Economische Zaken mw. ir. C.E.G. van Gennip benadrukte in haar speech het belang van een flexibele en innovatieve houding van organisaties als Buma/Stemra. "Auteursrecht moet creativiteit stimuleren en kan in die zin positieve gevolgen hebben voor ondernemerschap en economie' aldus de Staatssecretaris. 'Wat mij betreft is de driehoeksverhouding tussen creativiteit, ondernemerschap en auteursrecht een ijzersterke. Een rechtenorganisatie als Buma/Stemra dient vanzelfsprekend binnen haar mandaat en mogelijkheden in te spelen op deze innovatiebehoefte en randvoorwaarden te creëren die het ondernemerschap stimuleren.'

"De zich snel ontwikkelende markt van muziekauteursrechten vraagt een andere manier van werken van een organisatie als Buma/Stemra dan enkele jaren geleden, aldus scheidend bestuursvoorzitter en tekstschrijver Jan Boerstoel; "Met initiatieven als FlexCo, Digileen, Fingerprinting, de Auteurs B.V. en een nieuwe portal die online licenseren mogelijk maakt, willen wij als organisatie inspelen op de veranderingen om ons heen en laten zien dat het auteursrecht niet een rem op, maar juist een stimulans voor vernieuwing in de markt kan zijn. Het is zaak om daarbij altijd oog te houden voor het behoud van het cultureel erfgoed in Nederland, het belang van de afnemers van muziek en natuurlijk de componisten en tekstschrijvers - zowel de gevestigde namen als de nieuwkomers die nog aan het begin van een mogelijk lange carrière staan".

Aanhoudende terugloop in verkoop cd's en dvd's
De omzet van Buma steeg met ¤ 0,8 miljoen (0,7%) naar ¤ 113,6 miljoen. De omzet van Stemra is met bijna ¤ 7,3 miljoen gedaald naar ¤ 53,5 miljoen. Belangrijkste oorzaak is de aanhoudende teruggang in de verkopen van cd's die niet langer werd gecompenseerd door extra verkopen van dvd's. In dvd-land vonden overigens ook aanzienlijke omzetdalingen plaats. Een positieve uitzondering vormt de rubriek Special Licensing - stijgend muziekgebruik in RTV commercials - waarbij de omzet met bijna 30% steeg. Het uiteindelijk resultaat van Buma is uitgekomen op ¤ 3,0 miljoen negatief, overeenkomstig het resultaat in 2004. Dit betekent dat Buma van iedere geïncasseerde euro slechts 2,6% inhoudt als benodigde dekking voor door haar gemaakte kosten. Hiermee is Buma/Stemra er de afgelopen jaren in geslaagd zich te ontwikkelen tot één van de meest efficiënte auteursrechtenorganisaties in Europa met veruit het laagste kosten(inhoudings)percentage. Buma heeft over het jaar 2005 ¤ 114,8 miljoen voor uitkering beschikbaar, Stemra ¤ 55,7 miljoen. Voor de toekomst verwacht de organisatie een lichte omzetgroei bij Buma, verdere omzetdaling bij Stemra (hoewel cd verkopen waarschijnlijk hun dieptepunt hebben bereikt) en een versnelde toename in de online verkoop van muziek.

Over Buma Stemra
Buma/Stemra behartigt in Nederland de belangen van binnen- en buitenlandse muziekauteurs en uitgevers. De kerntaak van Buma/Stemra bestaat uit de exploitatie (incasseren en uitkeren van vergoedingen) en het management van muziekauteursrechten voor bij haar aangesloten componisten, tekstdichters en muziekuitgeverijen. Buma/Stemra voert haar diensten op een zakelijke en efficiënte wijze uit via belangenbehartiging en dienstverlening met de hoogste kwaliteit tegen de laagst mogelijk kosten. Buma/Stemra beschermt het muziekauteursrecht en ondersteunt via Buma Cultuur het nationale muziekproduct. Het is daarmee een organisatie die méér doet dan de exploitatie van muziekauteursrechten alleen.

Einde bericht

Voor de volledige speech van Staatssecretaris van Gennip, ga naar www.minez.nl of neem contact op met de afdeling voorlichting van het Ministerie van EZ, contactpersoon dhr. G. Westerhof: (070) 379 7079.

Voor de speech van bestuursvoorzitter Jan Boerstoel, het volledig financieel jaarverslag van Buma/Stemra en een overzicht van de nieuwe projecten van Buma/Stemra, ga naar www.bumastemra.nl of neem contact op via onderstaande contactgegevens.

Het onderzoek werd uitgevoerd door MWM2 onder ruim 500 ondernemers/managers in Nederland. Daarvan is 32% werkzaam in de zakelijke dienstverlening, 14% in de non-profit en 12% in de detailhandel. Van de managers maakt 47% gebruik van digitale muziek in de eigen organisatie en is 33% bereid daarvoor te betalen. Veel ondernemers zijn van mening dat muziek de sfeer verbetert (36%), motivatie bevordert (33%), de productiviteit toeneemt (22%) of de omzet van het bedrijf verhoogt (16%).

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Buma/Stemra
Noortje de Bakker
Telefoon (023) 799 75 80
E-mail: noortje.de.bakker@bumastemra.nl
www.bumastemra.nl