Politie Limburg-Noord

Politie start aanpak snelheidsprobleem Leropperweg
Datum: 22-05-2006
Tijd bericht: 08:44
Plaats: Lerop
Project begint met waarschuwingsfase

Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord gaat de verkeersonveiligheid in de woonkern van Lerop aanpakken. Met name klachten van bewoners over de snelheid van weggebruikers op de Leropperweg zijn aanleiding om op te treden. De hoge landschappelijke waarde van de weg in de omgeving maakt dat er veel fietsers en wandelaars gebruik van maken. Ook een gedeelte van het Pieterpad loopt via deze weg. De politie zal in eerste instantie waarschuwend te werk gaan door gele kaarten uit te delen. Na deze fase, die op 22 mei start, wordt tegen verkeersovertreders ook verbaliserend opgetreden.

Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord is uitgebreid met enkele mensen voor de aanpak van de subjectieve verkeersonveiligheid. Het gaat daarbij om de gevoelens van verkeersonveiligheid die niet objectief aantoonbaar gemaakt kunnen worden aan de hand van bijvoorbeeld ongevallencijfers. Het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid heeft in week 17 een meting verricht naar de verkeersintensiteit op de Leropperweg, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Cijfers geven aan dat daar die week binnen de bebouwde kom ruim 15.473 voertuigen zijn gepasseerd. Hiervan reden 13.563 harder dan de aangegeven snelheid van 30 km/u. Volgens de meting bleken zelfs 4.580 bestuurders harder dan 50 km/u te rijden, met een hoogst gemeten snelheid van 107 km/u.

Verkeersonveilig
Op de Leropperweg is door de gemeente een reconstructie aangebracht, met als doel de weg in te richten als 30 kilometerzone. De bewoners van deze straat hebben bij de gemeente en bij de politie herhaaldelijk geklaagd over het rijgedrag van weggebruikers. De weg wordt gebruikt voor woon- werkverkeer, en het vermoeden bestaat dat de weg ook als sluiproute gebruikt wordt voor verkeer van en naar Roermond. Ook het werkverkeer dat met de aanleg van de A73 bezig is gebruikt de weg evenals de vele landbouwvoertuigen van de omliggende bedrijven. In het weekend komen de recreanten: motorrijders, fietsers en wandelaars die de weg veelvuldig gebruiken.

Speerpunten
Het is de taak van het Verkeershandhavingsteam om op te treden tegen de vijf overtredingen die zorgen voor de meeste slachtoffers in het verkeer. Deze zogenaamde 'HELM-Gras-feiten' zijn de speerpunten van de Verkeershandhavingsteams. Daarmee wordt bedoeld de controle op helm- en gordelplicht, rood licht-, alcohol- en snelheid. Met name besteden de agenten aandacht aan het dragen van de helm, de gordelplicht, en de snelheid.

Gele kaarten
De gebiedsmentor van de basiseenheid Roerstreek heeft het signaal van de bewoners opgepikt en doorgegeven aan het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid (TSV). Met dit team heeft de politie nu gelegenheid om dit probleem te gaan aanpakken. De medewerkers van het TSV komen vanaf 22 mei op de Leropperweg controleren. Ze delen de eerste twee dagen waarschuwingen uit in de vorm van gele kaarten aan elke weggebruiker die de verkeersregels negeert. Na deze waarschuwingsfase gaat de handhaving van start die op ieder uur van de dag en nacht kan plaatsvinden, waarbij de effecten tussentijds gemeten worden. Hierna neemt de basiseenheid Roerstreek de handhaving over om het dan bereikte resultaat te continueren.