Klacht meest gebruikt als excuus om niet te betalen

NEDERHORST DEN BERG, 20060522 -- Voor het niet tijdig of niet betalen van rekeningen wordt het vaakst een 'klacht' als reden gebruikt. Deze klachten worden niet tijdig gedestilleerd omdat het benaderen van wanbetalers vaak schriftelijk of per e-mail gebeurt. Dit constateert OnGuard, softwareleverancier op gebied van creditmanagement.


"Pas wanneer een bedrijf drie keer schriftelijk is aangemaand en voor de vierde keer telefonisch wordt gecontacteerd komt de daadwerkelijke reden van niet betalen naar boven", stelt Dave Taylor, directeur van OnGuard. Naast een klacht over de verleende service is ook een veelgehoord excuus dat een factuur niet in goede orde is ontvangen.
"Het Nederlands bedrijfsleven heeft een soort naïviteit over zich wanneer het gaat om het aanpakken van wanbetalers. Dit gebeurt nog te vaak met 'een zijden handschoen'. Vaak wordt gedacht van: 'Ach, er wordt uiteindelijk toch wel betaald'. Degene die dat denkt komt bedrogen uit. Het gaat er immers uiteindelijk niet om kosten wat kost je klant tevreden te houden maar puur om het levend houden van je bedrijf. Bedrijven zouden klachten kunnen bijhouden via een zogenaamd klachtenregistratiesysteem. Ook zullen nabelacties van wanbetalers eerder en consequenter moeten worden ingezet", aldus Taylor.

De 5 meest gebruikte klachten om niet te betalen

1) NAW gegevens zijn onjuist:
de factuur is niet ontvangen, naar de verkeerde persoon in de organisatie gestuurd of naar de verkeerde vestiging, of het adres klopt niet (meer).

2) Inhoud van de factuur is onjuist:
een typefoutje, een verkeerd BTW percentage (internationale klanten), verkeerde uren worden gecommuniceerd, kopiefactuur is niet ontvangen.

3) Factuur stemt niet overeen met betalingsafspraken:
(afwijkende) betalingsafspraken, prijswijzigingen, afwijkende betalingscondities worden door de sales afdeling niet goed doorgegeven aan de administratie.

4) De klant is ontevreden over de service, het product of de dienst:
bijvoorbeeld een fout in de productie, een gebrekkige dienst of levering

5) De factuur wordt op het verkeerde moment verstuurd.


Over OnGuard
Als onafhankelijk Nederlands softwarebedrijf biedt OnGuard het bedrijfsleven totaaloplossingen voor credit en collections management. Van ontwikkeling en implementatie tot aan service en training.
Met de door OnGuard ontwikkelde producten heeft de onderneming een vooraanstaande positie opgebouwd bij onder meer grote organisaties in de dienstverlening, bij productiebedrijven en handelsbedrijven. De producten worden inmiddels in achttien Europese landen gebruikt, waarbij OnGuard in Nederland onbetwist marktleider is.




Ingezonden persbericht