3 VO - Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie

Persbericht


3VO: Zware drinker in verkeer eerder aanpakken

Huizen,


3VO wil dat alles in het werk wordt gesteld het alcoholslot eerder dan 2009 in te voeren. De verkeersveiligheidsorganisatie juicht het toe dat minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat zo'n startblokkering voor zware drinkers wil invoeren, maar vindt dat meer snelheid is geboden. De kleine groep zware drinkers (0,6%) blijkt namelijk al jarenlang verantwoordelijk te zijn voor 80% van de verkeersongevallen waarbij alcohol in het spel is.

De Bob-voorlichtingscampagne en de toegenomen politiecontroles hebben nauwelijks of geen effect op zware drinkers. Het alcoholslot is een nieuw middel om die groep effectief aan te pakken. Buitenlandse onderzoeken en ervaringen laten zien dat het alcoholslot, in combinatie met een 2-jarig medisch-psychologisch begeleidingsprogramma, leidt tot een afname van tweederde van het aantal recidivisten. Met een verplicht alcoholslot zijn jaarlijks 30 verkeersdoden minder te betreuren.

In 2005 vielen 120 doden en ongeveer 2.800 ernstig gewonden in het verkeer door alcohol achter het stuur. Met een lager promillage van 0,2 voor beginnende bestuurders vanaf het begin van dit jaar, het opleggen van EMA-cursussen, verkeershandhaving en in beslagname van het rijbewijs zijn in de afgelopen jaren goede resultaten behaald. Het alcoholslot vormt op die reeks een prima extra maatregel. 3VO wil graag dat eveneens wordt bekeken in hoeverre het alcoholslot wellicht gebruikt kan worden voor een grotere groep bestuurders met een alcoholprobleem.

In Nederland is er al een bruikbaar alcoholslot op de markt. De Interlock XT, de tweede generatie van het alcoholslot van Dräger Safety, functioneert prima in zowel strenge winters als hete zomers. Het slot kan uitstekend tegen de wisselvallige temperaturen in ons land. De tijd is daarom rijp om alcohol in het verkeer een volgende slag toe te brengen. 3VO-voorzitter Bruno Bruins: "Alcomobilisten hebben zes keer meer kans om betrokken te raken bij een verkeersongeval dan nuchtere bestuurders. Elke dode, veroorzaakt door het gebruik van alcohol, is er een teveel. Reden te meer om de zware drinker in het verkeer zo snel mogelijk via het alcoholslotprogramma beperkingen op te leggen."