Ingezonden persbericht


Persbericht

Utrecht, 22 mei 2006

Voor gezondheid, leren én het behoud van goede onderzoekers:

290 miljoen euro nodig voor onderzoeksprogramma hersenen en cognitie

Met een beetje geluk vergrijzen we allemaal, en allemaal ook nog in redelijke lichamelijke conditie. En als het meezit, blijft met dank aan veel wetenschappelijke wijsheid de geestelijke aftakeling ook zo lang mogelijk achterwege. Ofwel: meer onderzoek naar hersenen en cognitie is van groot en direct belang. Niet alleen voor ouderen, overigens, maar ook om kinderen beter te laten leren. Onderzoekers, beleidsmakers en bedrijven werken daarom momenteel aan de totstandkoming van een nationaal onderzoeksinitiatief hersenen en cognitie.

Onder leiding van de oud-politicus en voorheen actief onderzoeker Jan Terlouw vinden sinds begin 2006 gesprekken plaats tussen onderzoekers, ministeries universiteiten, bedrijven en onderzoeksinstanties over de vraag hoe de komende jaren serieuze vooruitgang kan worden geboekt bij het onderzoek naar hersenen en cognitie. De initiatiefgroep 'Hersenen en Cognitie' wil uiterlijk medio 2007 komen tot een Nationaal Onderzoeksinitiatief Hersenen & Cognitie, waarin Nederlandse onderzoekers een structurele bijdrage leveren op terreinen als gezondheid en leren, maar ook aan de Nederlandse kenniseconomie. Belangrijke onderwerpen, voor ons allemaal.

Waarom Hersenen en Cognitie?
Dit onderzoeksinitiatief is om drie redenen van belang:


1. De vergrijzende samenleving en de daarmee samenhangende verwachte sterke toename van chronische hersenaandoeningen in de komende jaren dwingen ons om deze aandoeningen beter te behandelen en waar mogelijk te voorkomen. Nu al komt in de EU 35 procent van de kosten in de gezondheidszorg voort uit hersengerelateerde aandoeningen. In Nederland bedroegen deze kosten in 2004 18 miljard Euro. In vergelijking tot andere ziekten is dit bedrag zeer hoog, omdat voor veel hersenziekten geen (afdoende) behandeling voorhanden is. Vaak is er sprake van een ernstige ziektelast en een zeer lange ziekteduur. Om de kwaliteit van leven van mensen op leeftijd te verbeteren en om de daarmee gepaarde kostenstijging beheersbaar te maken zal een beter inzicht verkregen moeten worden in de relatie tussen veroudering van hersenen en de cognitieve gevolgen hiervan.


2. Zeer relevant is de vraag hoe wij kennis opnemen, verwerken en overdragen. Onze huidige kennisintensieve samenleving vereist voortdurende leer- en aanpassingsprocessen. Om mensen op alle niveau's onder optimale omstandigheden te laten leren, zal een leeromgeving moeten worden aangeboden die aansluit bij het eigen intellectuele en kennisniveau. We zullen onderwijsmethoden vernieuwen, zodat mensen efficiënter gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van hun hersenen bij leren. Ook zal de omgeving (apparaten, het internet, het wegennet, etc) en de daarmee samenhangende communicatiesystemen (zoals dialoogsystemen, navigatiesystemen en visuele interfaces) afgestemd worden op de mogelijkheden en beperkingen van de menselijke hersenen.


3. Nederland kent veel hersen- en cognitieonderzoekers van wereldniveau. Om in Nederland de komende jaren op het gebied van hersenen en cognitie grote doorbraken te kunnen realiseren en te voorkomen dat onze excellente onderzoekers verdwijnen naar het buitenland, is een majeure investering nodig. Voor de periode 2007-2011 gaat het om een bedrag van ongeveer 290 miljoen Euro voor toegepast en fundamenteel onderzoek naar hersenen en cognitie. De initiatiefgroep probeert met universiteiten, onderzoeksinstellingen, ministeries, bedrijfsleven en particulieren dit bedrag bij elkaar te krijgen.



Ingezonden persbericht