Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Content Callstaff dringt ziekteverzuim in contactcenters terug
Gratis voorlichtingsmateriaal voor vast & tijdelijk personeel

Den Haag, 22 mei 2006. Het ziekteverzuim bij contactcenters ligt met 10% ver boven het landelijke gemiddelde. Oorzaken zijn: veel zittend werk, een statische werkhouding en onvoldoende voorlichting over het voorkomen van fysieke klachten. Om contactcenters te helpen bij de verzuimpreventie van hun vaste en tijdelijke personeel heeft Content Callstaff voorlichtingsmateriaal ontwikkeld. Het betreft een instructie-DVD 'Gezond werken in een KlantContactCenter' met bijbehorende oefeningenposter en dynaband. Content Callstaf stelt het voorlichtingsmateriaal gratis ter beschikking van contactcenters.

Ziekteveruim in contactcenters
In de sterk groeiende contactcenterbranche werken momenteel zo'n 170.000 mensen. Ongeveer 20% van het totaal aantal medewerkers binnen een contactcenter werkt via een uitzendbureau. Ziekteverzuim is één van de grootste knelpunten bij contactcenters. Doordat de medewerkers nog vaak onvoldoende voorgelicht worden over de ideale werkhouding en over oefeningen om fysieke klachten voorkomen is het gemiddelde ziekteverzuim bij vast personeel met 10% hoger dan het landelijke gemiddelde. Bij flexwerkers ligt dit percentage lager (8,3%).

Ergonomische werkplek is niet afdoende
Per 1 januari moet elke werkgever met meer dan 10 medewerker verplicht een verzuimpreventie-medewerker in dienst hebben. Het instructie- en oefenmateriaal van Content Callstaff helpt contactcenters om invulling te geven aan de taak van deze medewerker. Tevens stimuleert het contactcenter-medewerkers om zelf actief aan een gezonde werkhouding te werken. Dit is essentieel want een ergonomisch verantwoorde werkplek is geen garantie voor het voorkomen van arm-, nek- en schouderklachten.

Voor flexwerkers en vast personeel
De Nederlands en engelstalige DVD duurt 10 minuten. Om te beginnen geeft de DVD inzicht in de verschillende werkzaamheden, doorgroeimogelijkheden en werkomstandigheden binnen een callcenter. Daarna maakt register bedrijfsfysiotherapeut Eric-Jan van Helmond (van TrainingsInstituut voor Gezondheid, Revalidatie en Arbeid) door het meten van de spierspanning de kijker bewust van zijn of haar eigen werkhouding. Vervolgens geeft hij praktische tips hoe men zelf de eigen werkhouding kan optimaliseren. Op de verpakking van de DVD en op de bijgeleverde poster staan daarnaast diverse ontspanningsoefeningen afgebeeld. Deze oefeningen kan men, met de ook meegeleverde dynaband, eenvoudig op de eigen werkplek uitvoeren.

Content Callstaf gebruikt de DVD om al haar flexwerkers voor te lichten, en stelt hem ook gratis ter beschikking aan contactcenters. De productie van het voorlichtingsmateriaal is gedeeltelijk gesubsidieerd vanuit het Arboconvenant.

Over Content Callstaff
Content Callstaff is dé specialist in het werven en selecteren van vast en tijdelijk contactcenter-personeel op mbo- en hbo/wo-niveau, zowel agents als management. Content Callstaff staat voor snelheid, kwaliteit en heldere afspraken, maakt onderdeel uit van USG People en heeft meer dan 17 vestigingen door heel Nederland.