Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB06-059
23 mei 2006

Vertrouwen consumenten vrijwel onveranderd

Het vertrouwen van consumenten is in mei 2006 slechts weinig veranderd ten opzichte van april. De koopbereidheid verbeterde licht doordat consumenten duidelijk minder negatief oordeelden over het doen van grote aankopen. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Het consumentenvertrouwen heeft in mei de stijgende lijn van de afgelopen maanden vastgehouden.

Consument beduidend minder negatief over doen grote aankopen Het oordeel van consumenten over het doen van grote aankopen verbeterde deze maand fors. In de voorgaande maanden was al sprake van een licht herstel. Wel zijn er nog altijd meer pessimisten dan optimisten. Over hun financiële situatie veranderden de consumenten niet van mening. Door het verbeterde oordeel over het kopen van duurzame goederen steeg de koopbereidheid licht. De koopbereidheid is gebaseerd op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen en op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden.

Oordeel economisch klimaat vrijwel onveranderd Consumenten zijn in mei nauwelijks van mening veranderd over het economisch klimaat. Over de economie in de afgelopen twaalf maanden waren ze minder negatief, terwijl het oordeel over het economie in de komende twaalf maanden vrijwel onveranderd was.

Stijgende lijn consumentenvertrouwen Het consumentenvertrouwen zit sinds september 2005 duidelijk in de lift. Dat ln....
is vooral het gevolg van een positievere kijk op de economische situatie. De verbetering van de koopbereidheid blijft hierbij achter. sbc.... Meer informatie
Technische toelichting
w Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het w Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren w na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. CBS Persbericht PB06-059 pagina 1 van 3

Via de CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook aanmelden voor een gratis email-abonnement.

Algemeen
Tenzij anders vermeld zijn de genoemde cijfers gecorrigeerd voor seizoeninvloeden. De oorspronkelijke cijfers zijn terug te vinden op StatLine. Alleen de vijf vragen die gebruikt worden voor de berekening van het consumentenvertrouwen worden gecorrigeerd. De andere vragen uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek zijn alleen ongecorrigeerd beschikbaar. Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. Verschillen tussen deze twee indicatoren worden besproken in het artikel "Twee indicatoren voor het Nederlandse consumentenvertrouwen" van 12 april 2006. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

CBS Persbericht PB06-059 pagina 2 van 3

Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden) 20
10
0

-10

-20

-30

-40

-50
2001 2002 2003 2004 2005 2006 Consumentenvertrouwen (definitie CBS) Consumentenvertrouwen (definitie EC) Bron: CBS, Europese Commissie

Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na correctie voor seizoeninvloeden)
2005 2006
Okt Nov Dec Jan Feb Mrt Apr Mei Consumenten- -22 -19 -16 -15 -14 -10 -6 -4 vertrouwen
Oordeel -20 -15 -9 -8 -9 -1 6 8 economisch
klimaat
Economisch -37 -31 -23 -25 -25 -19 -11 -5 klimaat afgelopen
jaar
Economisch -3 1 6 8 7 16 22 21 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -24 -21 -20 -19 -18 -15 -14 -11 Financiële -25 -21 -24 -18 -25 -23 -21 -21 situatie afgelopen
jaar
Financiële -12 -11 -10 -8 -2 0 0 0 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -34 -32 -27 -29 -26 -22 -20 -13 grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB06-059 pagina 3 van 3


---- --