Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB06-059
23 mei 2006
Vertrouwen consumenten vrijwel onveranderd
Het vertrouwen van consumenten is in mei 2006 slechts weinig veranderd ten
opzichte van april. De koopbereidheid verbeterde licht doordat consumenten
duidelijk minder negatief oordeelden over het doen van grote aankopen. Dit
blijkt uit cijfers van het CBS. Het consumentenvertrouwen heeft in mei de
stijgende lijn van de afgelopen maanden vastgehouden.
Consument beduidend minder negatief over doen grote aankopen
Het oordeel van consumenten over het doen van grote aankopen verbeterde
deze maand fors. In de voorgaande maanden was al sprake van een licht
herstel. Wel zijn er nog altijd meer pessimisten dan optimisten. Over hun
financiële situatie veranderden de consumenten niet van mening.
Door het verbeterde oordeel over het kopen van duurzame goederen steeg de
koopbereidheid licht. De koopbereidheid is gebaseerd op de vraag of de tijd
gunstig is voor het doen van grote aankopen en op het oordeel over de
financiële situatie van het huishouden.
Oordeel economisch klimaat vrijwel onveranderd
Consumenten zijn in mei nauwelijks van mening veranderd over het
economisch klimaat. Over de economie in de afgelopen twaalf maanden
waren ze minder negatief, terwijl het oordeel over het economie in de
komende twaalf maanden vrijwel onveranderd was.
Stijgende lijn consumentenvertrouwen
Het consumentenvertrouwen zit sinds september 2005 duidelijk in de lift. Dat
ln....
is vooral het gevolg van een positievere kijk op de economische situatie. De
verbetering van de koopbereidheid blijft hierbij achter.
sbc.... Meer informatie
Technische toelichting
w Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de
Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het
w Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld
van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren
w na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken.
CBS Persbericht PB06-059 pagina 1 van 3
Via de CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook
aanmelden voor een gratis email-abonnement.
Algemeen
Tenzij anders vermeld zijn de genoemde cijfers gecorrigeerd voor
seizoeninvloeden. De oorspronkelijke cijfers zijn terug te vinden op StatLine.
Alleen de vijf vragen die gebruikt worden voor de berekening van het
consumentenvertrouwen worden gecorrigeerd. De andere vragen uit het
Consumenten Conjunctuuronderzoek zijn alleen ongecorrigeerd beschikbaar.
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste
tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens
vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het
consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van
huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen
financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten
Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend
huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de
verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en
aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het
slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren
worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het
percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO
voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen.
Verschillen tussen deze twee indicatoren worden besproken in het artikel
"Twee indicatoren voor het Nederlandse consumentenvertrouwen" van 12
april 2006. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor
de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.
CBS Persbericht PB06-059 pagina 2 van 3
Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en
de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden)
20
10
0
-10
-20
-30
-40
-50
2001 2002 2003 2004 2005 2006
Consumentenvertrouwen (definitie CBS)
Consumentenvertrouwen (definitie EC)
Bron: CBS, Europese Commissie
Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na
correctie voor seizoeninvloeden)
2005 2006
Okt Nov Dec Jan Feb Mrt Apr Mei
Consumenten- -22 -19 -16 -15 -14 -10 -6 -4
vertrouwen
Oordeel -20 -15 -9 -8 -9 -1 6 8
economisch
klimaat
Economisch -37 -31 -23 -25 -25 -19 -11 -5
klimaat afgelopen
jaar
Economisch -3 1 6 8 7 16 22 21
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -24 -21 -20 -19 -18 -15 -14 -11
Financiële -25 -21 -24 -18 -25 -23 -21 -21
situatie afgelopen
jaar
Financiële -12 -11 -10 -8 -2 0 0 0
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -34 -32 -27 -29 -26 -22 -20 -13
grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB06-059 pagina 3 van 3
---- --