EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

22 mei 2006

EVO: OPERATIE MINDER REGELS BEDRIJFSLEVEN STRANDT IN BRUSSEL

EVO heeft ook dit jaar met haar 30.000 leden een top-10 van overbodige regels en administratieve lasten opgesteld. Zorgwekkend is het aantal nieuwkomers in de lijst. Zowel in Nederland als in Brussel wordt opnieuw gewerkt aan lastenverzwaringen.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij: 'Het kabinet wil minder regels. Maar daar is meer voor nodig dan ministeries opdragen regelgeving te schrappen. Wij zien dat veel nieuwe regelgeving waarvan het nut twijfelachtig is, uit Brussel komt. Ons land moet daar veel vaker met het mes op tafel onderhandelen. Want snijden in regelgeving is een kansloze missie als datgene wat je in Nederland schrapt, er vanuit Europa weer bijkomt'.

De onbetwiste nummer één is de invoering van de digitale tachograaf. Wat was aangekondigd als een lastenverlichting, blijkt in de praktijk een enorme verzwaring. Zeker omdat hele groepen bedrijven zoals markthandelaren, hoveniers en aannemers ook verplicht aan de tachograaf moeten. De Europese Commissie heeft de mogelijkheid voor lidstaten om uitzonderingen te maken fors beperkt. En dus moet een aannemer die zo nu en dan een aanhangwagentje achter z'n auto hangt straks een digitale tachograaf aanschaffen en gebruiken. Een kostenpost van enkele duizenden euro's.

Alsof dit nog niet genoeg is, werkt de Europese Commissie op dit moment opnieuw aan een tweetal lastenverzwaringen, namelijk de verkorting van de geldigheidsduur van C en D- rijbewijzen van 10 naar 5 jaar en een verplichte extra vakopleiding voor iedereen die (wel eens) in een vrachtauto rijdt. Chauffeurs moeten zich tevens iedere 5 jaar laten bijscholen.

Ook zorgwekkend zijn de antiterreurmaatregelen waar de Commissie aan werkt. Doel is meer beveiliging in logistieke ketens. Als bedrijven niet aan gestelde eisen voldoen en zich niet laten certificeren, krijgen ze de nodige handelsbelemmeringen voor hun kiezen, zoals meer tijdrovende controles van in- en uitgaande goederen. Het is dus kiezen tussen twee kwaden, want certificering kost veel geld.

Maar Nederland kan er ook wat van. Daar werken V&W, VROM, provincies en gemeenten aan een nieuwe regel, namelijk verplicht vervoermanagement voor het gehele bedrijfsleven. Als dit doorgaat, moeten bedrijven straks verplicht maatregelen nemen om autogebruik terug te dringen. Denk aan carpooling en mensen met het OV laten reizen. Dit staat haaks op de lastenverlichtingsoperatie van het kabinet.

Regelingen waar nog steeds veel over wordt geklaagd door EVO-leden, zijn de fiscale bijtellingsregeling voor bestelauto's, de verplichte vervoerenquête voor bedrijven met vrachtauto's en de afvalstoffenregeling. Staatssecretaris Van Geel weigert vooralsnog bedrijven die werken met ongevaarlijke afvalstoffen zoals papier, kleding en hout, vrij te stellen van de zeer complexe en tijdrovende afvalstoffenregeling. Een stichting die kleding inzamelt voor arme landen moet hierdoor aan allerlei eisen van kredietwaardigheid, betrouwbaarheid en vakbekwaamheid voldoen en een uitgebreide administratie bijhouden van alle kleding die de stichting in- en uitgaat.