AutoRai

Lexus GS 450h geïntroduceerd

(5/23/2006)
âDe GS 450h, met de nieuwste versie van Lexus Hybrid Drive, staat niet alleen borg voor ongekende prestaties; de nieuwe Lexus biedt zijn inzittenden actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen die tot de top van het segment behoren," aldus Chief Engineer Shigetoshi Miyoshi over de introductie van de Lexus GS 450h.
Miyoshi vervolgt: "Gelet op hun milieubewuste instelling zal het kopers van de GS 450h goed doen te horen dat de ingenieurs van Lexus erin zijn geslaagd de emissies van stikstofoxide (NO ) en koolwaterstof (HC) te realiseren die samen lager zijn (0,01 g/km) dan die van enig ander vergelijkbare auto met een conventionele motor.â

Hybride systeem
Lexus Hybrid Drive is de nieuwe naam voor de hybride technologie van het Japanse premium merk. Het uitgangspunt zat vol tegenstellingen: een model ontwikkelen met een hybride aandrijflijn dat tot hoge prestaties in staat is maar dat tegelijkertijd wordt gekenmerkt door een brandstofverbruik en emissies die lager zijn dan die van enig ander vergelijkbaar model.

Voor de sportieve GS 450h werd een volledig nieuwe hybride aandrijflijn ontwikkeld met de motor voor en de aandrijving op de achterwielen.

De krachtbron betreft een V6 benzinemotor met het nieuwe D-4S injectiesysteem met dubbele injectoren en dubbele variabele kleptiming (Dual VVT-i â Dual Variable Valve Timing-intelligent). De zescilinder motor heeft een cilinderinhoud van 3.456 cm3 en levert een vermogen van 296 pk/218 kW en een koppel van 368 Nm. De motor is gekoppeld aan een compacte, permanente magneet elektromotor, goed voor een vermogen van 200 pk/147 kW en een koppel van 275 Nm dat al vanaf stilstand beschikbaar is.

Met een gecombineerd vermogen van circa 340 pk/254 kW is de GS 450h de krachtigste hybride productieauto ter wereld.

Behalve uit de benzinemotor en de elektromotor bestaat het Lexus Hybrid Drive systeem van de nieuwe GS 450h uit nog een generator, een nikkel-metaal hydride accu van 288 volt, een vermogensverdeler dat het aandrijfvermogen van benzinemotor, elektromotor en generator via planetaire tandwielen verdeelt, al naar gelang de omstandigheden en een nieuwe, compactere Power Control Unit die niet groter is dan een accu van 12 volt. Deze Power Control Unit, die maar liefst 63% kleiner is dan die in de RX 400h, zet de elektrische stroom om teneinde de koppeling mogelijk te maken tussen de gelijkstroomaccu van 288 volt, de wisselstroomgenerator en de elektromotor van 650 volt.

Als enige beschikt de GS 450h over een hybride transmissie met een 2-fasen tandwielreductie â een voorziening die vergelijkbaar is met een compacte automatische versnellingsbak â die een hoog koppel genereert bij lage snelheden, waardoor de acceleratie aanmerkelijk wordt verbeterd, en die bij hoge snelheden voor rust in het interieur en een verbeterd brandstofrendement zorgt.

Elektromotor, generator, vermogensverdeler en 2-fasen tandwielreductie zijn ondergebracht in een lichte, compacte behuizing die in lengterichting is geplaatst. Om dit onderdeel in het platform van de GS te kunnen installeren, werd door de ingenieurs van het Lexus Development Centre veel werk verricht om de omvang ervan zoveel mogelijk te reduceren. De hybride transmissie van de GS 450h is daardoor slechts 1 cm langer dan de handgeschakelde 6-versnellingsbak van de Lexus IS.

De elektronisch gestuurde continu variabele transmissie (E-CVT â Electronically-controlled Continuously Variable Transmission) heeft een sequentiële bedieningsmogelijkheid (Sequential Shift Mode). Elk van de 6 sequentiële âstappenâ biedt een verbeterde motorremkracht, vergelijkbaar met een conventionele automatische transmissie in sequentiële modus, waardoor het voertuig beter onder controle kan worden gehouden en het rijplezier verder wordt vergroot. De GS 450h accelereert van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden en van 80 naar 120 km/h in 4,9 seconden. Tot aan zijn elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h biedt de Lexus een lineaire acceleratie, zonder de kenmerkende onderbrekingen van een conventionele aandrijflijn bij het opschakelen.

CO emissie: 186 g/km
De GS 450h is ook veel zuiniger dan vergelijkbare sedans met een V8 motor, met een gemiddeld verbruik van slechts 7,9 l/100 km (gecombineerd volgens EG norm 101/100); een dergelijk brandstofverbruik ligt op het niveau van een auto uit het C-segment, 2 segmenten lager. De CO -emissie bedraagt bovendien slechts 186 g/km, vergelijkbaar met die van een zuinige 4-cilinder diesel uit het E-segment. De gezamenlijke uitstoot van NO â en HC-deeltjes (samen 0,01 g/km) is een van de allerlaagste van alle huidige modellen met een conventionele verbrandingsmotor.

Rijeigenschappen
De integratie van de nieuwe Lexus Hybrid Drive met het volledig nieuwe GS platform, van de derde generatie inmiddels en met een bijzonder hoge torsiestijfheid, resulteert in een gewichtsverdeling van 50:50 voor/achter (inclusief bestuurder) en in een gunstigere massatraagheid in vergelijking met de GS 430. Dat is te danken aan de 3,5 liter V6 motor, die 17% minder zwaar is dan de 4,3 liter V8. Dit alles resulteert in een dynamischer, agieler weggedrag.

Doordat de accu van het hybride systeem direct boven de achteras is geplaatst, beschikken de achterwielen over meer grip en een betere tractie.

De GS 450h is voorzien van elektrische stuurbekrachtiging (EPS) met Variable Gear Ratio Steering (VGRS) dat de overbrengingsverhouding van de besturing varieert al naar gelang de voertuigsnelheid. Hierdoor is bij lage snelheden de benodigde stuurkracht het laagst. Naarmate de snelheid toeneemt, komt er meer gewicht in de besturing waardoor de bestuurder meer feedback krijgt. Het VGRS-systeem is gekoppeld aan zowel het AVS-systeem als aan het Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), dat helpt de auto op koers te houden en stelt de bestuurder in staat de dynamische kwaliteiten van de GS 450h optimaal te benutten.

De geavanceerde voorwielophanging met dubbele draagarmen en achterwielophanging met multi-linkconstructie is tevens voorzien van het Adaptive Variable Suspension systeem (AVS), waarmee de bestuurder kan kiezen uit twee schokdemperkarakteristieken, âSportâ en âComfortâ, om weggedrag en wegligging te optimaliseren.

In âSportâ mode wordt automatisch het verschil in dempingskarakteristiek van de linker en rechter schokdempers in bochten vergroot om het overhellen van de koets tegen te gaan. Tegelijkertijd wordt door het VGRS de overbrengingsverhouding van de variabele besturing verkleind en de mate van bekrachtiging door het EPS vergroot, om de toegenomen stuurkracht te compenseren.

Een controlesysteem waakt over alle schokdempers zodat op wisselende ondergrond steeds een optimaal rijcomfort wordt geboden.

Veiligheid
De nieuwe Lexus GS 450h is uitgerust met de meest geavanceerde passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen van dit moment. Het Pre-Crash Safety systeem (PCS) spant uit voorzorg de voorste veiligheidsgordels en brengt het remsysteem in hoogste staat van paraatheid om letsel en/of schade zoveel mogelijk te beperken in geval van een aanrijding. Het Adaptive Cruise Control systeem (ACC) brengt automatisch de rijsnelheid van de nieuwe GS 450h in overeenstemming met die van de voorligger.

De GS 450h is voorzien van de nieuwste versie van Lexusâ state-of-the-art Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), een stabiliteitssysteem dat de werking van de actieve veiligheidssystemen zoals het antiblokkeerremsysteem (ABS), de elektronische remkrachtverdeler (EBD), de tractiecontrole (TRC) en het elektronisch stabiliteitssysteem (VSC) combineert met de variabele ophanging (AVS), de elektronische stuurbekrachtiging (EPS) en de variabele besturing (VGRS) om de prestaties, tractie en koersvastheid te verbeteren.

De nieuwe Lexus GS 450h biedt het meest uitgebreide airbagsysteem in zijn klasse, met 2 twee-fasen airbags voorin, twee knieairbags, gordijnairbags (voor en achter) en vier zijairbags (achterin op Executive en President uitvoering). Ook beschikt de GS 450h over vier sensoren in de portieren die de aard van de botsing preciezer kunnen inschatten. Daarnaast zijn de voorste zitplaatsen en buitenste zitplaatsen achterin voorzien van veiligheidsgordels met gordelspanners met spankrachtbegrenzing.

Design en raffinement
De GS 450h is het topmodel in de GS reeks van de derde generatie en daarmee ook het eerste serieproductiemodel dat volgens de nieuwe âL-finesseâ designfilosofie van Lexus is ontworpen.

De GS 450h is als vlaggenschip van de GS reeks te herkennen aan zijn achterklepspoiler, de discrete âHybridâ emblemen op de buitendorpels en de exclusieve 18-inch lichtmetalen velgen.

De technici van het Lexus Development Centre gaven de grootst mogelijke aandacht aan de kleinste details. Lexusâ streven naar perfectie komt tot uiting in de bediening van schakelaars, panelen en andere bedieningselementen in het interieur van de GS 450h. Diverse componenten werden nieuw ontworpen om ervoor te zorgen dat ze bij het bedienen minder dan 45 dB geluid maken. Het dashboardkastje bijvoorbeeld gaat nu veel sneller en geleidelijker open, doordat de mechanische wrijving zo klein mogelijk is gemaakt.

Zelfs eenvoudige zaken als een asbak zijn zorgvuldig bestudeerd. Lexus wilde voorkomen dat de werking of bediening beïnvloed zou kunnen worden door externe factoren zoals temperatuurschommelingen bijvoorbeeld.

Comfort en entertainment
De GS 450h is uitgerust met tal van geavanceerde zaken die het leven aan boord veraangenamen. Ingetogen gastvrijheid en zorgvuldige interactie met de bestuurder liggen ten grondslag aan de algehele Lexus beleving. Bij de nieuwe GS 450h wordt dit al direct geïllustreerd door de Smart Key toegang en de automatische verlichting bij het in- of uitstappen. Andere voorbeelden zijn de startknop die het gebruik van een contactsleutel overbodig maakt en de parkeersensoren die hulp bieden bij het inparkeren en tijdens het manoeuvreren bij lage snelheden.

De nieuwe Lexus heeft als enige in dit segment een volledig elektrische airconditioning. De GS 450h is uitgerust met een elektrische compressor en waterpomp waardoor het inschakelen van de airconditioning minder ten koste gaat van het brandstofverbruik en de prestaties dan in autoâs met een conventionele airconditioning het geval is.

Het Electronic Chromatic Device (ECD) maakt gebruik van een lichtsensor in het derde remlicht om de lichtintensiteit van de Optitron instrumenten aan te passen en zo de afleesbaarheid onder alle omstandigheden te waarborgen.

Het Lexus Multimedia & Navigatie systeem is uitgerust met een Mark Levinson(TM) Premium Surround systeem waarmee dvdâs zijn af te spelen in 5.1 home theatre kwaliteit. Het omvat tevens een nieuw dvd-navigatiesysteem met Traffic Management Control, een 7-inch Electro Multi Vision scherm met touchscreen bediening en spraaksturing voor de bediening van de audioinstallatie, de airconditioning, het navigatiesysteem en de mobiele telefoon. Een uniek onderdeel in dit segment is ook de Lexus Parking Assist Monitor (parkeerhulpcamera met aanwijzingen op het EMV display).

Prijzen Lexus GS 450h
Business 71.400 euro
Executive 77.500 euro
President 87.950 euro

Hierin is de 3.000 euro BPM-korting als gevolg van het B-label verrekend.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster