Introductie nieuwe Fiat Ducato: sterkste aanbod in de markt
(5/22/2006)
De nieuwe Fiat Ducato is de opvolger van een model dat al twintig jaar
internationale waardering heeft geoogst en al die tijd een
verkoopsucces is: de 1.7 miljoen en meer voertuigen die wereldwijd
zijn verkocht sinds 1981 vertellen hun eigen verhaal. De nieuwe Ducato
mag dat succes voortzetten en laten zien dat hij nog steeds tot de
topklasse in zijn segment hoort.
De nieuwe Fiat lichte bedrijfsautoâs hebben een uiterlijk dat hen een
onmiskenbaar eigen karakter geeft, met comfort en prestaties op een
zeer hoog niveau en een nog grotere keus aan telematische en
veiligheidsvoorzieningen â bovendien garandeert hij lage
exploitatiekosten. Nog afgezien van de toegankelijkheid van de
laadruimte, de productiviteit en het nuttige laadvermogen, die
allemaal werden verbeterd. Samenvattend kan gesteld worden dat de
Nieuwe Fiat Ducato werd âvormgegeven door de gebruikerâ en daardoor
effectief voldoet aan wensen van vervoerders, eigenvervoerders en
vrijetijdsgebruikers.
Slimme, praktische vormgeving
De nieuwe Ducato, ontworpen door het Fiat Style Centre, is
onderscheidend door zijn originele vormgeving en uitgebalanceerde
volumes. De nieuwe vormgeving van de bedrijfsautoâs, geïnspireerd
door de flitsende, aërodynamische belijning van de
hogesnelheidstreinen, roept onmiddellijk associaties op met dynamiek,
kracht en een nadrukkelijke persoonlijkheid. Maar er is meer. De
vormgeving van de nieuwe Ducato is ook slim, omdat functionaliteit
weliswaar een belangrijke prioriteit is (zoals vanzelfsprekend bij een
lichte bedrijfsauto), maar niet ondergeschikt is gemaakt aan het
uiterlijk. Zo is bijvoorbeeld de bumper verdeeld in drie segmenten,
omwille van lagere reparatie/vervangingskosten bij een eventuele
aanrijding, en daardoor een lagere verzekeringspremie in sommige
landen. De hellingshoek van de voorruitstijlen garandeert een van de
beste luchtweerstandcoëfficiënten in zijn klasse (0,31) terwijl
tegelijkertijd de hoekige, vierkante belijning van de laadruimte zorgt
voor een optimale benutbaarheid van die ruimte.
Inwendig biedt het voertuig een strak gelijnde, elegante vormgeving
met nieuwe kleuren, bekledingsstoffen en stoelen, dashboard en
deurpanelen, afhankelijk van de uitvoering. Het passagiersgedeelte is
goed verlicht en biedt een uitstekend uitzicht dankzij een groot
ruitoppervlak dat de inzetomstandigheden optimaliseert door een
optimaal comfort. Nog belangrijker: het nieuwe dashboard valt op door
zijn excellente praktische kanten en stijlvolle vormgeving, met alle
instrumenten en schakelaars in het blikveld of binnen handbereik, Om
het rijden te vereenvoudigen en de chauffeur minder af te leiden.
Samenvattend biedt de nieuwe Ducato een modulaire, uniforme en
essentiële passagiersruimte met de nadruk op praktische bruikbaarheid
en welbevinden, en een sensationele veiligheid.
Hoger nuttig laadvermogen en lagere exploitatiekosten
Kopers van lichte bedrijfsautoâs leggen de nadruk op de praktische en
rationele aspecten. Zoals laadvermogen en exploitatiekosten. De
nieuwe Ducato komt aan deze eisen tegemoet net grotere afmetingen (een
groter volume) en een hoger nuttig laadvermogen (GVW en nuttig
laadvermogen): er zijn nu uitvoeringen met een GVW tot 4 ton en een
laadvermogen tot 2 ton. Verder zijn er bestellers met een effectief
laadvolume tot 17 m3 en een lengte van de laadruimte tot ruim 4 meter.
Nog afgezien van het feit dat de nieuwe Ducato zodanig is gebouwd dat
het laden en lossen eenvoudiger kan gebeuren: deels doordat de
laadvloerhoogte is afgenomen door de geringere bodemvrijheid, hij werd
gereduceerd van 56 naar 53 cm. De nieuwe Fiat lichte bedrijfsautoâs
onderscheiden zich ook door lagere exploitatiekosten: de belangrijkste
oorzaken zijn een lager brandstofverbruik (tot 16% minder dan bij de
huidige Ducato); een langere onderhoudsinterval ( tot 45.000 km) en
een aanmerkelijke beperking van de reparatiekosten.
Flexibele en krachtige motoren
Kopers voor wie de nieuwe Ducato een bedrijfsmatig gebruikt stuk
gereedschap is, zullen hoge eisen stellen aan de betrouwbaarheid, een
laag brandstofverbruik en beperkte exploitatiekosten, maar ook een
flexibel karakter en een hoog koppel vanaf lage toerentallen voor een
snelle en vlotte rijstijl zelfs in het stadsverkeer. Daarom verschilt
dit nieuwe model van zijn voorganger door de motorenkeuze: beschikbaar
zijn maar liefst drie hoogwaardige direct ingespoten Common Rail
dieselmotoren met 16-kleps technologie, turbolader en multipoint
inspuiting: een 100 PK 2.2 Multijet, en 120 en 130 PK 2.3 Multijet (de
laatste motor wordt alleen gebruikt in chassis voor campers) en een
157 PK 3.0 Multijet unit. Alle motoren ontzien het milieu, ze voldoen
aan de Euro 4 emissienormen, en worden gecombineerd met nieuwe 5- of
6-gangs versnellingsbakken. Ze bieden een groter vermogen, meer
flexibiliteit en vooral een hoger koppel (van 250 tot 400 Nm) bij
lager toerentallen: voor de klanten betekent het een levendiger
karakter, meer rijplezier, een optimaal rijcomfort maar vooral een
lager verbruik.
BedrijfsautoRAI