BedrijfsautoRAI

Introductie nieuwe Fiat Ducato: sterkste aanbod in de markt

(5/22/2006)
De nieuwe Fiat Ducato is de opvolger van een model dat al twintig jaar internationale waardering heeft geoogst en al die tijd een verkoopsucces is: de 1.7 miljoen en meer voertuigen die wereldwijd zijn verkocht sinds 1981 vertellen hun eigen verhaal. De nieuwe Ducato mag dat succes voortzetten en laten zien dat hij nog steeds tot de topklasse in zijn segment hoort.
De nieuwe Fiat lichte bedrijfsautoâs hebben een uiterlijk dat hen een onmiskenbaar eigen karakter geeft, met comfort en prestaties op een zeer hoog niveau en een nog grotere keus aan telematische en veiligheidsvoorzieningen â bovendien garandeert hij lage exploitatiekosten. Nog afgezien van de toegankelijkheid van de laadruimte, de productiviteit en het nuttige laadvermogen, die allemaal werden verbeterd. Samenvattend kan gesteld worden dat de Nieuwe Fiat Ducato werd âvormgegeven door de gebruikerâ en daardoor effectief voldoet aan wensen van vervoerders, eigenvervoerders en vrijetijdsgebruikers.

Slimme, praktische vormgeving
De nieuwe Ducato, ontworpen door het Fiat Style Centre, is onderscheidend door zijn originele vormgeving en uitgebalanceerde volumes. De nieuwe vormgeving van de bedrijfsautoâs, geïnspireerd door de flitsende, aërodynamische belijning van de hogesnelheidstreinen, roept onmiddellijk associaties op met dynamiek, kracht en een nadrukkelijke persoonlijkheid. Maar er is meer. De vormgeving van de nieuwe Ducato is ook slim, omdat functionaliteit weliswaar een belangrijke prioriteit is (zoals vanzelfsprekend bij een lichte bedrijfsauto), maar niet ondergeschikt is gemaakt aan het uiterlijk. Zo is bijvoorbeeld de bumper verdeeld in drie segmenten, omwille van lagere reparatie/vervangingskosten bij een eventuele aanrijding, en daardoor een lagere verzekeringspremie in sommige landen. De hellingshoek van de voorruitstijlen garandeert een van de beste luchtweerstandcoëfficiënten in zijn klasse (0,31) terwijl tegelijkertijd de hoekige, vierkante belijning van de laadruimte zorgt voor een optimale benutbaarheid van die ruimte.

Inwendig biedt het voertuig een strak gelijnde, elegante vormgeving met nieuwe kleuren, bekledingsstoffen en stoelen, dashboard en deurpanelen, afhankelijk van de uitvoering. Het passagiersgedeelte is goed verlicht en biedt een uitstekend uitzicht dankzij een groot ruitoppervlak dat de inzetomstandigheden optimaliseert door een optimaal comfort. Nog belangrijker: het nieuwe dashboard valt op door zijn excellente praktische kanten en stijlvolle vormgeving, met alle instrumenten en schakelaars in het blikveld of binnen handbereik, Om het rijden te vereenvoudigen en de chauffeur minder af te leiden. Samenvattend biedt de nieuwe Ducato een modulaire, uniforme en essentiële passagiersruimte met de nadruk op praktische bruikbaarheid en welbevinden, en een sensationele veiligheid.

Hoger nuttig laadvermogen en lagere exploitatiekosten Kopers van lichte bedrijfsautoâs leggen de nadruk op de praktische en rationele aspecten. Zoals laadvermogen en exploitatiekosten. De nieuwe Ducato komt aan deze eisen tegemoet net grotere afmetingen (een groter volume) en een hoger nuttig laadvermogen (GVW en nuttig laadvermogen): er zijn nu uitvoeringen met een GVW tot 4 ton en een laadvermogen tot 2 ton. Verder zijn er bestellers met een effectief laadvolume tot 17 m3 en een lengte van de laadruimte tot ruim 4 meter. Nog afgezien van het feit dat de nieuwe Ducato zodanig is gebouwd dat het laden en lossen eenvoudiger kan gebeuren: deels doordat de laadvloerhoogte is afgenomen door de geringere bodemvrijheid, hij werd gereduceerd van 56 naar 53 cm. De nieuwe Fiat lichte bedrijfsautoâs onderscheiden zich ook door lagere exploitatiekosten: de belangrijkste oorzaken zijn een lager brandstofverbruik (tot 16% minder dan bij de huidige Ducato); een langere onderhoudsinterval ( tot 45.000 km) en een aanmerkelijke beperking van de reparatiekosten.

Flexibele en krachtige motoren
Kopers voor wie de nieuwe Ducato een bedrijfsmatig gebruikt stuk gereedschap is, zullen hoge eisen stellen aan de betrouwbaarheid, een laag brandstofverbruik en beperkte exploitatiekosten, maar ook een flexibel karakter en een hoog koppel vanaf lage toerentallen voor een snelle en vlotte rijstijl zelfs in het stadsverkeer. Daarom verschilt dit nieuwe model van zijn voorganger door de motorenkeuze: beschikbaar zijn maar liefst drie hoogwaardige direct ingespoten Common Rail dieselmotoren met 16-kleps technologie, turbolader en multipoint inspuiting: een 100 PK 2.2 Multijet, en 120 en 130 PK 2.3 Multijet (de laatste motor wordt alleen gebruikt in chassis voor campers) en een 157 PK 3.0 Multijet unit. Alle motoren ontzien het milieu, ze voldoen aan de Euro 4 emissienormen, en worden gecombineerd met nieuwe 5- of 6-gangs versnellingsbakken. Ze bieden een groter vermogen, meer flexibiliteit en vooral een hoger koppel (van 250 tot 400 Nm) bij lager toerentallen: voor de klanten betekent het een levendiger karakter, meer rijplezier, een optimaal rijcomfort maar vooral een lager verbruik.