Gemeente Aalten
22-05-2006
Oproep kandidaten gemeentelijke monumentencommissie
Oproep kandidaten monumentencommissie gemeente Aalten
Op 19 april 2005 heeft de gemeenteraad de monumentenverordening
gemeente Aalten en de verordening op de monumentencommissie gemeente
Aalten vastgesteld.
Taak
De gemeentelijke Monumentencommissie adviseert het college van
burgemeester en wethouders omtrent aangelegenheden betreffende de
monumentenzorg in het algemeen en beoordeelt aanvragen inzake
subsidiëring, wijziging, restauraties, herstel etc. Voorts verricht de
commissie voorbereidende werkzaamheden om te komen tot plaatsing van
panden op de gemeentelijke monumentenlijst. De gemeentelijke
Monumentencommissie vergadert in de regel zesmaal per jaar of zoveel
meer of minder dan nodig is en heeft een zittingsperiode van vier
jaar.
Als vergoeding hiervoor wordt de BiZa norm aangehouden, deze wordt
jaarlijks vastgesteld. Van de kandidaten wordt verwacht dat
affiniteit/betrokkenheid met de monumentenzorg in zijn algemeenheid
aanwezig is.
Samenstelling
De monumentencommissie bestaat uit tenminste vijf leden, alsmede uit
drie plaatsvervangende leden, externe voorzitter en een externe
deskundige.
Oproep
Burgemeester en wethouders nodigen belangstellenden uit te reageren
naar de functie van lid, plaatsvervangend lid alsmede naar de functie
van voorzitter van de monumentencommissie.
Functie-eisen
- Bouwkundige deskundigheid en kennis van restauraties en/of;
- Kennis van architectuur / bouwhistorie en/of;
- Kennis van lokale (bouw) historie en/of;
- Kennis van cultuurhistorie en;
- Belangstelling hebben voor de monumenten(zorg) in de gemeente
Aalten;
- Specifiek voor de voorzitter: ervaring met voorzitterschap
Vergoeding
De hoogte van de vergoeding van de leden (en plaatsvervangende leden)
wordt gelijk gesteld aan de BiZa norm, de hoogte van de vergoeding
voor de externe voorzitter bedraagt tweemaal de BiZa norm. Deze norm
wordt jaarlijks vastgesteld en bedraagt momenteel 64,76 per
vergadering.
Informatie
Voor nadere inlichtingen over de functies kunt u terecht bij:
Carlo Heuveling, Afdeling Bouwen en Milieu, telefoon 0543- 493 125 of
per e-mail c.heuveling@aalten.nl.
Karin Overdiep- Aaldering, Afdeling Volkshuisvesting en Ruimtelijke
Ordening, telefoon
0543 - 493 153 of per e-mail k.overdiep@aalten.nl.
Selectie
De selectiecommissie heeft d.d. 16 en 30 juni gereserveerd voor
gesprekken.
U kunt tot uiterlijk drie weken na verschijning van deze advertentie,
schriftelijk uw belangstelling voor deze functie kenbaar maken. U
dient uw reactie te richten aan: Burgemeester en wethouders van
gemeente Aalten, Postbus 119, 7120 AC Aalten.