Gemeente Aalten


22-05-2006
Oproep kandidaten gemeentelijke monumentencommissie Oproep kandidaten monumentencommissie gemeente Aalten

Op 19 april 2005 heeft de gemeenteraad de monumentenverordening gemeente Aalten en de verordening op de monumentencommissie gemeente Aalten vastgesteld.
Taak
De gemeentelijke Monumentencommissie adviseert het college van burgemeester en wethouders omtrent aangelegenheden betreffende de monumentenzorg in het algemeen en beoordeelt aanvragen inzake subsidiëring, wijziging, restauraties, herstel etc. Voorts verricht de commissie voorbereidende werkzaamheden om te komen tot plaatsing van panden op de gemeentelijke monumentenlijst. De gemeentelijke Monumentencommissie vergadert in de regel zesmaal per jaar of zoveel meer of minder dan nodig is en heeft een zittingsperiode van vier jaar.
Als vergoeding hiervoor wordt de BiZa norm aangehouden, deze wordt jaarlijks vastgesteld. Van de kandidaten wordt verwacht dat affiniteit/betrokkenheid met de monumentenzorg in zijn algemeenheid aanwezig is.
Samenstelling
De monumentencommissie bestaat uit tenminste vijf leden, alsmede uit drie plaatsvervangende leden, externe voorzitter en een externe deskundige.
Oproep
Burgemeester en wethouders nodigen belangstellenden uit te reageren naar de functie van lid, plaatsvervangend lid alsmede naar de functie van voorzitter van de monumentencommissie.
Functie-eisen

- Bouwkundige deskundigheid en kennis van restauraties en/of;
- Kennis van architectuur / bouwhistorie en/of;
- Kennis van lokale (bouw) historie en/of;

- Kennis van cultuurhistorie en;

- Belangstelling hebben voor de monumenten(zorg) in de gemeente Aalten;

- Specifiek voor de voorzitter: ervaring met voorzitterschap Vergoeding
De hoogte van de vergoeding van de leden (en plaatsvervangende leden) wordt gelijk gesteld aan de BiZa norm, de hoogte van de vergoeding voor de externe voorzitter bedraagt tweemaal de BiZa norm. Deze norm wordt jaarlijks vastgesteld en bedraagt momenteel 64,76 per vergadering.
Informatie
Voor nadere inlichtingen over de functies kunt u terecht bij: Carlo Heuveling, Afdeling Bouwen en Milieu, telefoon 0543- 493 125 of per e-mail c.heuveling@aalten.nl.
Karin Overdiep- Aaldering, Afdeling Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, telefoon
0543 - 493 153 of per e-mail k.overdiep@aalten.nl.

Selectie
De selectiecommissie heeft d.d. 16 en 30 juni gereserveerd voor gesprekken.
U kunt tot uiterlijk drie weken na verschijning van deze advertentie, schriftelijk uw belangstelling voor deze functie kenbaar maken. U dient uw reactie te richten aan: Burgemeester en wethouders van gemeente Aalten, Postbus 119, 7120 AC Aalten.