Gemeente Drimmelen


Handhaving 30 km zones doorgaande routes Drimmelen

Het College van burgemeester en wethouders handhaaft de 30km zones op de doorgaande routes in de gemeente Drimmelen. Op basis van ingebrachte zienswijzen en nader akoestisch onderzoek heeft het College geconcludeerd dat het voorgenomen raadsbesluit van 14 april 2005 tot verhoging van de toegestane snelheid naar 50km per uur niet kan worden gehandhaafd.

Voor de uitvoering van het toenmalige besluit zijn een aantal procedures in gang gezet. Zo is bijvoorbeeld de geluidsreducerende verharding aangebracht en is de wettelijke procedure gestart waarmee de noodzakelijke aanpassingen (bijvoorbeeld voorrangsregelingen) zouden kunnen worden doorgevoerd.

Zienswijzen
In het kader van deze procedure was het voor iedereen mogelijk zienswijzen tegen het voorgenomen besluit in te dienen. In totaal zijn 16 zienswijzen binnengekomen tegen het voorgenomen besluit. In een van de zienswijzen is aangedrongen op een second opinion op het eerder uitgevoerde akoestisch onderzoek. Op 23 januari heeft het College besloten hiertoe over te gaan. De conclusies uit dit onderzoek gaven aan dat er op een aantal plaatsen toch extra reconstructies zouden moeten plaatsvinden in het kader van de Wet Geluidshinder.

Bij de ingebrachte zienswijzen is ook de vraag naar voren gebracht of het voorgenomen verkeersbesluit is gebaseerd op verkeerskundige argumenten of argumenten die gerelateerd zijn aan de verkeersveiligheid. Bij de voorbereiding van het besluit van de gemeenteraad heeft geen expliciet onderzoek naar de verkeersveiligheidsaspecten plaatsgevonden. Dit maakt de houdbaarheid van het voorgenomen verkeersbesluit onzeker in een eventuele verdere juridische procedure, aangezien de veiligheid in de 30 km zones geen punt van discussie was.

Conclusie
Op basis van het akoestisch vervolgonderzoek en de ingebrachte zienswijzen, heeft het College de conclusie getrokken dat het voornemen tot het nemen van een besluit tot verhoging van de maximumsnelheid niet kan worden gehandhaafd. Hiermee blijven de bestaande verkeersbesluiten voor de betreffende doorgaande routes, die uitgaan van 30 km per uur, gehandhaafd.