GroenLinks

GroenLinks wil geen snelweg door Markermeer

23 mei 2006

GroenLinks ziet niets in een snelweg door het Markermeer. Vandaag bleek dat Rijkswaterstaat hierop studeert, en hiermee een "derde ring rond Amsterdam" wil bouwen. Blijkbaar is het nooit genoeg voor dit kabinet. Eerder investeerde het al 18,5 miljard in nieuwe wegen, en 0 euro in nieuwe spoor. GroenLinks wil dat minister Peijs (Verkeer) alternatieven onderzoekt, zoals een snelle en frequente treinverbinding en rekening rijden, en niet opnieuw naar de betonmolen grijpt.

Wijnand Duyvendak stelde hierover de volgende Kamervragen:


1.Bent u bekend met de uitspraken van een medewerker van Rijkswaterstaat dat er gestudeerd wordt op de aanleg van een IJmeerbrug en een derde ring rond Amsterdam, middels de aanleg van een snelweg door het Markermeer?


2. Waarom wordt er gestudeerd op deze nieuwe wegen, en niet op alternatieven, zoals investeringen in openbaar vervoer, wegbeprijzing en andere woningbouwscenario's?


3. Bent u het met mij eens dat OV-alternatieven, zoals NoordLink, maar ook andere, die minder nadelige gevolgen hebben voor natuur en milieu, allereerst in beeld gebracht dienen te worden? Zo nee, waarom niet?


4. Deelt u de uitspraken van uw medewerker dat het jammer zou zijn als, indien er geen files meer zijn, veel mensen weer in de auto zullen stappen en dat het blijft zoeken naar de juiste balans? Zo nee, waarom niet?


5. Hoe moeten in dit licht de 18,5 miljard euro aan investeringen in nieuwe weginfrastructuur en 0 euro aan nieuwe spoorinfra gezien worden? Bent u van mening dat deze investeringen en de genoemde studies naar nog meer wegen bijdragen aan het vinden van die balans?


6. Hoe moeten de uitspraken van uw medewerker, dat het lastig is om de effecten van rekening rijden te voorspellen, omdat het nergens in Nederland is uitgeprobeerd, gelezen worden? Bent u dan wel bekend met de succesvolle ervaringen elders (Londen, Stockholm) en de veelbelovende uitkomsten van studies?


7. Als er wordt gezegd dat proeven moeten uitwijzen of door rekening rijden mensen de auto echt laten staan, welke proeven zijn dit dan? Bent u bereid om op korte termijn de proef op de som te nemen en rekening rijden in te voeren op de verbinding Amsterdam-Almere, gecombineerd met investeringen in het openbaar vervoer, als alternatief voor een nieuwe snelweg A6-A9? Zo nee, waarom niet?

«