Start samen planstudie hogesnelheidslijn
23 mei 2006
De aanleg van de Zuiderzeelijn is mogelijk, wanneer we alle belangen
bijeen brengen: het Rijk, het Noorden en Flevoland, de Noordvleugel en
de markt. De Stuurgroep Zuiderzeelijn ziet goede mogelijkheden in de
vorm van de hogesnelheidstrein (HST), in samenhang met een regionaal
OV-systeem in de Noordvleugel (de RER). Door een versobering kan op de
aanlegkosten van de lijn 1 tot 1,5 miljard euro worden bespaard. Met
de aanleg van de Zuiderzeelijn met een hogesnelheidstrein wordt de
reistijd tussen Randstad en het Noorden met een uur verkort.
Samen met de Noordvleugel gaat de Stuurgroep Zuidezeelijn voor de
combinatie: HST/RER. Dat voorziet in de opgaven waar we allen voor
staan: de ruimtelijk-economische structuurversterking van het Noorden
en het oplossen van de bereikbaarheid in de Noordvleugel als bijdrage
aan Nederland. De perceptie - het Hoge Noorden - van een grote afstand
blokkeert de verdere economische ontwikkeling van Noord-Nederland.
Het in tijd dichterbij brengen van het Noorden bij het economische
kerngebied van de Randstad draagt bij aan de structuurversterking in
Noord-Nederland. De beschikbare ruimte wordt zo beter benut. Een
combinatie van een snelle verbinding met regionaal vervoer maakt het
mogelijk tot een substantiële verbetering te komen van de
vervoersmogelijkheden in de Noordvleugel.
Combinatie HST/RER
De Hogesnelheidstrein is een combinatie van de bestaande
infrastructuur tussen Amsterdam en Lelystad en aanleg van het nieuwe
infrastructuur tussen Lelystad en Groningen en heeft een gemiddelde
ontwerpsnelheid van 250 km/u.
De Hogesnelheidstrein verlaagt de reistijd drastisch:
* Reistijdverkorting van Schiphol-Groningen van 147 naar circa 84
minuten = bijna 63 minuten;
* Reistijdverkorting van Schiphol-Leeuwarden van 145 naar circa 87
minuten = bijna 60 minuten.
En biedt:
* rechtstreekse aansluiting van Leeuwarden en Assen;
* in de Randstad doorrijden naar Den Haag/Rotterdam.
Met vier extra sneltreinen levert deze trein ook belangrijke
vervoerscapaciteit op in de Noordvleugel. De HST is goed te combineren
met het RER-systeem in de Noordvleugel. Dit betreft een mix van snel-
en stoptreinen tussen Schiphol en Almere/Lelystad, waarbij op lichte,
snelle en op elk station halterende regionale treinen wordt ingezet.
Via de HSL-zuid kan worden aangesloten op het zich ontwikkelende
Europees HSL netwerk. Bij realisatie op termijn van een verbinding
naar Hamburg kan het Europees HSL netwerk gesloten worden.
Publiek/private samenwerking
Het kabinet heeft 2,73 miljard gereserveerd, en het Noorden/Flevoland
is nog steeds bereid het ongekend hoge bedrag van 1 miljard
beschikbaar te houden. De Structuurvisie berekent de investeringsinzet
op 5,1 miljard. Op de aanlegkosten valt echter het één en ander te
besparen. Deze mogelijkheden staan ook al in de Structuurvisie
vermeldt.
In combinatie met een hogesnelheidslijn is een RER-systeem in de
Noordvleugel voor EUR 800 miljoen te realiseren. Als er alleen een RER
wordt aangelegd, kost dit 1,5 miljard. Dus de combinatie valt
voordeliger uit. Ook in deze variant zullen de partijen van de
Noordvleugel een forse duit in het zakje moeten doen. En een aandeel
in de investering door de markt is denkbaar. Volgens de Business Case
heeft de hogesnelheidstrein een positieve exploitatie. De
mogelijkheden van publiek-private samenwerking (PPS) staan hierin
beschreven. Van de markt mag ook een aandeel in de investeringskosten
worden gevraagd.
Uitwerken planstudie
Wanneer we alle belangen bijeen brengen is het dus mogelijk: het Rijk,
het Noorden en Flevoland, de Noordvleugel en de markt. In die
combinatie is het mogelijk om rekening houdend met de gestelde doelen
enerzijds te komen tot een zekere versobering en anderzijds de
vruchten te plukken van een echte publiek-private samenwerking.
De Stuurgroep wil dat in het vervolg van het project Zuiderzeelijn óók
de HST in een planstudie nader wordt verkend. In samenhang met al
voorgestelde studie naar de oplossing van de OV bereikbaarheid in de
Noordvleugel en op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere/Lelystad.
In deze planstudie zal dan ook de nadrukkelijk concrete betrokkenheid
van markpartijen bij de planvorming, investeringen en exploitatie
ingevuld moeten worden. Dat zou alsnog kunnen in de vorm van een
(geclausuleerde) prijsvraag. Op basis van de uitkomsten van de
Planstudie kan nadere besluitvorming plaats vinden over de invulling
van het integrale bereikbaarheidsconcept op de hele as van Schiphol
naar Noord-Nederland en het aanvullende regionaal OV-systeem in de
Noordvleugel, inclusief de financiering van deze maatregelen en de
opties voor PPS.
23 mei 2006
Provincie Groningen